۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
رشد ۸.۱ درصدی اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد؛

رشد ۸.۱ درصدی اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱

صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی کرده است چین در سال ۲۰۲۱ رشد ۸.۱ درصدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش بازار، نخست وزیر چین در حالی رشد اقتصادی شش درصدی را برای کشورش پیش بینی می‌کند که صندوق بین المللی پول (IMF) به نوبه خود پیش بینی کرده است که اقتصاد دوم جهان در سال ۲۰۲۱ رشد ۸.۱ درصدی را تجربه خواهد کرد.

نخست وزیر چین روز جمعه اعلام کرد، چین با وجود نااطمینانی‌هایی که در مورد همه گیری کرونا وجود دارد و پیامدهای آن همچنان اقتصاد جهان را متزلزل کرده است، مصمم است به رشد اقتصادی حداقل ۶ درصدی برسد.

لی کچیانگ نخست وزیر چین در سخنانی در آغاز به کار نشست عمومی سالانه پارلمان این کشور گفت: امسال چین با خطرات و چالش‌های توسعه بسیاری روبرو خواهد شد.

وی خطاب به حدود سه هزار نماینده در پارلمان کشورش که اکثر آن‌ها ماسک آبی به صورت زده بودند درباره اوضاع اقتصادی و مالی امسال اطمینان خاطر داد و گفت: اصول بنیادی تاثیر گذار در رشد اقتصادی پایدار فعلا بدون تغییر باقی می‌مانند.

نخست وزیر چین در حالی رشد اقتصادی شش درصدی را برای کشورش پیش بینی می‌کند که صندوق بین المللی پول (IMF) به نوبه خود پیش بینی کرده است که اقتصاد دوم جهان در سال ۲۰۲۱ رشد ۸.۱ درصدی را تجربه خواهد کرد.

چین با توجه شیوع ویروس کرونا در سال گذشته مجبور شد هیچ گونه هدفی برای رشد اقتصادی خود تعیین نکند. تصمیمی که تاکنون در تاریخ معاصر این غول آسیایی بسیار نادر بوده است.

در پی اعمال مقررات سختگیرانه‌ای قرنطینه و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، رشد اقتصادی چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ با کاهش بی سابقه منفی شش و هشت دهم درصد مواجه شد.

با این حال، بهبود تدریجی شرایط بهداشتی از بهار سال گذشته در چین، به این کشور اجازه داد تا دوباره به افزایش تولید ناخالص داخلی برگردد.

چین سرانجام سال گذشته رشد مثبت (۲.۳ ٪) را ثبت کرد و این در حالی است که بیشتر اقتصادهای مطرح جهان در این سال دچار رکود اقتصادی شدند. یعنی نه تنها رشد نداشتند بلکه تولید ناخالص داخلی شان نیز منفی شده بود. با این حال میزان رشد اقتصادی چین در سال گذشته به حدی در چین کاهش یافت که از سال ۱۹۷۶ تا این زمان سابقه نداشته بود.

چین برای حمایت از اقتصاد خود در بحبوحه بیماری همه گیر کرونا، سال گذشته مجبور شد بودجه‌های کلانی به حمایت از اقتصاد اختصاص دهد که در نتیجه آن کسری بودجه اش در این سال به میزان ۳.۶ ٪ کل تولید ناخالص داخلی افزایش یافت. نخست وزیر چین امروز گفت نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی کشور امسال به حدود ۳.۲ درصد خواهد رسید. البته چین از سال ۲۰۰۷ مازاد بودجه را تجربه نکرده است.

علاوه بر این، پکن برنامه ریزی کرده است که امسال ۱۱ میلیون شغل امسال ایجاد کند که این رقم نسبت به سال گذشته (۹ میلیون) بیشتر است، اما نسبت به سال ۲۰۱۹، یعنی قبل از شیوع همه گیری کرونا فرقی نکرده است.

چین پیش بینی کرده است نرخ بیکاری در میان جمعیت فعال این کشور امسال به ۵.۵ ٪ برسد. این در حالی است که رقم این شاخص در سال گذشته ۵.۶ ٪ بود. بالاترین رقم نرخ بیکاری در چین در ماه فوریه سال گذشته در اوج شیوع بیکاری کرونا به ثبت رسید که میزان آن ۶.۲ ٪ درصد بود.

کد خبر: ۷۷٬۴۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha