۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
 افزایش ۶۲ درصدی اعتبارات حوزه بهداشت و درمان
نسخه مجلس برای سلامت در بودجه ۱۴۰۰؛

افزایش ۶۲ درصدی اعتبارات حوزه بهداشت و درمان

بودجه نظام سلامت را می‌توان آینه تمام‌نمای نحوه حکمرانی در حوزه سلامت دانست و آنچه امروزه با آرای وکلای مردم در بهارستان رقم می‌خورد، می‌تواند جانی تازه بر پیکر حوزه سلامت باشد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سلامت یکی از پایه‌های اصلی حقوق بشر است برخورداری از سلامت جسمی و روحی  در سایه عدالت از نشانه‌های  جامعه سالم و عدالت منش است. برای رسیدن به عدالت بهداشتی و درمانی باید درآمدها در حوزه بهداشتی و درمانی به صورت عادلانه در قالب بند و تبصره به صورت قانون خود را نشان دهند، بودجه نظام سلامت را می‌توان آینه تمام‌نمای نحوه حکمرانی در حوزه سلامت دانست آنچه امروز در بهارستان رقم می‌خورد و با آرای وکلای مردم  به تصویب می‌رسد جانی تازه بر پیکر حوزه جامعه سالم خواهد بود که بخشی از از آن به شرح ذیل در این گزارش آورده شده است.

براساس گزارشات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای امور سلامت ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که مشتمل بر اعتبارات فصول بهداشت، درمان و تحقیق و توسعه است که در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۹ رشد  ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.

تعیین میزان مالیات حق الزحمه پزشکان کلیه مراکز درمانی
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص میزان مالیات حق الزحمه پزشکان کلیه مراکز درمانی در ردیف های درآمدی بندهای (ح) و (ط) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. که براساس آن  کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ده‌درصد (۱۰%) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان که به‌موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به‌عنوان علی‌الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.


افزایش حق گمرکی کالاهای اساسی، نهاده ها، دارو و تجهیزات پزشکی در سال ۱۴۰۰
افزایش حق گمرکی یکی از موضوعاتی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با اصلاحات اعمال شده در خصوص موارد ارجاعی از صحن مجلس به کمیسیون تلفیق، با بند الحاقی ۱ تبصره ۷ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. از مهمترین نکاتی در این خصوص تاکید شد و باید در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود مبلغ ریالی حقوق ورودی کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی است که نباید نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش داشته باشد.  

مصوبه حمایتی مجلس از تمام بیماری‌های خاص
از مهمترین مصوباتی در حوزه بهداشت و درمان به آن پرداخت شد حمایت از بیماران خاص در بودجه ۱۴۰۰ بود نمایندگان مردم در خانه ملت، موافقت کردند که از منابع حاصل از عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی در معالجه بیماری های نادر هزینه شود. در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند (ز) تبصره ۶ این ماده واحده که به این موضوع می‌پرداخت را تصویب کردند.

هزینه های درمان ناباوری دولتی می‌شد
هزینه‌های درمان ناباوری از سال آینده دولتی می‌شود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به تشکیل حسابی تحت عنوان حساب حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری کردند.  طبق  تبصره ۱۷ بودجه ۱۴۰۰ راهکاری اندیشید و براساس آن پوشش ۹۰درصدی درمان هزینه‌های ناباروری را تصویب کرد. در این مصوبه دولت مکلف شد اعتبارات ردیف‌های۱۶۰۲۰۰۱۶۷۵و۱۶۰۱۰۰۶۰۰۱ را در حسابی تحت عنوان حساب حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری ذیل ردیف های وزارت بهداشت متمرکز نماید.

الزام استفاده از پایانه‌ فروشگاهی برای پزشکان
از دیگر موضوعاتی که در بودجه ۱۴۰۰  در بهارستان به آن پرداخته شد استفاده وکلا و پزشکان از پایانه فروشگاهی بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جز الحاقی تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه با این موضوع  موافقت کردند. در جزییات این مبحث آمده کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

سهم ۱۷۰ میلیاردی وزارت بهداشت از اعتبارات تملک دارایی
سهم وزارت بهداشت از اعتبارات تملک دارایی از دیگر موضوعاتی بود که نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، در ردیف (۱) تبصره (۱۳) ماده واحده  بررسی کردند با در اختیار قرار دادن ۵۰۰ میلیارد تومان به جمعیت هلال احمر و ۱۷۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت در قالب اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای موافقت کردند.

فرصت ۳ ماهه برای وزارت بهداشت برای ساماندهی پرونده الکترونیک سلامت
در بررسی بودجه ۱۴۰۰ ضرب الاجل ۳ماهه مجلس برای وزارت بهداشت جهت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مجلس وزارت بهداشت را مکلف به ایجاد سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان سه ماه پس از ابلاغ دستورالعمل کردند با بندالحاقی (۱) تبصره (۱۷) ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن  فروش و استفاده از هرگونه دارو و تجهیزات پزشکی توسط داروخانه‌ها و مراکز درمانی بدون استعلام و احراز اصالت از طریق سامانه‌ای که تا سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکمیل می شود، ممنوع است. همچنین  در راستای اجرای بند(الف) ماده(۷۴) قانون برنامه ششم توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی مکلف است سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان را بصورت یکپارچه ظرف مدت سه ماه از ابلاغ این قانون به نحوی عملیاتی نماید که خدمات الکترونیک سلامت در اختیار ارائه دهندگان خدمت قرار گیرد.

نحوه استفاده از بیمه سلامت رایگان برای تمام مردم مشخص شد
یکی از مباحثی که در بودجه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت نمایندگان مردم با ادامه پوشش بیمه سلامت برای تمامی آحاد جمعیت کشور موافقت کردند. در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال آینده با بند (الف) تبصره (۱۷) ماده واحده لایحه بودجه  تاکید شده به منظور رعایت عدالت در سلامت و پایداری منابع و ارائه بسته خدمات بیمه پایه تعریف‌شده برای کلیه اقشار که براساس ارزیابی وسیع بصورت رایگان تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌گیرند، از طریق نظام ارجاع و یا پزشک خانواده و در بخش‌های دولتی و غیردولتی طرف قرارداد اجرای برنامه مذکور انجام می‌شود. بیمه شدگان تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) مشمول ارزیابی وسیع نیستند.

یکپارچه‌سازی کلیه خدمات سلامت با ایجاد دفترچه الکترونیک
همچنین نمایندگان مردم در مجلس وزارت بهداشت را مکلف کردند کلیه خدمات سلامت برای ارائه دهندگان این خدمات در تمامی بخش‌های درمانی را یکپارچه کرده تا ضمن محاسبه و ابلاغ تعرفه‌های این خدمات، تعرفه‌های مربوط به فرآیندهای الکترونیک‌سازی و کنترل اصالت و رهگیری دارو را نیز مشخص کنند. در جریان جزییات  بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با الحاق یک بند به تبصره (۱۷) ماده واحده  با استقرار نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است کلیه خدمات سلامت برای ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، درمانی، دارویی و تشخیصی در کلیه بخش‌های خصوصی، دولتی، غیردولتی و خیریه را احصاء نموده تا ضمن محاسبه و ابلاغ تعرفه‌های این خدمات، تعرفه‌های مربوط به فرآیندهای الکترونیک‌سازی و کنترل اصالت و رهگیری دارو را نیز تعیین و به تصویب هیئت وزیران برساند.

واریز مستقیم هزینه‌های پزشکی به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی
در جریان رسیدگی به بودجه سال ۱۴۰۰ تکلیف سازمان‌های بیمه‌ای برای واریز مستقیم هزینه‌های پزشکی به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفت و با بندهای (ج)، (د) و (ه) تبصره (۱۷) ماده واحده لایحه بودجه موافقت شد. در بند (ه) تبصره (۱۷) ماده واحده لایحه بودجه تاکید شده که دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های دارای ردیف بودجه مستقل موظفند مبالغ حاصل از خرید و فروش دارو، لوازم و تجهیزات و ملزومات پزشکی را منحصراً جهت بازپرداخت هزینه‌های تأمین و تدارک دارو، لوازم و تجهیزات و ملزومات پزشکی به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش تأمین‌کننده پرداخت کنند و سازمان‌های بیمه‌ای مکلفند هزینه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی را به حساب جداگانه‌ای که دانشگاه اعلام می‌نماید واریز کنند. هر گونه تخلف از اجرای این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی تلقی می شود نحوه هزینه کرد موجودی حساب های مذکور از مفاد مندرج در ماده(۱) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور  مستثنی است.

کد خبر: ۷۷٬۵۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha