۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
وقتی نفت و گاز در خدمت توسعه ایلام قرار ندارد
یادداشت؛

وقتی نفت و گاز در خدمت توسعه ایلام قرار ندارد

ایلام- «ایلام دارای ذخایر ارزشمند نفت و گاز است ولی این ظرفیت در خدمت توسعه این استان محروم قرار نگرفته است» این جملات بخشی از یادداشت فرشته سنجیده فعال رسانه ای برای بازار است که در ادامه می خوانید.

فرشته سنجیده؛ بازار: موضوع ذخایر نفت استان ایلام  و نحوه‌ استفاده از درآمدهای ارزی حاصل از آن، همواره مورد بحث و چالش بوده است، چراکه روند کند توسعه استان و محرومیت بی شمار نشان می دهد از ظرفیت های نفت و گاز برای توسعه استفاده به خوبی استفاده نمی شود.

در صورت تخصیص کافی بودجه از محل این درآمدهای ارزی به مناطق نفت خیز می توان امیدوار به بهره مندی از دستاوردهای مثبت این موهبت الهی برای رسیدن به توسعه پایدار و رفع معضل بیکاری بسیاری از جوانان تحصیلک رده استان بود.

اما متأسفانه منابع نفتی استان ایلام تاکنون نتوانسته رشد پایدار اقتصادی، همراه با اشتغال نیروی کار بومی تحصیلکرده برای جوانان این خطه زرخیز به ارمغان آورد.

سوال مهمی که بسیاری از مردم و نخبگان استان دارند اینکه چرا نیروهای متخصص بومی در حوزه نفت و گاز خانه نشین هستند و چرا نباید سهمی در پیشرفت استان خود داشته باشند

کماکان شاهد آن هستیم که سهم نیروی کار بومی در بخشهای نفت و گاز ایلام نسبت به کل اشتغال ایجاد شده بسیار ناچیز و محدود به کارگران پیمانی و یا فصلی است و این یعنی جولان رانت مدیریتی در حوزه های نفت و گاز استان ایلام.

اینجاست که باید خطاب به مسئولان به ویژه وزیر نفتی که سالهاست در صنعت نفت این کشور قرار گرفته سوال کرد، آیا سهم ایلام فقط آلودگی حفر چاه ها و احداث دکل های نفتی آن است، یا مردم استان هم در نفت و گازی که متعلق به آنان است، سهمی برای رسیدن به آبادانی و توسعه دارند.

سوال مهمی که بسیاری از مردم و نخبگان استان دارند اینکه چرا نیروهای متخصص بومی در حوزه نفت و گاز خانه نشین هستند و چرا نباید سهمی در پیشرفت استان خود داشته باشند.

آیا انصاف است استانی که ۶ درصد ذخایر نفت (رتبه سوم) و ۱۱ درصد ذخایر گاز ( رتبه دوم) کشور را در اختیار دارد، از لحاظ توسعه، اشتغال و معیشت دارای مشکلات اساسی باشد.

 نفت و گازی که از زیر پاهای مردم استان ایلام فوران می کند، کی قرار است به زخم خود این مردم زده شود و برای نیروی ها و جوانان اشتغال ایحاد کند.

طبق بررسی های صورت گرفته عمده نارضایتی‌ها در بخش پروژه‌های نفت و گاز استان ناشی از به کارگیری نیروی انسانی غیر بومی و بی توجهی به جوانان و نیروهای تحصیل کرده بومی است

زمین این دیار بوی ثروت خدادادی نفت می دهد، بوی خون و هشت سال آوارگی و ایستادگی جنگ تحمیلی را می دهد، اما بوی اشتغال و توسعه خیر، مردم ایلام دیگر به داشتن میادین مهم نفت و گاز به خود نمی بالند، بلکه زمانی این همه ثروت برای آنها باعث افتخار است که نتیجه آن در مسیر توسعه استان باشد.

عدم برنامه ریزی صحیح برای استفاده از ظرفیت های و نفت و گاز استان، عدم اشتغال جوانان بومی در این صنعت، عدم تخصیص اعتبار برای اجرای پروژه های زیرساختی از محل مسئولیت های اجتماعی و...نشان می دهد استان ایلام قربانی سوء مدیریت مسئولان شده است.

بر خلاف ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه که بر استفاده از نیروها و پیمانکاران بومی در حوزه نفت و گاز توسط دولت تاکید دارد، در صنعت نفت و پتروشیمی ایلام علی رغم وجود نیروهای توانمند بومی استان، از مدیران غیر بومی استفاده می‌شود.

جوانان تحصیلکرده ایلامی از دشت عباس، دهلران، آبدانان و مهران گرفته تا هلیلان و سیروان و ملکشاهی که روی نفت خوابیده اند، کار مناسب می‌خواهند، نه کارگری و عملگی، نه مهاجرت، آوارگی در تهران و سایر کلان های کشور برای یافتن شغل.

طبق بررسی های صورت گرفته عمده نارضایتی‌ها در بخش پروژه‌های نفت و گاز استان ناشی از به کارگیری نیروی انسانی غیر بومی و بی توجهی به جوانان و نیروهای تحصیل کرده بومی است.

تبعیض و بی عدالتی به وضوح در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان ایلام دیده می شود، علاوه بر مسئله بیکاری، طبق قانونی باید به نسبت درآمدهای نفتی، بودجه خاصی نیز در استان برای اجرای طرح های عمرانی سرمایه گذاری شود، که این مهم در استان نیز محقق نشده است.

کد خبر: ۷۷٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha