۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
رشد مداوم قیمت محصولات کشاورزی و غذایی طی یک سال اخیر
سازمان خوارو بار و کشاورزی جهانی اعلام کرد؛

رشد مداوم قیمت محصولات کشاورزی و غذایی طی یک سال اخیر

افزایش قیمت محصولات کشاورزی در دنیا مشکلی جدی است و می تواند بستر را برای بحران های بزرگی فراهم کند. افزایش نرخ فقر و گرسنگی، افزایش شمار افرادی که زیر خط فقر زندگی می کنند و در نهایت افزایش نرخ تورم در دنیا مشکلات زیادی را برای اقتصاد به همراه می آورد.

بازار؛ گروه بین الملل: از ابتدای همه گیری کرونا قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در دنیا افزایش پیدا کرده است و بسیاری  از مردم در کشورهای فقیر دنیا توان تامین غذای خود را از دست داده اند.

به گزارش سازمان خوارو بار وکشاورزی جهانی(فائو) در ماه فوریه سال جاری قیمت مواد غذایی و محصولات کشاورزی در دنیا برای نهمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به بالاترین سطح از جولای سال ۲۰۱۴ تا کنون رسید. این مساله در سالی که بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل همه گیری کرونا با چالشهای اقتصادی روبرو هستند و شمار زیادی به دلیل بیکار شدن ، قدرت مالی کمتری دارند به چالشی جدی تبدیل شده است.

 در گزارش فائو به افزایش قیمت شکر و روغن های گیاهی به عنوان اصلی ترین  عامل رشد قیمت مواد غذایی در ماه فوریه اشاره شده است.آمار نشان می دهد شاخص قیمت غذا و محصولات کشاورزی فائو که بر مبنای سبدی از انواع غلات،دانه های خوراکی، فراورده های لبنی، گوشت و شکر است در ماه فوریه به ۱۱۶ رسید در حالیکه در اولین ماه  سال برابر با ۱۱۳.۲ واحد بود.

فائو در این گزارش به  رشد ۱.۲ درصدی شاخص قیمت غلات اشاره کرد و نوشت:« در این ماه قیمت سورگوم ۱۷.۴ درصد  نسبت به ماه ژانویه و ۸۲.۱ درصد نسبت به فوریه سال ۲۰۲۰ رشد کرده است که دلیل اصلی این مساله رشد تقاضا در چین است.

از طرف دیگر قیمت برنج و ذرت هم نسبت به اولین ماه سال جاری به ترتیب ۶.۹ درصد و ۷.۱ درصد رشد کرده است ولی قیمت گندم که یکی از مهمترین و پر مصرف ترین محصولات کشاورزی غذایی در دنیا است تقریبا ثابت باقی مانده است.»

رشد ۶.۴ درصدی شکر در ماه فوریه
شکر یکی از محصولات کشاورزی بسیار مهم در دنیا است  که عملکرد آن روی بازارهای زیادی تاثیر گذار اشت. طبق گزارش فائو در ماه فوریه قیمت شکر در دنیا ۶.۴ درصد نسبت به ماه قبل از آن و ۱۷.۹ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد  که دلیل این افزایش قیمت نگرانی در مورد کاهش عرضه شکر در دنیا است.

در ماه های اخیر به دلیل همه گیری کرونا و تغییرات جوی تولید شکر در بسیاری از کشورهای آسیایی تولید کننده شکر کاهش یافت و انتظار می رود این روند ادامه یابد.از طرف دیگر کاهش تولید شکر در این کشورها روی میزان عرضه به بازار جهانی و میزان صادرات هم تاثیر منفی دارد که خود باعث بیشتر شدن مشکلات در بازار شکر دنیا خواهد شد.»

آمارهای ارایه شده توسط فائو نشان می دهد شاخص قیمت روغن های گیاهی در دنیا در ماه فوریه نسبت به ماه قبل از ان ۶.۲ درصد رشد کرده است. هم اکنون  متوسط قیمت روغن های گیاهی در دنیا بالاترین سطح از اوریل سال ۲۰۱۲ تا کنون است و این نهمین ماه پیاپی است که قیمت انواع روغن های گیاهی در دنیا روند افزایشی داشته است.

 قیمت هر تن ذرت در ماه فوریه ۲۴۵.۲ دلار، قیمت هر تن برنج درجه یک تایلند برابر با ۵۳۱ دلار و قیمت هر تن گندم امریکا ۲۷۶.۶ دلار اعلام شد.

تاثیر کرونا روی تولید محصولات کشاورزی
اگرچه تولید محصولاتی مانند انواع میوه و سبزی در دنیا طی یک سال گذشته کاهش پیدا کرده است  ولی نرخ رشد قیمت این محصولات در بازار جهانی کمتر از میزان مورد انتظار بازارها است و دلیل ان هم تعطیلی کسب و کارها به خصوص رستوران ها و مدارس و دفاتر کاری در دنیا است.

به گزارش سازمان فائو در سال جاری برخی از کشورهای دنیا با کمبود بذر و کود برای کشت محصول مواجه هستند و تاثیر این کمبودها در عرضه محصولات کشاورزی و غذایی در سال ۲۰۲۱  و حتی سال بعد از ان مشاهده خواهد شد.بر مبنای این گزارش کشورهایی که بیشترین آسیب را در نتیجه همه گیری کرونا متحمل شده بودند، بیشترین چالش را در حوزه تولید محصولات کشاورزی تجربه خواهند کرد. از یک طرف محدودیتهای کرونایی مانع از فعالیت کارگران در این صنعت می شود و از طرف دیگر افزایش قیمت نهاده های تولید مانند انواع بذر و کود و غیره باعث شد تا هزینه این صنعت رشد کند.

با وجود اینکه به طور دقیق نمی توان در مورد حجم کاهش تولید در دنیا صحبت کرد ولی در برخی از کشورها براوردهایی وجود دارد. مثلا مقامات کشور افغانستان اعلام کرده اند در سال ۲۰۲۱ تولید محصولات کشاورزی،  محصولات باغی، میوه و غلاتو انواع فراورده های لبنی با کاهش ۵۰ درصدی روبرو خواهد شد. 

نگرانی اصلی فائو این است که  افزایش قیمت نهاده های تولید و نگرانی از انتقال ویروس کرونا باعث شود تا در سال جاری کشت محصولات کشاورزی کاهش پیدا کند و در نتیجه در سال ۲۰۲۲ کمبود مواد غذایی زمینه را برای افزایش قیمتها فراهم کند و بر بحران گرسنگی در دنیا بیفزاید.

کد خبر: ۷۸٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha