۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
اوضاع نابسامان پسته در کرمان؛ آجیل گران و توان خرید مردم کم شد
گزارش بازار؛

اوضاع نابسامان پسته در کرمان؛ آجیل گران و توان خرید مردم کم شد

کرمان- امسال بازار خرید و فروش پسته سردتر از سال های گذشته است این در حالیست که پسته فروشان از کاهش قیمت نالانند و مردم هم توان خرید ندارند.

بازار؛ گروه استان ها: فعالان پسته می گویند افزایش تولید این محصول و کاهش قیمت دلار و متوقف شدن صادرات موجب شده این محصول نسبت به سال گذشته کمی کاهش قیمت داشته باشد و همسان با سایر محصولات افزایش قیمت را تجربه نکند،  با وجود این کاهش نسبی قیمت اما مردم به دلیل تورم و کاهش درآمد سرانه امکان خرید پسته را از دست داده اند.

از سوی دیگر شیوع کرونا همچنان اقبال مردم برای خرید آجیل و شیرینی را تحت تاثیر قرار داده و کسب و کار تولیدکنندگان در این دو صنف راکد شده است.

اما این همه داستان نیست، علیرغم اینکه مسئولان از کنترل قیمتها می گویند و وعده گران نشدن اقلام مورد نیاز مردم در ایام نوروز را می دهند اما در عمل گرانی ها هر روز بیشتر می شود. قیمت یک کیلو آجیل مخلوط در حالی یک ماه قبل ۷۰ هزار تومان بود که حالا در بهترین حالت یک کیلو آجیل مخلوط در کرمان قیمتی معادل ۱۲۰ هزار تومان دارد.

قیمت یک کیلو آجیل مخلوط در حالی یک ماه قبل ۷۰ هزار تومان بود که حالا در بهترین حالت یک کیلو آجیل مخلوط در کرمان قیمتی معادل ۱۲۰ هزار تومان دارد

محمد قاسمی یکی از شهروندان کرمانی است که به خبرنگار بازار گفت: تمام کالاها در بازار گران شده اند از میوه و تره بار تا حبوبات و برنج و شکر در این میان مسئولان فقط وعده تنظیم بازار و نظارت بر قیمت ها را می دهند در حالیکه در دو مغازه کنار هم یک کالا دو قیمت دارد.

اوضاع نابسامان پسته در کرمان؛ آجیل گران و توان خرید مردم کم شد

وی ادامه داد: فروش اجباری کالاها هم ادامه دارد برای خرید روغن به مغازه می رویم اما باید دو قوطی رب گوجه هم خریداری کنیم این وضعیت برای مردم مشکل آفرین شده ومشخص نیست مسئولان مربوطه چرا کاری انجام نمی دهند.

قیمت های سیر صعودی دارد
زهرا اسماعیلی یکی دیگر از شهروندان کرمانی به خبرنگار بازار گفت: اینکه کالای اساسی با مشکل مواجه شده مساله ای جداگانه است که باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا برای تامین کالای مورد نیاز برنامه ریزی نشده است اما مساله ای که هم اکنون وجود دارد عدم توزیع مناسب کالاها در شرایط کرونایی است.

وی افزود: چرا باید برای تهیه دو کیلو مرغ سالمندان در صف های طولانی در انتظار بکشند و در نهایت در ایام نوروز در بخش های کرونایی بستری شوند؟ آیا نمی توان بهتر همین میزان کالا را ببین مردم توزیع کرد؟

وی افزود: یک کیلو پسته در بازار بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد و اگر بخواهیم آجیل جداگانه و با کیفیت خریداری کنیم هر کیلو آجیل بالغ بر ۱۵۰ تومان هزینه در بردارد همین میزان آجیل یک ماه قبل کمتر از ۸۰ هزار تومان قیمت داشت این یعنی مسئول مربوط هیچ تدبیری برای کنترل بازار ندارد و پشت میز نشین است.

تنها ۱۰ درصد از پسته تولید داخل به صورت معمول در بازار ایران عرضه می شود و بقیه محصول صادر می شود

محمد حسینی یکی از فعالان بازار پسته در کرمان به خبرنگار بازار گفت: فقط ۱۰ درصد از پسته تولید داخل به صورت معمول در بازار ایران عرضه می شود و بقیه محصول صادر می شود اما در سال جاری شیوع کرونا، کاهش قیمت دلار، مشکلات موجود در صادرات، عدم برگشت پول به حساب تولید کننده و قوانین ارزی عجیب و غریب باعث شده صادر کنندگان حجم کمتری پسته را روانه بازار خارجی کنند.

وی ادامه داد: قیمت نهاده های تولید از جمله سم و کود نیز به شدت افزایش یافته و هزینه آماده سازی باغ ها برای کشت سال آینده هم سه برابر سال قبل شده است در نتیجه کشاورز انتظار دارد این هزینه ها را با فروش پسته سال قبل بتواند تامین کند اما عملا قیمت پسته نسبت به سال گذشته کاهش یافته و تقاضای بازار نیز کاهش یافته است.

واسطه ها از این بازار سود می برند
وی گفت: بازار کشش وضعیت موجود را ندارد و نه فروشنده راضی است و نه خریدار اما واسطه ها پول خوبی به جیب می زنند همچنین آجیل فروشان پس از خرید پسته و برشته کردن با حاشیه سود مناسب آجیل را می فروشند.

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان نیز در گفتگو با بازار می گوید: اینکه آجیل گران تر از سال گذشته است را قبول داریم که ناشی از افزایش قیمت نهاده ها و تورم موجود در جامعه است.

مهدی کیوانی‌مقدم می افزاید: تقریبا ۳۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم اما میزان خرید مردم نیز کاهش یافته که ناشی از عدم وجود نقدینگی بین مردم و شیوع کرونا است.

سهم آجیل وارداتی در افزایش قیمتها بسیار بیشتر است و می توان به افزایش ۷۰ درصدی برخی از اقلام آجیل خارجی اشاره کرد

وی تصریح کرد: این در حالیست که سهم آجیل وارداتی در افزایش قیمتها بسیار بیشتر است و می توان به افزایش ۷۰ درصدی برخی از اقلام آجیل خارجی اشاره کرد.

وی بیان کرد: تحریمها مهمترین عامل افزایش قیمت آجیل خارجی است اما آجیل داخلی به دلیل نوسانات اقتصادی داخلی شامل افزایش قیمت شده است.

اوضاع نابسامان پسته در کرمان؛ آجیل گران و توان خرید مردم کم شد

سفره نوروز کوچک شد
کیوانی مقدم ادامه داد: قیمت آجیل با کیفیت متوسط در بازار کرمان بین ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان است اما قیمت آجیل با کیفیت بالا تا ۱۷۰ هزار تومان نیز می باشد.

وی گفت: قیمت پسته کله قوچی در بازار تا کیلویی ۲۶۰ هزار تومان و پسته فندقی ۱۶۰ و پسته اکبری ۲۶۰ هزار تومان است.  اما قیمت مغز فندق تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر کیلو نیز به فروش می رسد.

مدیر روابط عمومی صمت شمال کرمان به بازار گفت: با توجه به ایام پایانی سال طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰ در سراسر استان کرمان در دستور کار قرار دارد.

علیرضا ابوالحسنی ادامه داد: این طرح از ۱۵ بهمن آغاز شده و به مدت دو ماه با هدف نظارت بر بازار و جلوگیری از سودجویی های احتمالی و افزایش قیمت کاذب کالاها اجرا می شود

وی از برخورد با هرگونه گرانفروشی خبر داد و گفت: نظارت بر کالاهای اساسی، مواد پروتئینی، میوه، تره‌بار، پوشاک، کیف، کفش، شیرینی و آجیل در اولویت کاری ما قرار دارد و همکاری مردم در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

ابوالحسنی با تاکید بر اینکه مردم در هنگام خرید حتما از فروشنده فاکتور دریافت کنند، افزود: مردم می توانند تخلفاتی نظیر گرانفروشی، کم‌فروشی، تقلب، صادر نکردن فاکتور، عرضه خارج از شبکه، فروش اجباری کالا و احتکار را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

وضعیت بازار در کرمان مطلوب نیست و گرانی مشکلات بسیاری را برای خانوارها ایجاد و سفره نوروز مردم را کوچکتر از گذشته کرده است.

کد خبر: ۷۷٬۸۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha