۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴
خرده فروشان مکلف به عرضه مرغ با قیمت مصوب هستند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران:

خرده فروشان مکلف به عرضه مرغ با قیمت مصوب هستند

عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: خرده فروشان مکلف هستند، مرغ را با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه کنند.

به گزارش بازار، حشمت الله عسکری درباره قیمت مرغ مصوب افزود: قیمت مصوب مرغ همانطور که از قبل اعلام شده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است که این قیمت برای فروش مرغ در خرده فروشی هاست.

وی گفت: مرغی که در عمده فروشی‌های میدان بهمن عرضه می‌شود، تقریباً ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان است و واحدهای خرده فروش نیز مکلف هستند آن را به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه کنند، به طور طبیعی هر قیمتی بالاتر از آن تخلف محسوب می‌شود. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران درباره کمبود مرغ در بازار نیز افزود: نپذیرفتن قیمت مرغ مصوب در ستاد تنظیم بازار توسط اتحادیه‌های مرغ گوشتی یک معضل شده است و هر از چندگاهی باعث می‌شود یک نوسان و نارسایی در بازار داشته باشیم.

وی ادامه داد: تا این موضوع در ستاد تنظیم بازار کشور حل نشود و همه به یک قیمت واحد نرسند، این مشکلات به سادگی قابل حل نیست.

عسکری با بیان اینکه اکنون تمام تلاش ما بر این است که ما کل مرغ مورد نیاز بازار را با این قیمت مصوب تأمین کنیم، گفت: با توجه به این که میزان عرضه میدان بهمن در دو هفته گذشته کاهش پیدا کرده بود بنابراین امکان این که بتوانند تمام نیازهای واحدهای صنفی را تأمین کنند، وجود نداشت.

وی افزود: لذا یک سیستم حواله‌ای مصوب شد که خود این سیستم حواله‌ای مشکلاتی به وجود آورده بود، دلیل آن نیز این بود که تقاضا در بازار قطعه بندی و بسته بندی مرغ خیلی بالا بود و این واحدها مرغ را با قیمت‌های بسیار بالا خریداری می‌کردند و همین موضوع باعث می‌شد که مرغ به جای این که از طریق خرده فروشی‌ها به دست مردم برسد، به واحدهای قطعه بندی و بسته بندی برود و در آنجا با قیمت دو سه برابری قیمت مصوب، دوباره به مردم عرضه شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با بیان اینکه خوشبختانه در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیم‌های خوبی در این خصوص گرفته و امروز اجرایی شد که آثارش را می‌بینیم، گفت: سیستم حواله‌ای به طور کامل برداشته شد یعنی سیستم توزیع مرغ به روال عادی خودش برگشت و به هر توزیع کننده خرده فروش بیشتر از ۳۰۰ کیلو مرغ تحویل نمی‌شود تا بتوان کل واحدهای صنفی را پوشش داد و تأمین کرد.

وی افزود: به غیر از حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغی که روزانه از سایر استان‌ها به میدان بهمن می‌آید، حدود ۵۰۰ تن نیز به شکل مرغ زنده از طریق کشتارگاه‌ها وارد شبکه توزیع استان تهران می‌شود که این میزان (۵۰۰ تن کشتارمرغ زنده) وارد شبکه توزیع نمی‌شد، این موضوع را نیز مصوب کردیم که کل مرغ کشتار شده در کشتارگاه‌های استان تهران وارد شبکه توزیع مرغ استان تهران می‌شود که امروز اجرایی شد.

عسکری گفت: اکنون حدود هزار تن مرغ در استان تهران توزیع می‌شود که به نظر می‌رسد این مقدار مرغ جوابگوی نیاز بازار تهران باشد.
وی افزود: ضمن این که بازرسی‌ها نیز تشدید شده است و بازرسان در شهر مشغول بازرسی هستند و به خوبی تا پایان سال می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

 مشکلی در بحث عرضه مرغ نداریم
حشمت الله عسکری در ادامه با بیان اینکه واحدهای فروش و عرضه مرغ در استان تهران به بهانه قطعه بندی و بسته بندی مرغ به هیچ عنوان مجاز به خرید و فروش و عرضه مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب نیستند، افزود: واحدهای بسته بندی و قطعه بندی مرغ را چند برابر قیمت مصوب به مردم می‌فروشند و استدلالشان این است که این را از بازار غیر رسمی با قیمت بالا می‌خرند، بنابراین مجبورند بعد از قطعه بندی و بسته بندی به قیمت بالا نیز بفروشند و با این استدلال مرغ یک کیلو و ۸۰۰ گرمی را که در واقع بایستی حدود ۳۰ هزار تومان و خرده‌ای بفروشند، حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

وی ادامه داد: بنابراین این سودجویی وجود داشت که ما در جلسه ستاد تنظیم بازار استان اعلام کردیم خرید توسط واحدهای قطعه بندی و بسته بندی با قیمت بالاتر از قیمت مصوب تخلف است، اینکه (واحدهای فروش مرغ قطعه بندی شده) این موضوع را بهانه‌ای قرار دهند و مرغ قطعه بندی را با قیمت چند برابری بفروشند، از این منظر قابل دفاع نیست و حتماً با آن برخورد می‌شود و همه ما مکلف هستیم مرغ را با همان قیمت مصوب برای شهروندان فراهم کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران گفت: مشکلی در بحث عرضه مرغ نداریم و تنها یک مقدار مشکل در شیوه عرضه بود که با این تصمیم ستاد تنظیم بازار قابل حل است.

وی افزود: امروز که از میدان بهمن گزارش گرفتیم عمده فروش‌ها با کمبود مرغ مواجه نبودند، در حالی که پیش از این عرضه مرغ در عمده فروشی‌های میدان بهمن در دو ساعت تمام می‌شد، اما اکنون با این محدودیتی که گذاشتیم، طبق گزارش‌های که ارائه شده است تا ساعات بعد از ظهر نیز مرغ در میدان بهمن به شکل عمده وجود دارد.

عسکری با بیان اینکه سهمیه مرغ فروشی‌های میادین میوه و تره بار افزایش یافته است، گفت: سهمیه‌ای را که در اختیار میادین میوه و تره بار بود به دو برابر افزایش دادیم و ساعاتی را که این واحدها مرغ حمایتی را توزیع می‌کنند نیز افزایش دادیم که بخش عمده‌ای از فشار را که ناشی از افزایش تقاضای مرغ است، جبران می‌کند.

وی افزود: البته این افزایش تقاضا طبیعی نیز هست چرا که در بهمن و دی خیلی از تالارها و رستوران‌ها بسته بودند، اما اکنون باز هستند و این موضوع باعث افزایش تقاضا شده است.

کد خبر: ۷۷٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha