۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
جزییات ساخت بزرگترین بندر تجاری ایران با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

جزییات ساخت بزرگترین بندر تجاری ایران با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن

راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر جاسک در سه فاز و با ظرفیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن ایجاد و به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد با تاکید بر اینکه توسعه و ایجاد بنادر تجاری، گامی بسیار مهم و راهبردی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در سواحل مکران به شمار می آید، اظهار داشت: بر اساس مطالعات و هدفگذاری صورت گرفته، از سوی سازمان بنادر؛ یک بندر جدید بزرگ تجاری دیگر با قابلیت پهلودهی کشتی های اقیانوس پیما در طول سواحل مکران ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: بهترین گزینه ممکن و ارزیابی شده در محدوده شهرستان جاسک قرار دارد و انتظار داریم پس از افق ۱۴۰۴ که طرح جامع بنادر بازرگانی تا آن زمان نهایی می شود، به سمت مراحل اجرایی این بندر جدید پیش برویم.

مراحل ساخت و ظرفیت بندر
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه، این بندر بزرگ تجاری در محدوده حوالی کوه مبارک ایجاد خواهد شد، گفت: ساخت این بندر در سه فاز برنامه ریزی شده و ظرفیت پیش بینی شده برای آن، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن است که از نظر ظرفیت با مقیاس بنادر فعلی، به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل خواهد شد.

راستاد افزود: یکی از مزیت های مهم جانمایی صورت گرفته به منظور ساخت این بندر، دسترسی به اعماق بالا با حداقل هزینه است که کمک می کند بتوانیم بزرگترین سایز کشتی ها را به راحتی پذیرش کنیم و به ظرفیت بالای بندری دست یابیم.

وی در رابطه با کاربری این بندر بزرگ تجاری و نیز زمان شروع ساخت آن، اعلام کرد: زمان ساخت قطعا پس از افق ۱۴۰۴خواهد بود و تا آن زمان به مرحله اجرایی می رسد، اما مراحل مطالعات تفصیلی را به مرور شروع می کنیم.

مزیت بندر؛ نزدیک تر شدن به مسیر تجارت جهانی شرق به غرب
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد کاربری این بندر بزرگ تجاری، بیان کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل کانتینری بیشترین سهم را در تجارت دریایی در دنیای امروز به خود اختصاص داده است، با ساخت این بندر، کشور ما در خارج از تنگه هرمز به مسیر تجارت جهانی شرق به غرب نزدیک تر می شود و این به عنوان یک مزیت برای بندری که در این محدوده قرار داد به شمار می آید و طبیعتا باید تمرکز خود را بر ایجاد ظرفیت کانتینری، به ویژه برای ترانزیت و ترانشیپ معطوف کنیم.  

راستاد ادامه داد: باید بتوانیم این بندر را به عنوان هاب کانتینری منطقه توسعه و تجهیز کنیم، هرچند در کنار آن می توانیم در رابطه با سایر محموله ها از جمله کالاهای فله خشک و کالاهای عمومی نیز ظرفیت سازی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه عمده تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با ساخت بندر مربوطه، ایجاد یک ترمینال بزرگ کانتینری خواهد بود، گفت: بعد از سال ۱۴۱۱ باید بهره برداری از این بندر را آغاز کنیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی گفتنی است؛ کوه مبارک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده و از طریق راه اصلی در ۱۵۵ کیلومتری میناب و ۶۵ کیلومتری جاسک قرار دارد.

کد خبر: ۷۷٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha