۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
تحلیل تکنیکال چیست؟ آشنایی با تابلوخوانی و فیلتر نویسی بورس

تحلیل تکنیکال چیست؟ آشنایی با تابلوخوانی و فیلتر نویسی بورس

یکی از روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات بورس، روش تکنیکال است. به طور کلی دو روش برای بررسی و آنالیز اطلاعات در بورس وجود دارد. تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال جزو روش های اصلی تحلیل معاملات بورس است.

به گزارش بازار، تحلیل تکنیکال در بورس یکی از روش های آنالیز بورس است. این روش کاربرد فراوانی داشته و مورد استقبال افراد زیادی قرار دارد. در این روش نمودارهای قیمت سهم نشان دهنده وضعیت نماد بوده و پیش بینی آینده نماد از روی آن صورت می گیرد. برای نوسان گیری از تحلیل تکنیکال نمودارهای قیمت استفاده می شود.

یکی از روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات بورس، روش تکنیکال است. به طور کلی دو روش برای بررسی و آنالیز اطلاعات در بورس وجود دارد. تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال جزو روش های اصلی تحلیل معاملات بورس است. تحلیل بنیادی به بررسی اطلاعات کلان نمادهای بورسی می پردازد. اطلاعاتی از قبیل پیش بینی سود آینده، صورت حساب های مالی، گزارشات مجمع، میزان سود و زیان، بررسی نمای کلی و وضعیت اقتصادی کشور از جمله متغیرهای مورد بررسی در تحلیل بنیادی است. در مقابل روش تکنیکال با بررسی نمودارهای قیمت نمادهای مختلف به آنالیز آن می پردازد.

تجزیه و تحلیل تکنیکال در بورس
تجزیه و تحلیل تکنیکال جزو روش های محبوب آنالیز بورس است. در این روش قیمت همه چیز است. از نظر کارشناسان روش تکنیکال، همه چیز در بازار بورس خود را در نمودار قیمت نشان می دهد. با بررسی و آنالیز نمودار قیمت در بازه های زمانی مختلف می توان به تعیین استراتژی معاملاتی پرداخت. روش تکنیکال به ما می گوید که تاریخ تکرار می شود، لذا بررسی نمودار قیمت در گذشته می تواند راهی برای پیش بینی آینده نماد باشد. انواع نمودارهای میله ای، شمعی و خطی نشان دهنده روند قیمت سهم خواهند بود. هر روند، شکل نمودارهای شمعی، نزول و صعود در نمودار معنی مشخصی دارد، لذا با تجزیه و تحلیل نمودار می توان به پیش بینی آینده قیمت سهام پرداخت.

درست است که هنر تحلیل تکنیکال بر روی اعداد و ارقام تمرکز دارد اما برای این‌که تحلیلگر بهتری باشیم، جنس دارایی را نیز باید در تحلیل درنظر بگیریم. به‌عبارتی دیگر شما نمی‌توانید همان‌طور که نمودار یک ارز دیجیتال را تحلیل می‌کنید، به همان روش نمودار  دلار/ریال و یا نمودار قیمت پیاز را نیز تحلیل کنید. زیرا جنس و ماهیت این‌ها باهم فرق می‌کند. پس نوع مولفه‌هایی که برای تجزیه و تحلیل درنظر می‌گیریم نیز باید فرق کند و نگاه ما به نمودار باید متناسب با جنس دارایی باشد. لازم به ذکر است همان‌طور که قدیمی‌ها میگفتند "کار نیکو از پر کردن است"، در هنر تحلیل تکنیکال نیز شما نیاز به تمرین مداوم دارید تا مطالبی را که آموخته‌اید، بهتر درک کنید. مولفه‌هایی که برای هواشناسی هوای ایران درنظر می‌گیرند با هواشناسی کره مریخ قطعا متفاوت است. و ما نمی‌توانیم با مولفه‌های یکسان با کره زمین، هوای فردای مریخ را نیز بررسی کنیم.

تحلیل تکنیکال چیست
نمودارهای قیمت که در تحلیل تکنیکال بکار می روند، کاربرد فراوانی در معامله گری در بورس دارند. یکی از کاربردهای استفاده از نمودار قیمت نمادهای مختلف، نوسان گیری است. در روش نوسان گیری با انتخاب نمادهای پرسود و انتخاب زمان ورود و خروج به بازار می توان از رشد قیمت سهم خریداری شده سود بدست آورد. این روش کوتاه مدت معامله گری در بورس سود خوبی داشته و طرفداران زیادی دارد. از دیگر کاربردهای نمودارهای قیمت تعیین زمان ورود و خروج به بازار، تعیین حد ضرر و زیان و انتخاب استراتژی معاملاتی مناسب است.   

تابلوخوانی بورس
تابلوخوانی بورس به دانش بررسی اطلاعات نماد گفته می شود. هر نماد معاملاتی به کمک اطلاعات مختلفی اعم از سوابق معاملاتی و وضعیت نماد در آینده معرفی می شود. دانش تابلوخوانی به معامله گر امکان جستجوی نمادهای مناسب و پیاده سازی استراتژی معاملاتی موفق را می دهد. سایت مدیریت فناوری بورس اطلاعات مهمی از نمادهای بورسی به معامله گران ارائه می کند.

 معامله گران و فعالان بورس برای معامله گری موفق نیاز به دانش و اطلاعات کافی در خصوص نمادهای مختلف بورس دارند. اطلاعاتی مانند حجم معاملات، قیمت تابلو، قیمت پایانی، حجم مبنا، میزان عرضه و تقاضا، خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی و بسیاری اطلاعات دیگر به شما در سرمایه گذاری موفق کمک می کند. تابلوخوانی بورس تمام اطلاعاتی که یک معامله گر باید بداند را نمایش می دهد. فن تابلوخوانی به آگاهی از شاخص ها و اطلاعات نمایش داده شده از نمادهای مختلف گفته می شود. بدین ترتیب یکی از الزامات اولیه فعالیت در بورس، داشتن دانش تابلوخوانی است.

تابلوخوانی چیست
تابلوخوانی بورس
به اطلاعات معاملاتی نماد گفته می شود. سوابق معاملاتی سهم و اطلاعات مفید دیگر را می توان از طریق سایت Tsetmc بدست آورد. سایت مدیریت فناوری بورس در بخش دیده بان و با استفاده از ابزار فیلترنویسی امکان جستجوی نمادهای مختلف و اجرای استراتژی معاملاتی را امکان پذیر می نماید. در بالای صفحه سایت منوهای متعددی وجود دارد. با جستجوی نماد مورد نظر صفحه ای مشتمل بر اطلاعات مهم نماد نمایش داده می شود. در بالای صفحه می توان از منوهای معرفی، آگهی مجمع، سابقه، هیئت مدیره، سود و زیان، تولید و فروش و غیره اطلاعات نماد را مشاهده نمود.

تحلیل تکنیکال چیست؟ آشنایی با تابلوخوانی و فیلتر نویسی بورس

تابلوخوانی بورس چه اطلاعاتی را نمایش می دهد
در تابلوخوانی بورس کلیه موارد مهم جهت شناسایی و معامله گری نمایش داده می شود. اطلاعاتی مانند قیمت پایانی، تعداد معاملات، ارزش معاملات، حجم معاملات، تعداد سهام، حجم مبنا، شاخص های EPS و P/E، قیمت مجاز، بازه روز، سال و هفته، میزان خرید و فروش های حقیقی و حقوقی، نمودار تغییرات قیمت سهام در بازه های زمانی یک روزه، هفتگی، ماهیانه، سه ماه و برخی اطلاعات نمادهای هم گروه نمایش داده می شود. هر کدام از این شاخص ها در تابلوخوانی بورس دارای معانی مشخصی هستند. معامله گر موفق با بررسی شاخص های مختلف و تجزیه و تحلیل آنها به بررسی موقعیت نماد می پردازد. یکی از ورودی های تعیین اهداف و استراتژی معاملاتی افراد حرفه ای تابلوخوانی است، لذا بررسی مداوم آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

فیلترنویسی بورس
فیلترنویسی بورس قابلیتی در سایت سازمان بورس است که به معامله گران امکان فیلترینگ اطلاعات موجود را می دهد. کاربران با فیلترینگ شرکت های موجود در بورس امکان انتخاب شرکتهایی که مطابق با نیاز و استراتژی آنهاست پیدا می کنند. برای فیلترینگ بورس به بخش دیده بان سایت بورس مراجعه کنید.

سازمان بورس اوراق بهادار متشکل از شرکتها و سازمانهای بسیاری است. هر کدام از این شرکت ها اطلاعات مالی بسیار زیادی دارند. از طرفی معاملات همه روزه در بورس و اطلاعات خرید و فروش سهام شرکت ها در بورس، حجم عظیمی از اطلاعات را در بر می گیرد. راه حلی که توسط شرکت مدیریت فناوری بورس به بورس اضافه شده است، قابلیت فیلترنویسی بورس است. فیلترنویسی به کاربران بورس اجازه می دهد که انواع شرکت ها و سازمان های موجود در بورس را بر اساس اطلاعات مورد نیاز فیلتر نمود.

کاربرد فیلترنویسی در بورس
فیلترنویسی بورس
با دسته بندی اطلاعات مورد نیاز کاربران به آنها در تعیین استراتژی معاملاتی و پیشبرد آن کمک می کند. معامله گران با فیلتر و نمایش اطلاعات مورد نیاز می توانند عملکرد سهام را در دوره های زمانی گذشته بررسی و اقدام به برنامه ریزی برای آینده نمایند. با فیلترینگ احتمال از دست رفتن اطلاعات و یا نادیده گرفتن سهوی آنها کم می شود. معامله گران موفق با انجام فیلترینگ می توانند سهام شرکت هایی که مطابق با استراتژی آنها است را انتخاب نموده و خرید و فروش خود را انجام دهند. از دیگر فواید فیلترنویسی بورس این است که می توان سرعت در جستجو و یافتن اطلاعات مورد نیاز را افزایش داد. همچنین با فعال سازی گزینه هشدار می توان از اعلام هشدار سیستم در مورد سهام مورد نظر بهره مند شد.

تحلیل تکنیکال چیست؟ آشنایی با تابلوخوانی و فیلتر نویسی بورس

  

انواع فیلترهای پرکاربرد در فیلترنویسی
در سایت سازمان بورس اوراق بهادار و در قیمت دیده بان گزینه های متفاوتی وجود دارند. شما می توانید با توجه به نیاز خود آنها را فیلتر نموده و اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید. اطلاعاتی همانند حجم معاملات، قیمت پایانی، آخرین قیمت، سهام با صف خرید و یا صف فروش، نمادهای منفی بورس، نمادهای مثبت بورس، حجم مبنا و بسیاری اطلاعات دیگر را می توان از طریق فیلترنویسی بورس بدست آورد.

شرکت مدیریت فناوری بورس تهران یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه و زیرمجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار است. این شرکت قابلیتی در قالب فیلتر نویسی در بورس اضافه کرده است که در بخش دیده‌بان بازار می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در این بخش شبه کدها یا اسکریپت‌هایی که دارای یکسری عملگرها و فیلدهای از قبل آماده‌شده است، قرار دارد که بخشی از نیازهای سفارشی نمودن اطلاعات را فراهم کرده است. برای این کار نیاز به استفاده از هیچ نرم‌افزار جانبی دیگری نیست و می‌توان تحت وب در محیط اسکریپت سایت از دستورات آماده ارائه شده استفاده کرد. لذا استفاده از این محیط جهت دسته‌بندی اطلاعات ساده بوده و امکان سرعت بخشیدن به اطلاعات موردنیاز را فراهم می‌کند. امکان استفاده از BackTest (که با استفاده از این قابلیت می‌توان بر اساس داده‌های گذشته استراتژی معاملاتی خود را درگذشته آزمون نمود) در این محیط وجود نداشته و این مورد از معایب آن محسوب می‌شود.

کد خبر: ۷۷٬۸۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha