۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
اینجا فقط دلال سود می‌برد؛ دامدارانِ داغدار!
گوشت گوساله ۶۵ هزار و گوسفندی ۷۵ هزار تومان

اینجا فقط دلال سود می‌برد؛ دامدارانِ داغدار!

رییس اتحادیه دامداران با بیان اینکه دامدار از تولید هر کیلو دام تنها ۲ هزار تومان سود می‌کند، افزود:هم اکنون هر کیلو دام سنگین به قیمت توافقی ۲۷ هزار تومان و دام سبک ۳۶ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود که نسبت به گذشته هیچ فرقی نکرده است.

بازار-  قیمت گوشت قرمز در بازار به بالای ۱۳۰ هزار تومان رسید، اما دامداران می‌گویند که قیمت خرید دام از آنها هیچ تغییری نکرده است. آنگونه که سعید سلطانی سروستانی رییس اتحادیه دامداران به بازار اعلام کرده در حال حاضر هر کیلو دام سنگین به قیمت توافقی ۲۷ هزار تومان و دام سبک به قیمت ۳۶ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود که نسبت به گذشته هیچ فرقی نکرده است.

به گفته او، قیمت منطقی برای گوشت گوساله در بازار خرده فروشی ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و گوشت گوسفندی به صورت شقه‌ای  تا ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است اما قیمت‌های موجود در بازار خیلی بیشتر از اینهاست که تماما به جیب دلال و واسطه می‌رود.

آنگونه که این فعال صنفی می گوید: در حال حاضر تولید هر کیلو دام سنگین بدون هیچ سودی ۲۵ هزار تومان  و دام سبک حدود ۳۴ هزار تومان برای دامدار تمام می‌شود  و دامدار تنها با ۲ هزار تومان سود به ازای هر کیلو، دام خود را عرضه می‌کند. در حالیکه دلال و واسطه خیلی راحت از هرکیلو گوشت ۱۰ تا ۳۰  هزار تومان سود به جیب می‌زنند.

ترافیک دام داشتیم

سلطانی  با بیان اینکه به دلیل وضعیت مناسب بارندگی ها در دو سال گذشته وضعیت تولید دام بسیار مناسب بوده و حتی در برهه ای از زمان با ترافیک دام مواجه بودیم، ادامه می دهد: ظرفیت تولید گوشت در امسال حدود ۸۸۰ هزار تن برآورد شده و تنها ۱۰ درصد کمبود در تولید داریم که باید از محل واردات تامین شود.

واردات گوشت ۲۵ هزار تن بیشتر شد

 اگر سرانه مصرف را حدود ۱۱.۵ کیلیوگرم به ازای هر نفر  و جمعیت کشور را حدود ۸۳ میلیون نفر در نظر بگیریم می توان ادعا کرد که میزان نیاز کشور چیزی حدود ۹۵۴ هزار تن است. به عبارت دیگر نیاز واردات کشور به این محصول را می توان حدود ۷۵ هزار تن برآورده کرد. این در حالی است ک آمارهای اعلامی از طرف گمرک از واردات حدود ۱۶۰  هزار تن گوشت قرمز(سرد و گرم) در ۱۱ ماهه نخست امسال  حکایت می کند. این درحالی است که در مدت مشابه پارسال چیزی حدود ۱۳۵ هزار تن گوشت وارد کشور شده بود.

اما میزان ورود گوشت قرمز به کشور اما در شرایطی حدود ۲۵ هزار تن بیشتر شده که تولید نسبت به پارسال وضعیت بهتری داشته است. رییس اتحادیه دامداران دراینباره می‌گوید: گرانی گوشت در چنین شرایطی هیچ دلیل و منطقی ندارد مگر اینکه کنترل بازار گوشت در کشور دست عده ای خاص است. عده‌ای با برهم ریختن بازار هم توانسته اند سود بیشتری از فروش گوشت گرم داخلی کسب کنند و هم اینکه گوشت های وارداتی که در انبارها باقی مانده بود را وارد بازار کنند.

نوع کالا واردات در ۱۱ ماهه سال ۹۸(ارزشی- میلیون دلار) واردات در ۱۱ ماهه سال ۹۷(ارزشی- میلیون دلار) درصد تغییر (ارزشی) واردات در ۱۱ ماهه سال ۹۸(وزنی- تن) واردات در ۱۱ ماهه سال ۹۷(وزنی- تن) درصد تغییر (وزنی)
گوشت قرمز سرد(سنگین)

۵۴۵ میلیون دلار

۴۲۵ میلیون دلار

۲۸ ۱۳۴۱۶۶ ۱۰۰۲۲۰ ۳۳.۸۷

گوشت قرمز سبک(گرم) ۱۶۰ میلیون دلار ۲۵۴ میلیون دلار ۳۶.۷-

۲۴۸۴۲

 ۳۵۸۸۲

۳۰.۷-

جمع ۷۰۵ میلیون دلار ۶۷۹ میلیون دلار - ۱۵۹۰۰۸ ۱۳۶۱۰۲ -

کد خبر: ۷٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha