۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
 چشم‌انداز اقتصاد اروپا در زمستان ۲۰۲۱
معاونت بین‌الملل اتاق ایران با انتشار گزارشی بررسی کرد؛

چشم‌انداز اقتصاد اروپا در زمستان ۲۰۲۱

در گزارشی‌ که معاونت بین‌الملل اتاق ایران درباره چشم‌انداز اقتصاد اروپا منتشر کرده، پیش‌بینی‌شده در سه‌ماهه دوم اقتصاد رشد متوسط و در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ رشد سریع خواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، معاونت بین‌الملل اتاق ایران با انتشار گزارشی درباره اقتصاد اروپا در زمستان ۲۰۲۱، توضیح داده است: چشم‌انداز کوتاه‌مدت اقتصاد اروپا مانند پاییز سال گذشته چندان قابل پیش‌­بینی نیست. بیماری همه‌­گیر کووید-۱۹ کنترل قاره خود را سخت‌­تر کرده است. با ظهور انواع جدید و مسری ویروس کرونا از پاییز سال گذشته، بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا اقدامات مهار کننده جدیدی را در پیش‌گرفته و یا مجبور به تشدید اقدامات پیشین شده‌­اند. علی‌رغم آنکه اروپا سال جدید را با اقتصادی ضعیف آغاز کرده است،   ولی پیش‌­بینی می‌­شود در سه‌ماهه دوم اقتصاد به‌سوی رشد متوسط و در سه ماه سوم به‌سوی رشد سریع حرکت کند.

طبق این گزارش، پیش‌بینی می­‌شود تولید ناخالص منطقه یورو در سال ۲۰۲۱، ۳.۷ درصد و در سال ۲۰۲۲، ۳.۹ درصد رشد را تجربه کرده و در ۳.۸ درصد به‌اعتدال برسد. به‌گونه‌ای که اقتصاد منطقه در مدتی کمتر از دو سال به سطح تولید قبل از بحران خواهد رسید. این در حالی است که این منطقه در سال ۲۰۲۰ به دلیل وقوع همه‌گیری کرونا دچار رکود ۶.۸ درصدی شده بود.

بر اساس چشم‌انداز آماری منتشره، کشورهای لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ و لهستان در سال جاری میلادی به‌طور کامل بازیابی خواهند شد. کشورهای فنلاند و سوئد نیز تقریبا به قدرت اقتصادی خود قبل از وقوع همه­گیری بازخواهند گشت.

این در حالی است که رشد اقتصادی کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، پرتغال، دانمارک، مالت، بلغارستان، مجارستان و رومانی خسارت‌­های ناشی از بحران همه­‌گیری را جبران نخواهد کرد.

همچنین کشورهای اسپانیا، یونان و ایتالیا به دنبال رکود اقتصادی به ترتیب ۱۱، ۱۰ و ۸.۸ درصدی در سال ۲۰۲۰ حتی باید دوره انتظار بیشتری را سپری کنند.

در این گزارش آمده است: احتمال می­رود بخش­‌هایی مانند گردشگری برای مدتی طولانی ضعیف باقی بمانند. همچنین انتظار می­‌رود تورم در منطقه یورو و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ نسبت به پاییز گذشته کمی بیشتر باشد. پیش‌بینی می‌­شود در منطقه یورو،   تورم از ۰.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱.۴ درصد  در سال ۲۰۲۱ و ۱.۳ درصد  در سال ۲۰۲۲ برسد.

بر اساس پیش­بینی‌­های خوش‌بینانه، اروپا با کسب پس‌اندازهای خانگی بالاتر، صرف هزینه‌­های مالی کم­تر و سیاست­‌های حمایتی پس از بحران می‌تواند تقاضاهای بیشتری را جذب کرده و همچنین پروژه‌های سرمایه­‌گذاری نوآورانه‌­­ای را ایجاد کند.

از سوی دیگر، بر اساس پیش‌­بینی‌­های بدبینانه، همه‌­گیری ممکن است پایدارتر باشد و یا در کوتاه‌مدت تشدید شود که این امر منجر به بروز تأخیر در احیای اقتصادی  و نیز امکان ایجاد زخم­‌هایی عمیق در بافت اقتصادی اروپا خواهد شد. اقتصاد و جامعه براثر بحران طولانی‌مدت، با ورشکستگی، بیکاری طولانی‌مدت و نابرابری‌های بیشتر روبرو خواهد شد.

کد خبر: ۷۷٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha