۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
شوک کرونا به بازار میوه و تره بار البرز
بازار گزارش می دهد:

شوک کرونا به بازار میوه و تره بار البرز

کرج- این روزها با بالاگرفتن تب کرونا و توصیه های پزشکان برای تقویت سیستم ایمنی، موج گسترده ای از مصرف میوه و سبزیجاتی که دارای ویتامین سی هستند به راه افتاده و همین اتفاق قیمت برخی میوه ها و سبزی ها را به شدت بالا برده است.

 شیما عبداله خانی- این روزها با بالاگرفتن تب کرونا و توصیه های پزشکان برای تقویت سیستم ایمنی به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری، موج گسترده ای از مصرف  میوه و سبزیجاتی که دارای ویتامین سی  هستند در بین مردم به راه افتاده است. به گونه ای که تقاضای اقلامی چون مرکبات، لیمو شیرین، زنجبیل، سیر، شلغم و مواردی از این دست چند برابرشده است. این موضوع باعث شده قیمت این اقلام نیز چند برابر افزایش یابد. به گونه ای که قیمت اقلامی چون لیموترش در روزهای گذشته به ۵۰ هزار تومان و سیر به ۳۵ هزار تومان هم رسید و زنجبیل که پیش از این با قیمتی حدود ۴۰ هزار تومان خرید و فروش می شد در البرز به بیش از ۱۰۰ هراز تومان هم رسید.

افزایش تقاضا و محدودیت واردات دلیل گرانی در روزهای گذشته

رئیس اتحادیه میوه فروشان کرج با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا و افزایش تقاضای مردم باعث افزایش چند برابری قیمت برخی اقلام شده است، به خبرنگار بازار گفت: اکنون با توجه به تقاضای بالای مردم قیمت اقلامی چون لیمو شیرین، لیمو ترش، سیر، زنجبیل و صیفی جاتی مانند شلغم  افزایش داشته است. از آنجایی که نرخ مصوبی برای میوه وجود ندارد، قیمت ها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می شود.

«محمدرضا فلاح» برخی محدودیت ها در واردات اقلام را با توجه به شرایط شیوع بیماری باعث افزایش قیمت اقلامی چون زنجبیل دانست و اظهار کرد: زنجبیل با توجه به محدودیت کنونی در واردات و همچنین تقاضای بالا با افزایش قیمت مواجه بوده است به گونه ای که این کالا که پیش از شیوع بیماری کرونا بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بوده است اکنون به ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر رسیده است. البته تاثیر افزایش قیمت دلار را نیز در چند روز گذشته نباید نادیده گرفت.

وی ادامه داد: از طرفی بارندگی های جنوب در عرضه لیمو ترش که از این منطقه می آید موثر بود. ولی عمده ترین دلیل افزایش قیمت تقاضای بیش از حد مردم بود.

فلاح با اشاره به اینکه برای جلوگیری از تخلف فروشندگان میوه اکنون گشت مشترکی از بازرسان اصناف و سازمان صنعت معدن به بازرسی می پردازند و میوه فروشان با ارائه فاکتور رسمی از میدان تره بار می توانند تا سی درصد سود مصوب را لحاظ کرده و بفروشند و بیشتر از این میزان تخلف محسوب می شود.

قیمت برخی اقلام در بازار میوه و تره بار

«سیف اله عسگرخانی» رئیس اتحادیه بارفروشان کرج  نیز قیمت بالای اقلام پر فروش این روزها را با توجه به افزایش تقاضا نسبت به عرضه دانست و گفت: تقاضای بالا برای اقلامی چون مرکبات، لیموترش، سیرو از این دست محصولات  در شرایط شیوع ویروس کرونا متناسب با عرضه نبود بنابراین با افزایش قیمت مواجه بودیم.

وی با اشاره به اینکه قیمت ها به صورت روزانه در میدان میوه و تره بار بررسی می شود و بزرسی ها از طریق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد، تصریح کرد: نظارت به صورت مستمر صورت می گیرد و قیمت ها را به صورت روزانه ارائه می دهیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان کرج قیمت برخی اقلام را در بازار میوه تره بار اینگونه اعلام کرد: امروز لیمو شیرین نایلونی به قیمت ۱۲هزار تومان و درخت چین ۸ تا ۱۰ هزار تومان، لیمو ترش سنگی نایلونی ۱۷ هزار تومان و به صورت فله ای۱۳ تا ۱۵ هزار تومان، سیر تازه علفی ۶ هزار تومان و خشک بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان امروز در میدان میوه و تره بار کرج عرضه شده است. زنجبیل در بازار ما موجود نیست و اگر هم در سطح شهر باشد از تهران آورده اند و با توجه به وارداتی بودن قیمت بالایی دارد. این قیمت ها با ۳۰ درصد افزایش در میوه فروشی های شهر به فروش می رسد.

شوک به بازار

یکی از بارفروشان کرج نیز در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در مورد کمبود این اقلام گفت: کمبود میوه نداریم ولی با توجه به افزایش مصرف به بازار شوک وارد شد. قیمت میوه در کل با توجه به تقاضای مردم متغیر است و هر چه تقاضا بیشتر باشد قیمت بیشتر می شود.  اکنون مصرف برخی میوه و مرکبات که به چندین برابر رسیده به گونه ای که سیر تازه به ۱۸ هزار تومان هم رسید و چون پشتوانه زیادی دارد اکنون به ۸ هزار و کمتر هم می رسد. لیمو شیرین درختی ۱۰ هزار تومان و لیمو ترش با توجه به کیفیت از ۱۰ و ۲۰ هزار تومان در میدان میوه و تره باربه فروش می رسد.

کد خبر: ۷٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha