۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
بورس نیازمند متغیرهای بنیادی در اقتصاد است
کارشناس بازارهای مالی تشریح کرد

بورس نیازمند متغیرهای بنیادی در اقتصاد است

خدارحمی می گوید تا زمانی که دو تا سه متغیر بنیادی در اقتصاد به عنوان ورودی بورس نداشته باشیم، تغییری رخ نمی دهد.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: به پایان سال نزدیک می شویم و رویه بلند مدت بازار بورسو اوراق بهادار تهران بیشتر مورد سوال قرار می گیرد. چه قرار است بورس چه وضعیتی داشته باشد و به کجا ختم می شود؟ یا عوامل موثر بر آن چه خواهند بود.

بهروز خدارحمی، کارشناس بازارهای مالی در گفت وگو با خبرنگار «بازار» اظهارکرد: درخلل نوسانات اخیر بازار یک پیش فرض در ذهن نهاد ناظر بر شورای عالی بورس وجود داشت که آنچه بازار بابت آن آسیب می بیند و در یک ساله گذشته نیز آسیب دیده است یعنی چه در زمانی که صعودی و پر رونق بود و چه این روزها که بازار منفی شده است، مهمترین عامل موثر هیجان بوده است.

وی افزود که البته نمی دانم این پیش فرض تا چه اندازه ای درست باشد؛ اما اگر این پیش فرض درست بوده باشد که البته مد نظر نهاد ناظر بر شورای عالی بورس نیز اینطور بوده است بنابراین مبتنی بر این نظر به این رسیدند که بایستی به طریقی هاجیان اضافی که در بازار وجود دارد را که البته تا حدودی ممکن است به بازار پویایی ببخشد را کنترل کنند و درنهایت به این نتیجه رسیدند که اولویت اول بازار این است تا هیجان مهار و کنترل شود که به همین جهت باعث شد تا همان قانون دامنه نامتقارن اجر شود.

پس از اجرای قانوندامنه نامتقارن نوسان بین معترضان بازار جابجای رخ داد
خدارحمی عنوان کرد: اگر این موضوع را بپذیریم یک جابه جایی بین معترضین یعنی افرادی که در ماه های اخیر از شرایط ناراضی بودند، داشتیم. یعنی تا قبل از این تصمیم، حرفه ای های بازار جز افرادی بودند که کمتر اعتراض میکردند و تازه کارها بیشتر اعتراض میکردند و دلیل آن هم این بود که برای حرفه ای های بازار نقد شوندگی شاخص مهمتری بود اما برای تازه واردان نوسان قیمت یا کاهش قیمت اولویت مهمتری بود.

این کارشناس بازار سهام ادامه داد: بنابراین تا قبل از اجرای این قانون بخش تازه واردها معترض بودند و بعد از این تصمیم نشان می دهد که این نارضایتی برعکس شده است.

وی تاکید کرد: به نظر بنده تا زمانی که دو تا سه  متغییرهای بنیادی در اقتصاد به عنوان ورودی بورس نداشته باشیم، تغییری رخ نمی دهد. یکی از آن ها این است که تورم هدف گذاری شده مان چقدر است و یکی دیگر این است که نرخ بهره بانکی قرار است چقدر تعیین شود.

خدارحمی ادامه می دهد: دیگری این است که نرخ برابری ارز چقدر می شود و تا زمانی که این سه متغییر برای سال آینده تعیین تکلیف نشود شاید پیش بینی یک روند با ثباتی برای بازار کار بسیار سختی باشد. به جهت اینکه تک تک تحلیل گران بر این سه متغییر که بایستی به صورت پیش فرض به آن ها داده شود پیش می روند و با این سه متغییر برآورد می کنند و طبیعتا نیز هر فردی یک برآوردی از این متغییرها دارد و نهایتا به جواب های متفاوتی میرسیم و نتیجه این می شود که احتمال رسیدن به اجماعی که مبتنی بر آن اجماع یک روندی در قیمت های بازار شکل بگیرد بسیار کم می شود.

کد خبر: ۷۷٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha