۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
برای تدوین موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با لهستان برنامه‌ریزی شود
معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشست مجمع موسس اتاق مشترک ایران و لهستان:

برای تدوین موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با لهستان برنامه‌ریزی شود

مجمع موسس اتاق مشترک ایران و لهستان برگزار شد. در این نشست اعضای هیات مدیره با کسب اکثریت آرا انتخاب شدند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، در نشست مجمع موسس اتاق مشترک ایران و لهستان اعضای هیات مدیره این اتاق با کسب بیشترین آرا انتخاب شدند. بر این اساس به ترتیب رحیم بنامولایی، مهران فکری، علیرضا شمس فرد، حسین نیکخواه ابیانه، محمد علی رضایی کمال آباد، امیر دمیرچی، امیر هوشنگ بیرشک، احسان ناصر و حسین پهلوان پور به عنوان اعضای هیات مدیره اتاق مشترک ایران و لهستان، بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند.

همچنین مهدی بخشنده و محمد حسین راسخی نجفی به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره تعیین شدند.

پیش از برگزاری انتخابات، محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران در این نشست ضمن تشریح روند تبدیل کمیته مشترک ایران و لهستان به اتاق مشترک و تلاش‌هایی که از سوی اعضای این کمیته صورت گرفت به حمایت‌های وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت در راستای تقویت و تحکیم فعالیت‌های کمیته مشترک اشاره کرد و گفت: در طول چند سال اخیر همواره مناسبات وزارت امور خارجه با پارلمان بخش خصوصی در سطح بالایی بوده و امیدواریم این حمایت‌ها ادامه‌دار باشد.

او با نگاهی به تشکیل اتاق مشترک ایران و لهستان و متناسب با آن ایجاد ظرفیت‌های جدید برای گسترش سطح روابط بین دو کشور بر لزوم تسهیل تجارت و رفت وآمدهای هیات‌ها بین ایران و لهستان تاکید کرد و افزود: اعضای اتاق مشترک باید در استفاده از مجموعه پتانسیل‌های موجود برای همکاری بین ایران و لهستان تلاش و هر یک نقش خود را در این چارچوب به خوبی ایفا کنند.

کرباسی سهم ایران را در حجم روابط تجاری بین‌المللی لهستان بسیار ناچیز خواند و با نگاهی به فشارهای تحریمی و اثر منفی آن بر روابط بین دو کشور خواستار برنامه‌ریزی اعضای اتاق مشترک در راستای جبران رکود حاکم بر مناسبات ایران با لهستان شد. به باور او باید برای تدوین موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین دو کشور برنامه دقیقی اتخاذ کرد و بر این اساس جلو رفت.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با تاکید بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی برای توسعه سطح مناسبات تجاری جهانی، افزود: اگر قرار باشد در مسیر توسعه روابط تجاری با دیگر کشورها موفق عمل کنیم به حمایت‌های دولت، فراهم شدن زیرساخت‌های لجستیکی و تسهیل فضای تجاری در داخل نیاز داریم.

در این نشست محمدحسن حبیب‌الله زاده، دستیار وزیر و مدیرکل شرق اروپا و مدیترانه وزارت امور خارجه بر اهمیت هر اقدامی در راستای توسعه همکاری‌ها اشاره کرد و ضمن تاکید بر تلاش‌های اتاق ایران در راستای توسعه این مناسبات گفت: با توجه به شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و لهستان باید بیش از گذشته برای تسهیل تجارت بین دو کشور و رفت‌وآمد هیات‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

بر اساس اظهارات او روابط بین ایران و لهستان همواره صمیمانه و بر پایه دوستی و تعامل متقابل بوده و با توجه به ظرفیت‌های وسیعی که در هر دو کشور وجود دارد، می‌توان به گسترش سطح مبادلات در آینده امیدوار بود. البته در این سالها به دلیل تحریم‌ها شاهد افت روابط بوده‌ایم.

حبیب‌الله زاده به توسعه قابل توجه لهستان از منظر علمی، فناوری و انتقال تکنولوژی اشاره کرد و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه ایرانی در این حوزه را پیشنهاد داد.

مهرداد جلالی‌پور، رئیس اداره حوزه اروپا سازمان توسعه تجارت نیز ضمن اشاره به سه محور اصلی که باید مورد توجه اتاق مشترک ایران و لهستان قرار بگیرد، بر لزوم ارائه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در راستای توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور تاکید کرد.

بر اساس اظهارات او ایجاد رابطه دو سویه، استفاده از ظرفیت کلیه اعضای اتاق مشترک، ایجاد کمیته‌هایی با توجه به ظرفیت‌های قابل پیش‌بینی برای همکاری با لهستان و ارتباط دو سویه اتاق مشترک با دستگاه‌های مختلف اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.    

کد خبر: ۷۷٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha