۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
نقش دلالان در افزایش ۲ برابری قیمت میوه/ توزیع نامناسب مشکل ساز شد
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با بازار:

نقش دلالان در افزایش ۲ برابری قیمت میوه/ توزیع نامناسب مشکل ساز شد

کاشان- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: دلالان در بازار میوه باعث افزایش قیمت تا بیش از دو برابر نرخ واقعی می شوند.

سیدجواد ساداتی نژاد در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت گسترده سوداندوزان در کشور اظهار داشت: متاسفانه در یک دهه اخیر بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی و باغی کشور مورد تغییر کاربری قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از تغییر کاربری های انجام شده غیر مجاز بوده است، ابراز داشت: متاسفانه به دلیل عدم نظارت کافی بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی کشور به صورت غیر مجاز تغییر کاربری شده اند.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی امنیت غذایی کشور را به خطر می اندازد
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه این تغییر کاربری ها در میان مدت و بلند مدت امنیت غذایی مردم و کشور را به خطر میاندازد، تصریح کرد: این کمیسیون در نظر دارد به صورت جدی به موضوع تغییر کاربری اراضی ورود پیدا کند.

وی یکی از دلایل این موضوع را عدم اختصاص اعتبار کافی برای یگان حفاظت امور اراضی دانست و گفت: این یگان دارای تشکیلات منسجم نیست و نمی‌تواند از ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی آن طور که شایسته است، حفاظت کند.

ساداتی نژاد افزود: باید ۸۰ درصد از عواید سازمان امور اراضی به این سازمان اختصاص داده شود ولی این موضوع متاسفانه محقق نمی شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون حدنگاری اراضی کشاورزی اظهار کرد: این قانون از سال ۹۴ آغاز شده است و باید بر اساس آن تا پایان سال ۹۹ صدور اسناد تمامی اراضی کشاورزی تا سال ۹۹ به پایان برسد و این در حالی است که این موضوع محقق نشده است.

۴ درصد اراضی کشاورزی آماده دریافت سند هستند
وی با بیان اینکه چهار درصد دیگر از اراضی کشاورزی آماده دریافت سند هستند، افزود: این مقدار بسیار ناچیز است و با این شرایط نمی‌توانیم به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه کمترین تلاش برای اجرای قانون حدنگاری در استان مرکزی شده است، گفت: در کشور نیاز به قانون جامع زمین داریم چراکه قوانین موجود قدیمی است و نمی تواند در جهت رفع مشکلات موجود کمک کند.

مهمترین مشکل در بازار میوه توزیع نامناسب است
وی  با اشاره به بازار میوه ابراز داشت: خوشبختانه کشور ما از نظر تامین میوه مشکلی ندارد ولی ما در سیستم توزیع دچار مشکل هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقرر شده است برای رفع مشکل در بخش توزیع استانداری ها عرضه مستقیم میوه را انجام دهند، بیان داشت: همچنین طبق هماهنگی های انجام شده نیز قرار شده که خرده فروشی ها هم به قیمت مصوب قیمت را عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه عرضه مستقیم میوه می تواند با حذف واسطه ها و دلالان باعث تثبیت قیمت در این بازار شود، تاکید کرد: متاسفانه دلالان در بازار میوه باعث شده اند تا قیمت اقلام پرمصرف میوه تا حتی دو برابر نیز افزایش قیمت داشته باشند.

ساداتی نژاد افزود: با برنامه ریزی های انجام شده باغداران هم می توانند با انجام هماهنگی های لازم محصولات خود در میادین میوه و تره بار عرضه کنند.

کد خبر: ۷۷٬۱۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha