۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
چه زمانی امید به بورس بازمی‌گردد؟| کمبود پول؛ مشکل اصلی بازار
تحلیل روزانه بورس؛

چه زمانی امید به بورس بازمی‌گردد؟| کمبود پول؛ مشکل اصلی بازار

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط فرسایشی بورس توضیحاتی را ارائه کرد و تصریح کرد: بورس تهران در حال حاضر از نبود پول رنج می‌برد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: هفته گذشته، همه گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها و وضعیت سود آن‌ها همه مثبت هستند و کارشناسان بازار سرمایه در حال حاضر، شرایط بنیادی بازار را خوب و بسیاری از سهام شرکت‌ها را ارزنده می‌دانند، اما شرایط بازار امروز به گونه‌ای پیش رفت که این شرایط بنیادین زیاد در بازار تأثیری نگذاشتند. همانطور که در خبرها شنیده می‌شود، موافقت آمریکا برای آزادسازی منابع ایران در عراق اعلام شده است، ولی به گفته کارشناسان بورس، سقوط حال حاضر بورس به دلیل عدم اعتماد سهامداران به بازار و همچنین، خروج پول حقیقی از بازار است.

در معاملات روز جاری، شاخص کل از همان ابتدا پایش روی یخ سرمای آخر زمستان قرار گرفته بود چراکه بسیاری از سهم‌های بزرگ بازار سرمایه امروز هم به فروش گذاشته شدند و این شاخص از همان ابتدا ریخت. شاخص کل بازار سرمایه تا انتهای معاملات، ۸ هزار و ۱۷۳ واحد افت کرد و روی خانه یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۷۴۲ واحدی قرار گرفت.

شاخص کل هم‌وزن وضعیت با ثباتی نداشت چون ابتدا با افزایش خرید سهم‌های کوچک بازار کمی رشد کرد، اما در ادامه معاملات باز هم فروکش کرد و با شیبی نسبتا ملایم سقوط کرد. این شاخص در ابتدای معاملات ۱۷۵ واحد رشد کرد، اما این رشد پایدار نبود و تا انتهای معاملات کجدار و مریز سقوط کرد. در نهایت، شاخص هم‌وزن ۳۳۰ واحد سقوط کرد و به ۴۳۰ هزار و ۹۳۴ واحد رسید.

امروز، شاخص فلزات اساسی نیز امروز در راه سقوط به نقاط پایین‌تر بازار هم‌مسیر بود و با بیشتر شدن فروش سهم‌های فلزی بازار، همراه با کاهش قیمت‌های جهانی باعث شد که این شاخص سقوط بدی را تجربه کند و یک روز قرمز دیگر برای بورس به خصوص فلزات رقم بخود. شاخص فلزات اساسی در پایان معاملات ۱۰ هزار و ۹۳۱ واحد افت کرد و در نهایت معاملات ۸۶۴ هزار و ۸۸۸ واحد را نشان داد.

نمادهای «شستا»، «آبادا»، «ثامید»، «بوعلی»، «شپنا»، «وخارزم» و «برکت» بیشترین تراکنش را داشتند در حالی که نمادهای «فملی»، «فولاد»، «فارس»، «شستا»، «شپنا»، «وبملت» و «وپاسار» بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکت شاخص گذاشتند.

امروز همه نمادهای فولادی به جز «فولاژ» و «فخوز» رنگ سرخ به خود گرفتند. نمادهای اصلی «فولاد» و «فخاس» بیشترین افت قیمت را در گروه فلزات اساسی تجربه کردند. نمادهای «کچاد» و «کگل» هم درسهام خود افت داشتند و دو نماد فرا بورسی «ذوب» و «ارفع» نیز رنگ قرمز به خود گرفتند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات حال حاضر در بورس اظهار کرد: از نظر بسیاری از کارشناسان بورس، شرایط بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که بازار واکنشی به خبرهای خوب نشان نمی‌دهد. خبرهایی همچون افزایش قیمت نفت که نزدیک به ۷۰ دلار شده است، حمایت از سهامدارانی که پرتفوی زیر ۱۰ میلیون دارند و کاهش سود بین بانکی تاثیر چندانی در روند معاملات نداشته است.

وی در توضیح شرایط کلی بازار گفت: در شرایط مشابه در شش ماهه اول سال، شاهد آن بودیم که اخبار منفی، افزایش تحریم‌ها و نرخ دلار و اخباری از این دست در روند معاملات بازار تأثیری نداشت و روند صعودی شاخص ادامه‌دار بود، اما بازار امروز شاید به اخباری با اهمیت بیشتر همچون توافق با آمریکا یا برگشت به برجام و اخباری از این دست بتواند واکنشی نشان دهد و روند بازار کمی تغییر کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اعتماد سهامداران خرد نسبت به بازار سرمایه از بین رفته است و همین دلیل باعث شده تا کمبود پول در بازار سهام تشدید شود و در این میان، بازگشت اعتماد به سهامداران و متقاعد شدن آن‌ها در سرمایه‌گذاری دوباره امری زمان‌بر خواهد بود و به نظر می‌رسد این کار بیش از شش ماه به طول بیانجامد.

نوروزی همچنین درباره دامنه نوسان معاملات بورس مطرح کرد: بازگشت دامنه نوسان به حالت قبل یعنی بین ۵- تا ۵+ درصد بهتر است زیرا در این صورت، بازار سهام و سهم‌ها زودتر متعادل می‌شوند و نقدشوندگی بورس بیشتر خواهد شد و روند فرسایشی بازار سهام از بین می‌رود.

وی در پایان در پیش‌بینی روند معاملات روزهای آینده بورس خاطرنشان کرد: شاخص کل بازار سهام فعلا در شرایطی فرسایشی است و با شیب ملایم به سمت عدد یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در حال حرکت است و امکان دارد تا پایان سال این وضعیت ادامه داشته باشد.

کد خبر: ۷۷٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha