۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
رابطه مثبت انجام مسئولیتهای اجتماعی و درآمد| رقابت شرکتهای چینی
بازار گزارش می‌دهد؛

رابطه مثبت انجام مسئولیتهای اجتماعی و درآمد| رقابت شرکتهای چینی

چین یکی از کشورهایی است که در حوزه مسئولیتهای اجتماعی بسیار فعال است ولی این مفهوم در چین قدمت زیادی ندارد و طبق قانون این کشور اجباری در انجام مسئولیتهای اجتماعی در این کشور وجود ندارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها حمایت شرکتها از نیروهای کاری به عنوان یکی از مهمترین وظایف آنها معرفی شده است و در رسانه های تخصصی تاکید شده است که نباید در دوره های بحرانی مانند شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد دنیا از انجام مسولیت های اجتماعی توسط شرکتها امتناع شود.

برخی بر این باورند که انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها هزینه بر است و صرف این هزینه در روزهای بحرانی اقتصادی کار درستی نیست ولی مطالعات نشان داده است که شرکتهایی که در حوزه های انجام مسولیتهای اجتماعی فعال هستند، می توانند بیشتری سود را کسب کنند و درآمد شان سیر افزایشی دارد.

طبق گزارش منتشر شده توسط فوربس در صورتی که شرکتی در حوزه مسولیتهای اجتماعی فعال باشند، مشتری های بیشتری دارد و از این محل سود بیشتری کسب می کند. در ضمن مردم تمایل دارند تا قیمتهای بالاتری برای محصولات و خدمات این شرکتها پرداخت کنند زیرا بر این باورند که با این کار در جامعه تاثیر مثبت می گذارند و بخشی از بار مسولیتهای اجتماعی شرکت را بر دوش می کشند. در نتیجه میزان درآمد و فروش آنها نیز بیشتر خواهد شد.

چین کشوری فعال در عرصه مسولیتهای اجتماعی
یکی از کشورهایی که در حوزه مسولیتهای اجتماعی بسیار فعال است، کشور چین است. این کشور در سالهای اخیر فعالیت زیادی در انجام مسولیتهای اجتماعی داشته است و بخش زیادی از این بودجه ها برای ارایه خدمات آموزشی، بهداشتی و مطالعاتی در کشور صرف شده است.

در برخی از گزارشها توجه زیاد شرکتها به این وظیفه به عنوان عامل مهمی در رشد اقتصادی  کشور و توسعه اجتماعی آنها عنوان شد.این مساله در یک کشور در حال توسعه که انجام مسیولیتهای اجتماعی در اجباری نیست، توجه بسیاری از فعالان این حوزه را جلب کرده است.

طبق قانون چین شرکتها اجباری به مشارکت در مسولیتهای اجتماعی ندارند ولی در صورت حضور فعالانه در این بخش امتیازات زیادی کسب می کنند به همین دلیل رقابت تنگاتنگی بین شرکتها در این حوزه وجود دارد و هر ساله حجم زیادی از پروژه های انسان دوستانه و آموزشی در چین با استفاده از بودجه های مسولیتهای اجتماعی اجرا می شود. سوال این است که آیا این فرهنگ در چین قدمت زیادی دارد یا اینکه به تازگی وارد فرهنگ کاری آنها شده است؟

قدمت انجام مسولیتهای اجتماعی در چین کمتر از دو دهه است
 به گزارش وب سایت csr.ir، انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها در چین قدمت زیادی ندارد و کمتر از ۱۵ سال از توجه شرکتها به این حوزه می گذرد. طبق این گزارش بیست سال قبل شرکتهای چینی تصور می کردند تنها مسولیت آنها در مقابل جامعه  این است که از نظر اقتصادی عملکرد خوبی داشته باشند و بتوانند کسب سود کنند.

آنها ایجاد اشتغال در جامعه را مهمترین مسولیت خود می دانستند و بر این باور بودند که کسب سود و درآمد و راضی نگهداشتن سرمایه گذاران شرکت که بستر را برای تداوم فعالیت شرکت فراهم می کند، اصلی ترین مسولیت آنها است.در نتیجه این دیدگاه بود که در فاصله سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ میلادی تنها ۲۲ گزارش از انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها منتشر شد.

تعداد کم گزارشها نشان داد شمار کمی از شرکتها سهمی از سود و دانش خود را برای توسعه اقتصادی و فرهنگی جامعه صرف می کنند که این مساله معضل اقتصادی بزرگی برای کشور بود. اما قانون گذاران این کشور به اهمیت مساله انجام مسولیتهای اجتماعی پی بردند و در سال ۲۰۰۶، دولت چین  مفهوم مسولیتهای اجتماعی شرکتها را وارد قانون شرکتها کرد. این کار باعث شد تا توجه شرکتهای بزرگ به این موضوع جلب شود و مطالعات بیشتری در مورد آن انجام شود.

سپس زمینه برای حرکتهای اجتماعی توسط شماری از روسای شرکتهای بزرگ فراهم شد و اطلاعات زیادی در زمینه انجام مسولیتهای اجتماعی در اختیار مردم و صاحبان کسب و کارها قرار گرفت. نتیجه موجی که در سال ۲۰۰۶ در کشور چین به راه افتاد این بود که کدام یک از شرکتها می توانند اولین گزارش کامل از انجام مسولیتهای اجتماعی را به دولت ارایه دهند و  نکته مهم تر اینکه در چه حوزه ای این مسولیتهای اجتماعی را انجام می دهند.

 در فاصله سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ و بعد از بالا گرفتن تب انجام مسئولیتهای اجتماعی در شرکتهای چینی بود که بالغ بر ۱۶۰۰ گزارش از انجام مسولیتهای اجتماعی منتشر شد و توانست زمینه را برای تحولات بزرگی فراهم کند و این روند تا امروز ادامه پیدا کرد.

کد خبر: ۷۷٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha