۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
قانون اخذ مالیات از خانه های خالی/مُسَکِن و یا داروی شفابخش؟
بازار بررسی می کند؛

قانون اخذ مالیات از خانه های خالی/مُسَکِن و یا داروی شفابخش؟

تهران- در حالی که مسئولان قانون اخذ مالیات از خانه های خالی را داروی شفابخش نرخ اجاره بها می دانند، که مقدار ناچیز این مالیات و ضعف شناسایی واحدها، این قانون را به مُسکنی با کاربرد موقت می نمایاند.

بازار؛ گروه استان ها: بسیاری از کارشناسان استفاده از ابزارهای مالیاتی را برای سامان دهی بازار مسکن و جلوگیری از «احتکار» و یا « سرمایه ای شدن» این بازار می دانند و اولین گام آن را نیز وضع مالیات بر خانه های خالی ارزیابی می کنند.

این در حالی است، که تاکنون اجرای طرح وضع مالیات بر خانه های خالی، هر بار به بهانه ای مغوق شده است، اما اخیرا معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی اعلام کرده است، به منظور کنترل و ساماندهی بازار اجاره‌بها، برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی شامل اخذ مالیات از خانه‌های خالی، تکمیل واحدهای مسکونی مهر، تولید و عرضه مسکن با اجرای طرح اقدام ملی و در نهایت راه‌اندازی نظام اجاره‌داری حرفه‌ای است.

محمود محمودزاده همچنین از راه اندازی سامانه « املاک و اسکان» در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی خبر داده و گفته است: در سال آتی سامانه جهت استفاده در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می گیرد.

وی مدعی شده است، که با راه اندازی چنین سامانه ای بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکن برای اجاره وارد بازار شده و سبب کاهش اجاره بها می شود.

سیستم نرم افزاری تهیه شده و منتظر بهره برداری سازمان امور مالیاتی هستیم

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز ۲۶ آذرماه در برنامه ای تلویزیونی از راه اندازی سامانه « املاک و اسکان» خبر داده و گفته بود: با همکاری سازمان امور مالیاتی شناسایی خانه های خالی انجام و نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام خواهد شد و در نظر داریم تا منابع حاصل از این طرح را به سمت ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن هدایت کنیم.

وی مشکل خانه های خالی را مربوط به کلانشهرها دانست و گفت: سیستم نرم افزاری تهیه شده و مهم این است که سازمان امور مالیاتی از آن بهره برداری لازم را داشته باشد و دیگر دستگاه ها و نهادها نیز همکاری مناسب را با سازمان امور مالیاتی در این زمینه، داشته باشند.

البته وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن و ساختمان وی از اولین مسئولانی نیستند، که خبر از اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی می دهند و قطعا آخرین مسئول نیز نخواهند بود، که در این خصوص سخن خواهند گفت و این طرح از سال ۸۶ در مجلس شورای اسلامی مطرح و البته همواره با مخالفت شدید نمایندگان مجلس مواجه شده است.

این طرح سرانجام مصوب شد و حال بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم، « واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی شوند، از سال دوم به بعد به‌صورت پلکانی مشمول پرداخت مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد.»

وزارت راه و شهرسازی در حالی وعده راه اندازی سامانه « املاک و اسکان» را داده است، که مجلس طی تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر همین قانون، وزارت راه، مسکن و شهرسازی را موظف کرده بود، حداکثر تا ۶ ماه بعد از تصویب قانون، یعنی تا بهمن ۹۴ این سامانه را ایجاد کند.

ضعف اطلاعاتی در شناسایی خانه های خالی داریم

اما این که چنین طرحی و اجرای آن اساسا چه تاثیری بر بازار مسکن و اجاره بها خواهد داشت، سوالی است، که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به آن به خبرنگار بازار گفت: به عقیده من اگر بتوان اطلاعات دقیق از خانه های خالی به دست آورد، بی شک این طرح به سود بازار مسکن خواهد بود، اما واقعیت این است، که دسترسی به اطلاعات خانه های خالی و جمع آوری بانک اطلاعاتی این خانه ها کار دشواری است.

مصطفی قلی خسروی با بیان این که برخی شناسایی خانه های خالی را از روی میزان مصرف آب و برق میسر می دانند، گفت: در گذشته این نحوه شناسایی با شکست مواجه شده است، چرا که عملا راه های فرار متعددی وجود دارد و بعید می دانم، بتوان راه مناسبی برای شناسایی این خانه ها یافت، چرا که ما ضعف اطلاعاتی در شناسایی خانه های خالی داریم.

وی گفت: نمی توان ویلاهای شمال، لواسان و خانه های خالی در مناطق تفریحی و ییلاقی را جزو خانه های خالی به شمار آورد.

یک کارشناس مسکن نیز معتقد است، که خانه های زیادی که معمولا در مناطق گران قیمت واقع شده اند، نه در بازار اجاره و نه در بازار خرید و فروش مسکن وارد نمی شوند و به امید گران تر شدن نرخ ها کنار گذاشته شده اند.

میزان مالیات بر خانه های خالی باید قابل توجه و بازدارنده باشد

این کارشناس به خبرنگار بازار می گوید: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن، تعداد این خانه ها طی ۵ سال از سال ۹۰ الی ۹۵ به میزان ۹۸۰ هزار واحد افزایش یافته است و بیش از ۱۱ درصد از کل واحدهای کشور را به خود اختصاص داده است.

محمد رجبی می افزاید: اگر در شهرهای بزرگ مانند تهران، خانه های خالی به متقاضیان عرضه شود، قطعا شاهد کاهش اجاره بها خواهیم بود، در حال حاضر طبق آمارهای رسمی ارائه شده در تهران کل تعداد خانواده های مستاجر ۱.۸ میلیون خانواده است و ۴۹۰ هزار واحد خالی در این شهر وجود دارد، البته قانون اخذ مالیات از خانه های خالی نیز نیاز به اصلاح دارد.

وی می افزاید: اگر مالیاتی که برای خانه های خالی تعیین می شود، کم باشد، همچنان شاهد احتکار این واحدها بوده و خبری از اجاره آن ها نخواهد بود و مالکان ترجیح می دهند، مالیات را پرداخت کرده اما خانه های خود را اجاره ندهند.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر این که « بسیاری از افراد چالش اصلی این قانون را شناسایی خانه های خالی می دانند، شما هم با این امر موافقد؟ » گفت: خیر، راه اندازی سامانه « املاک و اسکان» و شناسایی مالک و ساکن هر خانه این مشکل را حل می کند و صاحبان بیش از یک خانه باید مدارک و مستنداتی ارائه کنند، که نشان دهد، واحدهای آن ها خالی نیست، حل این موضوع ساده و بر عهده دولت است.

رجبی ادامه داد: اگر قانون مالیاتی مذکور به خوبی اجرا نشود و یا بازدارندگی لازم را نداشته باشد، مالکان مسکن ترجیح می دهند، همچنان به احتکار خود ادامه دهند.

در هر صورت باید با عزم جدی وزارت راه و شهرسازی شاهد اجرای قوانینی باشیم، که بتواند تورم لجام گسیخته اجاره بها، به ویژه در شهرهای پر جمعیت را مهار کند و در این راستا می بایست، دستگاه ها و نهادهایی مانند ادارات ثبت، شهرداری ها و دستگاه های خدمات رسانی مانند آب و برق و ... که اطلاعاتی از ساکنان خانه ها دارند، با وزارت راه و شهرسازی همکاری کنند.

کد خبر: ۷۷۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha