۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
دنیای کسب‌وکار در حال گذار جدی و بنیادین| کرونا کسب‌وکارهای فیزیکی را مجازی کرد
گزارش بازار از اراک؛

دنیای کسب‌وکار در حال گذار جدی و بنیادین| کرونا کسب‌وکارهای فیزیکی را مجازی کرد

اراک- شیوع بیماری کرونا در حالی مانند یک گردآورنده سبب تسریع فرآیند حضور کسب و کارها در فضای مجازی شده است، که برخی کارشناسان فناوری دیجیتال معتقدند، در استان مرکزی طی یک سال اخیر دست کم ۲۰ درصد از فعالان صنفی این استان وارد فضای مجازی شده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها بسیاری از خدمات و فروش کالا از طریق فضای مجازی و استارتاپ ها و بر بستر وب انجام می‌شود و شیوع ویروس کرونا نیز کاتالیزوری شد، تا گذار از اقتصاد تمام سنتی به اقتصاد دیجیتال هرچه سریع‌تر انجام شود.

دراین‌بین ذائقه مردم در استان مرکزی نیز مانند دیگر استان‌های کشور دیجیتال پسند شده است و این روزها بسیاری از ساکنان این استان ترجیح می‌دهند، که توصیه « در خانه بمانید» را رعایت کرده و از طریق فضای مجازی خرید کرده و یا خدمات دریافت کنند و به‌تبع این تغییر ذائقه ارائه‌دهندگان خدمات و کالاها نیز برای جا نماندن از انقلاب الکترونیک به این سمت‌وسو گام بردارند.

یک خانم اهل اراک در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که اگر هرکسی برای خرید از خانه خارج شود، ترافیک زیادی ایجادشده و جمعیت زیادی از خانه‌ها خارج می‌شوند، افزود: در این صورت علاوه بر صرف وقت زیاد در شیوع ویروس کرونا نیز تأثیر دارد و در این شرایط و باوجود فراهم بودن زیرساخت‌ها بهترین راه‌حل استفاده از اپلیکیشن های فروش کالا و ارائه خدمات و نیز سامانه‌های تحت وب و آنلاین است.

ملیکا شاری گفت: امروز فروشگاه‌ها بنا بر گفته پزشکان و مسئولان بداشتی یکی از مراکز مهم پخش ویروس کرونا در ایران محسوب می‌شوند و از سوی دیگر مقایسه قیمت‌ها و کیفیت اجناس از طریق وب ساده‌تر است و تنوع این محصولات نیز بیشتر است، اما باید بپذیریم، هنوز در ابتدای راه طولانی خریدوفروش آنلاین هستیم.

کرونا به تقویت فعالیت‌های اینترنتی کمک شایانی کرده است
یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که فروش آنلاین خدمات و کالا در استان مرکزی در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد، افزود: تا جایی که من اطلاع دارم، هنوز اپلیکیشن یا سامانه کاملی طراحی نشده است، که تحت وب بتواند، به‌طور کامل مراحل ثبت‌نام، خرید، فروش، مقایسه کالاها و تسویه‌حساب مالی را انجام دهد، اما کم نیستند، فعالان اقتصادی که در این عرصه ورود موفقیت‌آمیزی داشتند و هرکدام بسته به توان و نوع کار خود از این عرصه بهره می‌برند.

مسعود جمشید زاده ادامه داد: به‌عنوان‌مثال از حضور در عرصه اقتصاد دیجیتال می‌توان به فروشگاه زنجیره‌ای کوله‌پشتی «تونل» در ساوه اشاره کرد، که انواع لوازم‌التحریر، کوله‌پشتی، کیف، کوله پارچه‌ای و جیب‌دار و ... را به‌صورت غیرحضوری و آنلاین به فروش می‌رساند، اشاره کرد.

کسب‌وکارهایی که در این فضا تجارت می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند، برخی از آن‌ها فقط در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، که به آن‌ها «پیور پِلِی» یا « Pure Play» می‌گویند، برخی فقط در فضای آفلاین فعال‌اند، که به آن‌ها کسب‌وکارهای فیزیکی یا « Brick and Mortar» می‌گویند و برخی دیگر در هردو فضای فیزیکی و مجازی فعالیت دارند، که به آن‌ها کسب‌وکارهای ترکیبی یا « Click and Mortar» می‌گویند

وی در ادامه با تشریح انواع فعالیت در فضای مجازی و وب در استان مرکزی گفت: کسب‌وکارهایی که در این فضا تجارت می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند. برخی از آن‌ها فقط در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، که به آن‌ها «پیور پِلِی» یا « Pure Play» می‌گویند، برخی فقط در فضای آفلاین فعال‌اند، که به آن‌ها کسب‌وکارهای فیزیکی یا « Brick and Mortar» بوده و برخی دیگر در هردو فضای فیزیکی و مجازی فعالیت دارند، که به آن‌ها کسب‌وکارهای ترکیبی یا « Click and Mortar» می‌گویند.

فعالیت غالب اینترنتی در استان مرکزی ترکیبی از فعالیت‌های مجازی و فیزیکی است
این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: پیش از شیوع ویروس کرونا تعداد کسب‌وکارهای مجازی « Pure Play» و کسب‌وکارهای ترکیبی یا « Click and Mortar» در استان مرکزی انگشت‌شمار بود، اما اکنون به‌جرئت می‌توان گفت، دست‌کم ۲۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی فیزیکی محض « Brick and Mortar» به کسب‌وکارهای ترکیبی یا « Click and Mortar» تبدیل‌شده‌اند، یعنی فروشگاه‌های سنتی و فیزیکی که در برهه‌ای از زمان نیازی به راه‌اندازی شعب مجازی و اینترنتی نمی‌دیدند، اکنون با دستپاچگی وارد این فضا شده و اغلب پیج هایی در اینستاگرام و کانال هایی در تلگرام فعال و بعضاً وب‌سایت‌هایی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند.

جمشید زاده شفافیت را از مزایای مهم و ماندگار کسب‌وکارهای اینترنتی دانست و گفت: برای موفقیت در هر کاری باید در آن تخصص داشت و یا از متخصصان مشورت گرفت و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز همین‌طور است، اگر آگاهانه در این عرصه ورود نکنیم، قطعاً یاس و ناامیدی بر ما مستولی می‌شود و اکنون برخی از فعالیت‌های تک‌وجهی و بدون اطلاعات کافی در فضای مجازی توسط برخی از فعالان اقتصادی استان مرکزی دیده می‌شود، که نگران‌کننده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که « نمونه‌های موفق درزمینهٔ اقتصاد دیجیتال در هر نوع از کسب‌وکارهای ترکیبی و یا مجازی محض معرفی کنید » گفت: فعالیت‌های ترکیبی در استان مرکزی غالب است، به‌عنوان‌مثال فروشگاه « بیست» که هم به‌طور مجازی خدمات ارائه می‌دهد و هم حضوری پذیرای مشتریان درزمینهٔ فروش تجهیزات الکترونیک است، نمونه‌ای از کسب‌وکار ترکیبی موفق در اراک است.

جمشید زاده گفت: غالب فعالیت‌های ترکیبی در استان مرکزی بدین ترتیب است، که فروشگاه مذکور به‌طور فیزیکی و باتجربه چندین ساله فعالیت دارد و اکنون برای افزایش رقابت‌پذیری اقدام به دریافت سفارش‌ها آنلاین نیز می‌کند و از طریق سامانه‌های تحت وب، اینستاگرام و واتساپ و ... اقدام به معرفی اجناس خود می‌کنند و اغلب نیز تمهیداتی برای ارسال اجناس فروخته‌شده اندیشیده‌اند.

این کارشناس گفت: سامانه‌های فروش آنلاین کالا و خدمات کشوری نیز در استان مرکزی فعالیت دارند و کسب و. کارهای محلی و منطقه‌ای با آن‌ها رقابت می‌کنند.

سامانه‌های فروش آنلاین کالا و خدمات کشوری نیز در استان مرکزی فعالیت دارند و کسب و کارهای محلی و منطقه‌ای با آن‌ها رقابت می‌کنند

بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد، که استارتاپ‌های « رایان طرح» برای «آژانس آنلاین و مارکتینگ»، « گنجور» برای ارائه آنلاین «آثار سخن‌سرایان پارسی‌گو»، « دیپ‌انگلیش» برای «یادگیری سریع زبان انگلیسی به‌وسیله داستان‌های واقعی و جذاب» و «لیموناد» برای «آموزش ویدیویی» در اراک موفق عمل کرده و شهرت خاصی دارند.

ریل‌گذاری‌های حمایتی از کسب‌وکارهای اینترنتی در استان مرکزی/ استاندار: آغوش باز برای فعالان استارتاپی
اما این فعالیت‌های استارتاپی و کسب‌وکارهای اینترنتی نیازمند ریل‌گذاری‌های قانونی، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های قانونی از فعالان این عرصه است، موضوعی که استاندار مرکزی در خصوص آن به خبرنگار بازار گفت: بنده از سال ۹۷ به‌عنوان عضو افتخاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان مرکزی شده‌ام، تا بتوانم، از نزدیک از فعالیت‌های صنفی رایانه‌ای مطلع شده و حمایت‌های لازم از این بخش را در دستور کار قرار دهم.

سید علی آقازاده بر حمایت همه‌جانبه استانداری از صنف «آی. تی» این استان و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تأکید کرد و افزود: حمایت از برگزاری رویدادهای تخصصی در این زمینه به‌خوبی نشان می‌دهد، که عزم استانداری برای حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی جدی است، به‌عنوان‌مثال حدود ۲۰ روز پیش شاهد برگزاری پیش رویداد سومین استارت آپ دمو صنعت استان مرکزی با موضوع خدمات کسب‌وکار اینترنتی بودیم، که ۱۵ تیم استارت آپی در این رویداد با یکدیگر به رقابت پرداختند.

وی گفت: پارک های علم و فناوری استان مرکزی نیز با آغوش باز پذیرای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اینترنتی است، اما باید بپذیریم، که تغییر فرهنگ و روی آوردن ذائقه مردم به‌سوی کسب‌وکارهای دیجیتال به‌قدری سریع در حال تغییر است، که برای عقل نماندن از این ذائقه باید فعالان در این عرصه با سرعت بسیار بیشتری عمل کنند.

دنیای کسب‌وکار در حال تغییر و تحول
امروز دنیای کسب‌وکار در حال تغییر و تحول و گذار جدی و بنیادین است و افراد جوان زیادی در این عرصه نقش‌آفرینی می‌کنند و این افراد بالقوه توانایی راه‌اندازی و مدیریت مناسب یک کسب‌وکار موفق اینترنتی را دارند و در این عرصه معمولاً یک یا چند نفر با خلق ایده‌ای جدید وارد دنیای کار می‌شوند و بسته به نوآوری و شرایط بازار و هوشمندی خود به موفقیت دست می‌یابند.

اما باید برای کار کردن در یک استارتاپ با تیمی که تازه‌کار خود را شروع کرده است، برنامه‌ریزی دقیق داشت، تا به تجربه‌ای مملو از موفقیت تبدیل شود.

کد خبر: ۷۷٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha