۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
«کوواکسین» یا «کوویشیلد»؛ تفاوت واکسن‌های کرونا در چیست؟

«کوواکسین» یا «کوویشیلد»؛ تفاوت واکسن‌های کرونا در چیست؟

هم واکسن های کوواکسین و هم کویشیلد از نظر روش استفاده و تزریق شبیه به هم هستند و هر دو در دو دوز می بایست تزریق شود.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، «کوواکسین» و «کوویشیلد» دو واکسن رایج ضد کرونا در هند هستند که در حال حاضر در برنامه واکسیناسیون سراسری این  کشور در حال استفاده و کاربرد می باشند.

قرار است صادرات و فروش واکسن های کرونای تولید شده در هند نیز به دیگر کشورها طی چند ماه آتی آغاز شود و در حال حاضر کشورهای آسیایی مانند فیلیپین، بوتان، مالدیو، بنگلادش، نپال و مینامار توافق خرید واکسن های کرونای تولید شده در هند را با شرکت های تولید کننده امضا کرده اند.

واکسن کرونای «کوواکسین» از سوی شرکت هندی «بهارات بیوتک» تولید می شود و کارایی آن حدود ۸۰ درصد اعلام شده است و واکسن «آکسفورد-استرازنیکا» نیز که در انگلیس ساخته شده، از سوی شرکت «سرم» در هند تولید انبوه می شود و در هند با نام واکسن «کوویشیلد» مجوز استفاده و تزریق در مراکز درمانی را دریافت کرده است و در دیگر کشورها نیز در حال حاضر کاربرد دارد.

براین اساس با توجه به این که دو واکسن یاد شده در هند در حال حاضر در خارج از این کشور نیز قرار است مورد استفاده قرار گیرد، نگاهی مقایسه ای به کارایی این دو واکسن ضد کرونا قابل توجه به نظر می رسد.

تولید کنندگان متفاوت
واکسن ضدکرونای «کوواکسین» توسط موسسه تحقیقاتی«بهارات بیوتک»  مستقر در حیدرآباد و با همکاری انستیتوی ملی ویروس شناسی (NIV) ، پونا و شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) ساخته شده است. این واکسن بر اساس زمینه و بستر تائید شده از ویروس های مرده ساخته شده است.

در مقابل واکسن «کواشیلد»، توسط دانشگاه آکسفورد و با مشارکت موسسه آسترازنکا تهیه و آماده شده است. موسسه سرم هند، تولید این واکسن‌های انگلیسی را بر عهده دارد. کویشیلد همچنین بر اساس ساختار ناقل ویروسی ساخته شده است و یک آدنو ویروس ناقص شامپانزه به نام ChAdOx۱ است که برای انتقال پروتئین زنجیره ویروس کرونا به سلولهای انسانی مورد بازبینی و اصلاح  قرار گرفته است.

دوز مشابه
هم واکسن های کوواکسین و هم کویشیلد از نظر روش استفاده و تزریق شبیه به هم هستند و هر دو در دو دوز می بایست تزریق شود.

هر دوی این واکسن ها عضلانی هستند و در فاصله ۲۸ روز می بایست تزریق شوند.

روش نگهداری
هر دو واکسن مورد بحث در این گزارش، نیازی به نگهداری و ذخیره سازی طولانی مدت در دمای زیر صفر ندارند و آن ها را می توان در دمای ۸ تا ۲ درجه سانتیگراد که دمای طبیعی یخچال خانگی است، نگهداری کرد.

تاثیرگذاری
میزان کارایی و اثرگذاری واکسن کرونای کوواشیلد حدود ۶۲ درصد اعلام شده است، اما کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که هنوز به داده های معتبر و قابل استناد برای بررسی کارایی واکسن کوواکسین دست نیافته اند، اما شرکت تولید کننده و برخی کارشناسان هندی کارایی واکسن «کوواکسین»  را تا ۸۰ درصد اعلام کرده اند.

عوارض جانبی
عوارض جانبی خفیف و کلی برخی داروها مانند درد، تورم، قرمزی محل و خارش محل تزریق، سفتی در بازو، ضعف در بازوی محل تزریق، بدن درد، سردرد، تب، ضعف، حالت تهوع و استفراغ برای واکسن کوواکسین به صورت موقت و گذار در مواردی اعلام شده است.

با این حال تولید کنندگان کوواکسین گفته اند که احتمال بسیار کمی وجود دارد که این واکسن واکنش آلرژیک و یا عوارض جانبی شدید مانند تنفس، تورم صورت و گلو، ضربان قلب سریع، ضایعه پوستی در بدن، سرگیجه و ضعف دراز مدرت ایجاد کند.

همین شرایط و وضعیت برای واکسن کوویشیلد نیز اعلام شده است و از نظر عوارض جوانبی دو واکسن چندان تفاوتی با هم ندارند. با این حال در صفحه اطلاعات موسسه سرم هند به عنوان تولید کنند واکسن کووشیلد آمده است که اگر فرد پس از دوز قبلی این واکسن واکنش آلرژیک شدیدی داشت ، نباید مرحله دوم این واکسن را دریافت کند. در صفحه راهنمای هر دو واکسن نیز آمده است که اگر شخصی باردار است یا قصد بارداری یا شیردهی دارد، می بایست قبل از تزریق واکسن، به پزشک خود اطلاع دهد.

همچنین شرکت سرم اعلام کرده است که افرادی که واکسن ضد کرونای دیگری را به کار برده اند، نباید از واکسن کوویشیلد استفاده کنند.

تفاوت قیمتی
با این که هر دو واکسن کوواکسین و کووشیلد در هند تولید می شوند، اما از نظر قیمتی تفاوت هایی دارند. هنوز قیمت واکسن کوواکسین اعلام نشده، اما شرکت تولید کننده گفته انتظار دارد تا این واکسن در ردیف واکسن های متوسط قیمت به دیگر کشورهای متقاضی صادر شود.

در مقابل اما واکسن کووشیلد در ردیف واکسن های با حداقل قیمت تقسیم بندی شده و موسسه سرم هند نیز اعلام کرده که کوویشیلد در هند برای کشورهای کم درآمد با کمترین قیمت ممکن تولید می شود.

کد خبر: ۷۷٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha