۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
ارز باید در یک برنامه ۵ ساله تک نرخی شود/ نباید هزینه کم کاری دولت را مردم پرداخت کنند
نماینده مردم تویسرکان در مجلس در گفتگو با بازار :

ارز باید در یک برنامه ۵ ساله تک نرخی شود/ نباید هزینه کم کاری دولت را مردم پرداخت کنند

همدان - مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: ارز باید تک نرخی شده و اصلاح اقتصادی انجام شود اما این اقدام باید در قالب یک برنامه پنج ساله و نه در قالب یک بودجه یک ساله انجام گیرد.

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه چند حکم در گزارش کمیسیون و لایحه بودجه نسبت به تغییر نرخ ارز به خصوص در رابطه با کالاهای اساسی وجود دارد، اظهار کرد: بر این اساس گفته شده دولت می‌تواند از طریق بازار ETS نرخ ارز را تعیین کند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر نرخ ارز یا یکسان کردن نرخ ارز یک سیاست اقتصادی درست است، یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند بار یکسان سازی نرخ ارز انجام شده است به طور مثال در زمان آقای نوربخش این اتفاق افتاد اما متوقف و دوباره در زمان دیگر اجرایی شد.

هزینه‌های عمومی تغییر نرخ ارز را به مردم تحمیل کرده‌ایم ولی همچنان ارز ما تک نرخی نیست

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هزینه‌های عمومی تغییر نرخ ارز را به مردم تحمیل کرده‌ایم ولی همچنان ارز ما تک نرخی نیست، ادامه داد: در صورتی که بخواهیم در این شرایط اقتصادی سخت در رابطه با کالاهای اساسی و دارو، به دلایل تخلفاتی که در ارز یارانه‌ای اتفاق افتاده نرخ ارز را تغییر دهیم تاثیر زیادی بر تورم و سطح عمومی قیمت‌ها خواهد گذاشت که باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه برای بررسی مجموعه‌ای از متغیرها نقطه اوپتیموم را نیاز داریم، افزود: به این خاطر در بررسی بودجه می‌گوییم که با این بودجه تورم، سطح عمومی قیمت‌ها و تراز پرداخت‌ها چه خواهد شد.

مفتح با بیان اینکه اگر نرخ ارز یارانه‌ای برای کالای اساسی و دارو برداشته شود افزایش قیمت حاصل از آن تورمی خواهد بود، اضافه کرد: این افزایش قیمت تورمی مردم ضعیف را بسیار تحت تاثیر قرار خواهد داد و به زندگی مردم ضعیف تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: باید ارز، تک نرخی شده و اصلاح اقتصادی انجام شود اما باید این اقدام در قالب یک برنامه پنج ساله و نه در قالب یک بودجه یک ساله انجام گیرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: در یک زمان محدود نمی‌توان چنین تصمیمات سنگینی که اثر آن در زندگی تمام مردم در سطح کشور خواهد گذاشت را بررسی کرد.

دولت وظیفه دارد ارز یارانه‌ای را کنترل کند و نباید هزینه کوتاهی و کم کاری دولت را مردم بدهند

وی با اشاره به اینکه سال آینده، سال حساسی است و نباید نرخ ارز یکباره تک رقمی شود، بیان کرد: دولت وظیفه دارد ارز یارانه‌ای را کنترل کند و نباید هزینه کوتاهی و کم کاری دولت را مردم بدهند.

مفتح با اشاره به اینکه هزاران کارمند در مجموعه دولت از بیت المال حقوق می‌گیرند برای اینکه قیمت‌ها را کنترل کنند، اضافه کرد: دولت باید بازار را کنترل کند و دست چپاول گران را از بازارکوتاه کند نه اینکه قیمت را تغییر دهیم به دلیل اینکه چپاول گران و رانت خواران از این رانت استفاده می‌کنند چراکه با این راه سنگینی و فشار را بر دوش مردم قرار می‌گیرد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه دولت موظف است بازار را کنترل و دست رانت خواران را قطع کند، عنوان کرد: باید از این تصمیمات مقطعی برای افزایش قیمت ارز برای دارو و کالاهای اساسی در هر زمانی از سال آینده جلوگیری کنیم و در یک برنامه پنج ساله با دیدن شرایط و حفظ همه مسائل جانبی ارز را تک نرخی کنیم.

کد خبر: ۷۷٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha