۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
باغات گیلاس می خشکد| کابوس معدنکاری در ناصرآباد
بازار گزارش می‌دهد؛

باغات گیلاس می خشکد| کابوس معدنکاری در ناصرآباد

کجور- سالانه بیش از ۴۰۰ تن گیلاس و هلو در روستای ناصرآباد کجور تولید می شود و معدنکاری در حاشیه این روستا، کابوس باغات و روستاییان منطقه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: اکتشافات ایجاد معدن سرب وروی در حاشیه روستای ناصرآباد از توابع بخش کجور، کابوس روستاییان و باغات سیاه ریشه این بخش شده است.

چند وقتی است ایجاد معدن سرب وروی و فعال کردن معدن راکد در بخش کجور نوشهر، دغدغه روستاییان و کشاورزان منطقه شده است. به اعتقاد آنان به دلیل تبعات واثرات زیانبار معدنکاری به ویژه معدن سرب وروی، باغات سیاه ریشه و بخش کشاورزی این منطقه از بین خواهد رفت.

اکتشاف معدن سرب و روی در ناصرآباد کجور در سه نقطه در حال انجام است و اگرچه تاکنون ماده معدنی استخراج نشده، اما کشاورزان وباغداران نگران آینده کشاورزی این بخش هستند.

معدن ناصرآباد به صورت تونلی ایجاد می شود
در عین حال سعید یزدانی فرماندار نوشهر در پیگیری خبرنگار بازار با بیان اینکه مطالعه و اکتشاف برای ایجاد معدن از قبل انجام شده است، افزود: تاکنون سربی استخراج نشده و به تبع آن جاده ای نیز احداث نشده است.

وی با بیان اینکه در صورت اکتشاف هیچ فرآوری در منطقه صورت نمی گیرد، افزود: معدن ناصرآبادبه صورت تونلی ودر عمق بالای ۵۰ تا ۷۰ متر ایجاد می شود.

وی با عنوان اینکه برای استخراج وبهره برداری ماده معدنی با استعلام های مختلف از دستگاه ها و نهادها گرفته شود، گفت: مردم منطقه نگران آن هستند که فعالیت معدن روی کیفیت محصولات اثر منفی گذارد.

باغات گیلاس می خشکد/ کابوس معدنکاری در ناصرآباد

فرماندار نوشهر با اظهار اینکه منطقه ناصرآباد منطقه ای بکر برای تولیدات سیاه ریشه ای است، تصریح کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از درآمد مردم با باغداری تامین می شود و اگر قرار است معدنی در منطقه ایجاد شود باید دغدغه مردم مورد توجه قرار گیرد.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از درآمد مردم با باغداری تامین می شود و اگر قرار است معدنی در منطقه ایجاد شود باید دغدغه مردم مورد توجه قرار گیرد

وی در عین حال با اظهار اینکه معادن سرب وروی در برخی مناطق استان فعالیت دارد، یادآور شد: ایجاد این معدن می تواند در ایجاد وتوسعه اشتغال تاثیر بسزایی داشته باشد.

پیگیری های خبرنگار بازار نشان می دهد که در صورت اکتشاف، قرار است معدن سرب وروی ناصرآباد اعماق زمین ایجاد شود و با این حال پویش های نه به اکتشاف معدن در منطقه راه اندازی شده است.

بازدهی اقتصادی معدن ناصرآباد نیازمند بررسی است
در حالی که باغداران وکشاورزان نگران از بین رفتن باغات سیاه بیشه و کشاورزی خود با فعال شدن معدن سرب وروی هستند، عبادله اله باران چشمه مسئول انجمن معدن غرب مازندران نیز به خبرنگار بازار گفت: اینکه احداث معدن سرب وروی بازدهی اقتصادی دارد نیازمند بررسی است.

وی با اشاره به اینکه استخراج ذخایر معدنی به رونق اقتصادی کمک می کند، افزود: باید راهکارهای عملی واجرایی برای اکتشافات معدنی درنظر گرفته شود.

وی در عین حال تصریح کرد در مناطق مختلف غرب استان ذخایر معدنی زیادی وجود دارد که بخشی از این ذخایر به دلیل تنش های اجتماعی اکتشاف نشده است.

اهالی روستای ناصرآباد با اشاره به آثار زیانبار سرب در بهداشت وسلامت عمومی و حجم تخریب ناشی از فعالیت معدن عنوان می کنند فعالیت معدنکاری سبب از بین رفتن تولیدات کشاورزی وباغی و زیستمندان حیات وحش خواهد شد.

باغات گیلاس می خشکد/ کابوس معدنکاری در ناصرآباد

به گفته کشاورزان سالانه حدود ۴۰۰ تن گیلاس در منطقه ناصرآباد تولید می شود و معضل راه اندازی معدن سرب در مجاورت باغ های گیلان، آینده کشاورزی راتیره وتار خواهد کرد.

همچنین به اعتقاد آنان جاده دسترسی به معدن سرب وروی نیز از داخل روستا ومسیر باغات ومزارای کشاورزی عبور می کند و فعالیت این معدن سبب از بین رفتن حیات انسانی و کشاورزی خواهد شد.

برای صدور پروانه اکتشاف معدن استعلام از منابع طبیعی نشده است
عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای صدور پروانه اکتشاف معدن سرب توسط دستگاه های دیگر از جمله صمت صادر شده و از این اداره کل استعلام نشده است.

وی با اظهار اینکه معدن ناصرآباد معدن زیرزمینی است که سابقه اکتشاف آن به سال ۱۳۵۵ برمی گردد، گفت: شرکت توسعه صنایع و معادن برای عملیات اکتشاف به این اداره کل معرفی شده است.

وی با بیان اینکه این شرکت درخواست مرمت وبازسازی جاده دسترسی قدیمی را داشت که این اداره کل اقدمات مربوط را انجام داده است.

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه معدن ناصرآب روباز نیست، گفت: برخی معتقدند منطقه محل زیست وحوش نظیر مرال وغیره هستند که درست نیست.

وی با بیان اینکه معدن ناصرآباد ارتباطی با مناطق حفاظت شده ندارد، گفت: معدن سرب ناصرآباد در گذشته فعال بوده که به دلایلی پروانه آن باطل شده است.

وی با اشاره به پایش پهنه ها گفت: هنوز کار اکتشافی درباره این معدن صورت نگرفته است.

روستای ناصرآباد از توابع بخش کجور نوشهر و از روستای مولد کشاورزی است که سالانه مقادیر قابل توجهی گیلان، گلابی، هلول، سیب، گردو در آن تولید می شود و به دلیل بازدهی اقتصادی محصولات کشاورزی، اهالی به روستا مهاجرت معکوس داشته اند.

احیای معادن راکد در مازندران در قالب برنامه جهش تولید از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۲۵ معدن راکد در استان یا فعال ویا تعیین تکلیف شده است.

بیش از ۲۵۰ مجوز معدنی تاکنون در مازندران صادر شد که نیمی از این تعداد غیرفعال هستند و احیای این معادن راکد می تواند به رونق اشتغال در استان کمک کند.

کد خبر: ۷۷٬۷۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha