۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
زلزله در بزرگترین موسسه تولید واکسن دنیا| ممنوعیت صادرات مواد اولیه تولید واکسن از امریکا به هند
حساسیت کشورها هر روز بیشتر می‌شود

زلزله در بزرگترین موسسه تولید واکسن دنیا| ممنوعیت صادرات مواد اولیه تولید واکسن از امریکا به هند

در این روزها که تامین واکسن برای رهایی از کرونا یک ضرورت است، کشورها تلاش می کنند تا حداکثر میزان واکسن را در اختیار مردم خود قرار دهند و در غرب دیگر اثری از شعارهای قبلی مبنی بر توزیع عادلانه واکسن و عرضه آن به کشورهای در حال توسعه دیده نمی شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، این روزها را می توان عجیب ترین روزهای تاریخ معاصر دنیا دانست. روزهایی که کشورها از تمامی ابزارهای خود برای تهیه واکسن و تزریق آن به مردم استفاده می کنند، روزهایی که مقامات رسمی برای تحویل واکسن به پای هواپیماها می روند و دولتها از قدرت خود برای توقیف محموله های واکسن یا ممنوعیت صادرات مواد اولیه تولید واکسن استفاده می کنند.

شرایط این روزهای دنیا ما را به یاد اولین روزهای همه گیری کرونا می اندازد. در آن زمان هواپیماهایی که محموله های ماسک و مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات بیمارستانی را حمل می کردند در فرودگاه های غرب توقیف می شدند و تمامی اصول جهانی سازی و عرضه عادلانه محصولات و کالاها به دنیا برای مقابله با بحرانی جهانی زیر پا گذاشته می شد.

در این روزها رسانه ها پر از خبرهایی است که ما را به یاد یک سال قبل می اندازد. از یک طرف خبر توقیف محموله واکسن آسترازنکای خریداری شده استرالیا توسط دولت ایتالیا در رسانه های دنیا منتشر شده است و از طرف دیگر روسای شرکت واکسن سازی سروم  هند از توقف ارسال مواد اولیه تولید واکسن  از امریکا به هند خبر داده اند.البته این محدودیت صادراتی شامل مواد اولیه و فیلترهای مورد نیاز برای پروسه تولید واکسن هم می شود.

دولت ایتالیا در هفته گذشته به این دلیل که شرکت آسترازنکا محموله های واکسن خریداری شده توسط ایتالیا را به موقع تحویل نداده است، اقدام به توقف محموله واکسن استرالیا کرد. جالب اینجاست که سران دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از این سیاست حمایت کردند و هیچ یک این اقدام را مغایر با اصول تایید شده جهانی در زمینه تجارت ندانستند. این در حالیست که پیش از این هم اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت صادرات واکسن از این اتحادیه تا زمانی که نیاز داخلی تامین نشده باشد صحبت کرده بود. از طرف دیگر هم امریکا دستوری صادر کرد که بر مبنای آن عرضه واکسن به کشورهای در حال توسعه دنیا به شدت کاهش خواهد یافت.

کاهش توان تولید بزرگترین واکسن ساز دنیا
موسسه سروم سازی هند که بزرگترین کارخانه تولید واکسن در جهان است در روز گذشته خبر از ممنوعیت موقتی صادرات مواد اولیه ضروری برای تولید واکسن از امریکا به هند داد. سیاستی که می تواند زمینه را برای کاهش توان تولید این موسسه فراهم کند و عرضه واکسنهای  هندی به بازار جهان را با تاخیر روبرو کند. رییس این موسسه ضمن تناقض این سیاست با سیاست جهانی مبنی بر توزیع عادلانه واکسن در دنیا برای پایان دادن به بحران کرونا گفت:« ما قراردادی برای تولید بالغ بر یک میلیارد دوز واکسن استرازنکا و صدها میلیون دوز واکسن نوواکس با شرکتهای سازنده امضا کرده ایم ولی سیاست اخیر امریکا مانع از اجرایی  شدن پروژه تولید واکسن می شود و عرضه به هند و دیگر کشورهای در حال توسعه را محدود می کند.»

در مورد دلیل اجرای این سیاست در امریکا اطلاعات دقیقی وجود ندارد ولی نشریه عرب نیوز بر این باوراست که دلیل این سیاست  تصمیم اخیر دولت بایدن مبنی بر افزایش حجم تولید واکسن جانسون و جانسون در امریکا و افزایش سرعت عرضه واکسن به بازار است. بایدن اخیرا جلسه ای با مقامات این شرکت برگزار کرد و بعد از پایان جلسه در مورد افزایش حجم تولید واکسن خبر داد. ضمن اینکه شرکت داروسازی «مرک» امریکا هم برای همکاری با جانسون و جانسون اعلام آمادگی کرده است و قرار است  این همکاری زمینه ساز افزایش عرضه واکسن به بازار امریکا شود.

امریکا از این سیاست حمایت کرده است
با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان بهداشتی و درمانی دنیا این سیاست را نادرست می دانند ولی کاخ سفید ضمن حمایت از این سیاست اعلام کرد این کار برای افزایش توان تولید واکسن در داخل امریکا و تامین نیاز داخلی و واکسینه کردن تمامی مردم تا تابستان امسال ضروری است.

مدیرعامل شرکت واکسن سازی سروم تاکید کرده است در صورتیکه این سیاست شش ماه ادامه پیدا کند، توان عرضه واکسن این موسسه کاهش زیادی پیدا می کند و تمامی تعهدات با فاصله بیش از ۸ تا ۱۰ ماه از زمانی که اعلام شده بود، انجام خواهد شد.

شرکت بیولوژیکی ایی اخیرا خبر از انعقاد قراردادی با شرکت جانسون و جانسون امریکا داده است که بر مبنای آن قرار است ۶۰۰ میلیون دوز واکسن در هر سال تولید کند. طبق گزارش منتشر شده توسط این شرکت با وجود اینکه قرارداد اولیه بین این موسسه و شرکت جانسون و جانسون امضا شده است ولی احتمال دارد حجم تولید از مرز ۶۰۰ میلیون دوزی که اعلام شد فراتر برود. قرار است این واکسن ها علاوه بر عرضه به بازار داخلی کشور هند وارد بازارهای بین المللی هم بشود.

کد خبر: ۷۷٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha