۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
صادرکنندگان استان سمنان به جای تقدیر حمایت شوند
یادداشت وارده؛

صادرکنندگان استان سمنان به جای تقدیر حمایت شوند

سمنان- «روز گذشته استانداری سمنان مراسم تقدیر از صادر کنندگان را برگزار کرد در حالی که بسیاری از حضار در سالن هم می‌دانستند که این فعالان اقتصادی به جای تقدیر، نیازمند حمایت بیشتر دولتی در عمل هستند» این بخشی از یادداشت پدرام حکیم تحلیل‌گر و روزنامه نگار برای بازار است.

بازار، گروه استان‌ها: روز گذشته مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان سمنان برگزار شد و استانداری سمنان ادعا کرد که بیش از ۴۰ کشور دنیا کالاهای صادراتی استان را خریداری می‌کنند و سال‌ها است که تمام شاخص‌های صادراتی با اختلاف عجیب و غریبی روند صعودی داشته است.

قصد نداریم بگوییم که این آمارهای درست نیستند اما یک سوال در این بین پیش می‌آید و آن هم اینکه در سال‌هایی که مشکلات واحدهای تولیدی صادرات محور استان سمنان روز به روز افزون شده، چطور تمام شاخص‌ها روز به روز افزایش می‌یابند و هرگز رنگ کاهش را نمی‌بینند از سوی دیگر چرا استانداری آمارهای منفی را اعلام نمی‌کند برای مثال تعداد شرکت‌های صادرات کننده کالا از ۱۱۸ شرکت به زیر ۱۰۰ شرکت رسیده است.

مشکلات دریافت پول واحدهای صادراتی
در کنار این موارد باید گفت امروز واحدهای صادراتی استان سمنان انقدر تحت فشار هستند که چندی پیش مدیرعامل آریاترانسفورماتور هم صراحتاً اعلام کرد اگر حمایت نشود مجبور به تعطیلی است. وقتی وضعیت این شرکت صادراتی چنین است آیا می‌توان به آینده واحدهای تولیدی صادراتی استان امیدوار بود؟ یکی از کارشناسان می‌گفت صادرات ما به این دلیل هنوز بالا است که کالاهای تولیدی فراوانی از سال‌های قبل که هنوز رکود اقتصادی تشدید نشده بود در انبارها موجود است و روز به روز ترخیص می‌شوند کافی است چند ماه دیگر این اقلام تمام شود تا شاهد باشیم که صادرات استان با چه آماری روبرو می‌شود.

به مراسم تقدیر از صادر کنندگان برگردیم در حاشیه صادر کنندگان دو موضوع می‌تواند اهمیت داشته باشد نخست اینکه وقتی پولی از کشورهای مقصد کالاهای ایرانی به کشورمان حواله نمی‌شود آیا اصلاً درست است که کلمه صادرات را به کار ببریم؟ آیا صادر کننده می‌تواند پول کالاهای صادراتی خود را با چمدان وارد کشور کند؟ پس در حقیقت روز گذشته استانداری سمنان دقیقاً از چه چیزی تقدیر کرد؟ صادراتی که هنوز برای بازگشت پول آن برنامه‌ای وجود ندارد؟ گو اینکه ما فقط مامور به صادرات کالا هستیم و نه قائل به نتیجه آن!

و دوم اینکه اگر از صادرکنندگان بپرسید که به جای تقدیر و حمایت کدام را بر می‌گزینید سخت می‌توان باور کرد که گزینه نخست را انتخاب کنند و این شرایطی است که باید صادرات کنندگان مورد حمایت قرار گیرند با بوروکراسی پیچیده اداری روبرو هستند؟ چندی پیش با یک تولیدکننده استان مصاحبه‌ای داشتم و اذعان می‌کرد که فقط از دولت می‌خواهیم ما را رها کند و خیرش را هم نخواستیم!

شرایط نامناسب تولید
این شرایط تلخی است که دولت به جای حامی بودن مانع نیز می‌شود این موضوع در بخش استعلام‌ها، مجوزهای محیط زیست، وام‌ها و تسهیلات بانکی و گشایش‌های ال سی و … به وضوح دیده می‌شود که اگر نبود کارخانه ذوب آهن شاهرود به خاطر یک وام بانکی یک سال تمام معطل نمی‌ماند.

شاید بهتر است قبل از برگزاری مراسم تقدیر از صادر کنندگان که بیشتر نمادین است زیرا تولیدکننده ما امروز دلی پر از خون دارد، از انها می‌پرسیدیم که بین حمایت‌های دولتی و تقدیر کدام یک را بر می‌گزینید.

در نهایت باید گفت توسعه صادرات استان سمنان در حالی محقق می‌شود که حمایت‌های مالی و معنوی و پشتیبانی از تولید صورت گیرد. به عبارت دیگر باید مزیت‌های اقتصاد صادرات محور استان سمنان ابتدا شناسایی شود سپس برای آنها برنامه ریزی کرد بعد از آن به جذب سرمایه گذار پرداخت در نهایت شرایط را برای تولید توسط آن سرمایه گذار تسهیل کرد اما علناً اتفاقی که در استان سمنان می‌افتد این است که فردی برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی وارد شاهرود می‌شود ماه‌ها و ماه‌ها انتظار می‌کشد استعلام‌ها آنقدر طول می‌کشند که عطای ماندن را به لقایش می بخشد و امروز در یکی از شهرهای ایران یک کارخانه فراوری محصولات نفتی تاسیس می‌کند. این حقیقتی است که در استان سمنان وجود دارد استانی که امروز نیازمند تغییر اساسی و بنادین در اصول اقتصادی است.

کد خبر: ۷۷٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha