۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
ارسال محموله کمک‌های بهداشتی قطر به ایران
اردکانیان در جمع خبرنگاران عنوان کرد:

ارسال محموله کمک‌های بهداشتی قطر به ایران

وزیر نیرو با اشاره به نقش بهای منابع انرژی اعم از آب و برق در سبد هزینه‌های خانوار گفت: به همکارانم توصیه کرده‌ام اگر چنانچه با تاخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه می‌شوند حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند.

به‌گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری همزمان از ۴۱ پروژه آب و برق در ۶ استان کشور که به‌صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرایط خاص این روزها و تاثیری که رعایت ملاحظات بهداشتی روی کسب و کار مردم گذاشته و حتی در بخش‌هایی ممکن است منجر به تغییراتی شود که بعد از کنترل شرایط و دوران پساکرونا هم نتوانند به کسب و کار قبلی برگردند، این مشکلات جزو دغدغه‌های وزارت نیرو به عنوان عضوی از مجموعه دولت مطرح است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در سبد هزینه‌های خانوار سرجمع بهایی که برای آب و برق پرداخت می‌شود، درصد بسیار ناچیزی است و حتی زیر یک درصد است، اما به همکارانم توصیه کرده‌ام اگر چنانچه با تاخیر در پرداخت بهای آب و برق مواجه می‌شوند حداکثر همراهی را با مشترکان داشته باشند و سعی کنیم از این طریق دوران نسبتا پرفشار را برای بخشی از مشترکان کمی سهل کنیم.

اردکانیان گفت: با توجه به اتکای قابل ملاحظه منابع درآمدی آب و برق به وصولی مشترکان و اتکای بسیار کم آن به بودجه عمومی کشور، فشار هر نقصان قابل ملاحظه‌ای در دریافت این وصولی‌ها به مردم و مشترکان وارد می‌شود. چرخ صنعت آب و برق با اتکای به این منابع درآمدی می‌چرخد و آب و برق فراهم می‌شود.

وی افزود: سعی کردیم از ظرفیت های دیگر در اختیار از جمله مسئولیت وزارت نیرو به عنوان رییس ایرانی کمیسیون همکاری های اقتصادی اوراسیا استفاده کنیم.
 
ارسال محموله کمک های بهداشتی قطر به ایران
اردکانیان گفت: این روزها به عنوان مسئول کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در تماس نزدیک و مستمر با مقامات کشورهایی اعم از روسیه، قطر، ارمنستان و دیگر کشورها برای تدارک تجهیزات مورد نیاز هستیم. امروز اولین فروند هواپیمای حامل کمک های بهداشتی از سوی دولت قطر عازم ایران است.

وی در عین حال گفت: در ارتباط با بخش های تولیدی کشور بویژه نیاز آنها به انرژی هم از مدیرعامل توانیر می خواهم حداکثر انعطاف، همراهی و استمهال را در ارتباط با دریافت مطالبات آنها داشته باشند تا در شرایط مناسب تر مشترکان به تعهدات خود  عمل کنند.
 
آمادگی وزارت نیرو برای مو اجهه با سیلاب های  احتمالی آتی
اردکانیان همچنین درباره آمادگی وزارت نیرو برای مواجهه با سیلاب های احتمالی آتی خاطرنشان کرد: تا دهم اسفند امسال مجموع بارش های کشور از ابتدای سال آبی (اول مهر)، افزون بر ۱۸۴ میلیمتر بوده که به نسبت متوسط دراز مدت بیش از ۲۳ درصد افزایش دارد و نسبت به سال گذشته هم به عنوان یکی از پربارش ترین سال ها در نیم قرن اخیر کمی کاهش دارد که این کاهش هم جبران خواهد شد.

وی گفت: با توجه به شرایط ابتدای سال جاری، تمهیدات مورد نیاز برای مدیریت مخازن سدهای کشور که ظرفیت کلی آن ها حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب است به عمل آمده است. ستاد ملی مدیریت سیلاب در شرکت مدیریت منابع آب کار خود را شروع کرده و ستادهای استانی هم فعال هستند.
 
حدود ۴۰ درصد مخازن سدها خالی است
وزیر نیرو افزود: حدود ۴۰ درصد مخازن سدهای ما خالی است و امیدواریم با سیلاب های محتمل ابتدای سال آتی هم که در اثر افزایش دما و ذوب شدن سطح وسیعی از پوشش برف موجود به وقوع می پیوندد بتوانیم در مخازن موجود کشور آنها را به نحو مناسبی تسکین دهیم.

وی ادامه داد: در همه جای کشور مخازن کافی نداریم و باید به این فکر باشیم که ساختن سد فقط برای تولید انرژی، تنظیم آب بخش کشاورزی و مصرف شرب نیست بلکه نقش آن در کنترل سیلاب تعیین کننده است؛ چه بسا در مناطقی اصلی ترین هدف از احداث سدهای مخزنی کنترل سیلاب بوده و سایر هدف ها در پس آن قرار گیرد.
 
ضرورت لایروبی رودخانه ها
اردکانیان همچنین با تاکید بر ضرورت لایروبی و مهندسی رودخانه ها و رفع تصرفات حریم و بستر آنها گفت: از محل اعتبارات سال ۹۸ که در اختیار ما قرار گرفته اعم از عمرانی و یا جبران خسارات سیل قبلی، علاوه بر انجام ۱۵۷۰ کیلومتر لایروبی جدید،   ۹۸ کیلومتر ساماندهی رودخانه ها به نتیجه رسیده و ۵ هزار کیلومتر نقشه حدود بستر تهیه شده که با این میزان، در مجموع هم اینک ۵۶ هزار کیلومتر از رودخانه های کشور دارای نقشه حد بستر هستند.

وی گفت: تقریبا ۵۰ درصد اعتبارات به استان های خوزستان، لرستان و گلستان و بقیه به ۱۵ استان خسارات دیده کشور داده شده است.
 
اعتبارات سال ۹۹ چهار برابر سال جاری

اردکانیان افزود: با اعتباراتی که دولت در بودجه ۹۹ پیش بینی کرده و امید است این روزها با تمهیدات اندیشیده شده با کمک نمایندگان قبل از پایان سال بودجه مصوب سال آینده را داشته باشیم اعتبارات ما حدود ۴ برابر سال ۹۸ خواهد بود.

کد خبر: ۷٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha