۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
ورود واکسن اسپوتنیک به قاره سبز|خرید واکسن روسیه در اروپای شرقی شروع شد
با وجود عدم تایید آژانس دارویی اروپا؛

ورود واکسن اسپوتنیک به قاره سبز|خرید واکسن روسیه در اروپای شرقی شروع شد

روسیه اولین کشوری بود که واکسن کرونا را تولید کرد و حال این واکسن در بازار جهانی عرضه شده است ولی آژانس دارویی اروپا هنوز ان را تایید نکرده است. با این وجود شمار زیادی از کشورهای اروپایی خواستار خرید این واکسن هستند و مجارستان تزریق واکسن را شروع کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: تامین واکسن کرونا برای مبارزه با این همه گیری یکی از چالشهایی است که دنیا با ان روبرو است. با وجود اینکه واکسن اسپوتنیک وی تولید شده در کشور روسیه توسط نشریه لنسنت به عنوان یکی از بهترین واکسن های تولیدی در دنیا برای مقابله با کرونا معرفی شد و کارایی بالغ بر ۹۰ درصدی آن تایید شد و در عین حال بسیاری از کشورهای در حال توسعه دنیا استفاده  از واکسن را شروع کرده اند، ولی هنوز اتحادیه اروپا ان را تایید نکرده است.

 عدم تایید اتحادیه اروپا مانع از راهیابی واکسن به این قاره نشده است. بررسی ها نشان می دهد کشورهای مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی و اتریش یا از این واکسن استفاده کرده اند یا برای استفاده از آن ابراز تمایل کرده اند. تحلیل گران سی ان بی سی  بر این باورند واکسن روسی آرام آرام راهش را به قاره سبز باز کرده است و انتظار می رود در ماه های اتی در اتحادیه اروپا هم مورد تایید قرار بگیرد.

سی ان ان در گزارش خود نوشت: «نخست وزیر جمهوری چک اعلام کرده است حتی در صورت عدم تایید واکسن اسپوتنیک وی  توسط آژانس دارویی اروپا، باز هم احتمال استفاده از این واکسن در چک زیاد است. از طرف دیگر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با یکی از مقامات ارشد اتریش در مورد عرضه واکسن اسپوتنیک به انی کشور و تولید مشترک آن در اتریش صحبت کرد. البته مقامات اتریش تاکید کرده اند در صورتی از این واکسن استفاده می کنند که آژانس دارویی اروپا ان را تایید کند.»

مجارستان، اولین کشور اروپایی که استفاده از واکسن روسی را شروع کرد
 کشور مجارستان از هفته های گذشته تزریق واکسن اسپوتنیک را شروع کرده است. این کشور برای شروع واکسیناسیون منتظر نظر آژانس دارویی اروپا نماند و بعد از انتشار گزارش در نشریه لنست خرید واکسن را شروع کرد و تزریق آن نیز به سرعت آغاز شد. به گزارش مسکو تایمز قرار است ظرف سه ماه آینده ۲ میلیون دوز واکسن وارد بازار مجارستان شود. این کشور در ماه گذشته واکسن سینوفارم چین را نیز تایید کرد و تزریق آن  به سرعت شروع شد. این سیاست هم بدون توجه به تصمیم آژانس دارویی اروپا در مورد واکسن چینی اجرا شد.

روز دوشنبه اول ماه مارس سال ۲۰۲۱ هم اسلواکی رسما اعلام کرد واکسن اسپوتنیک وی را خریداری کرده است . طبق این گزارش که توسط وزیر بهداشت کشور اسلواکی ارایه شد دو میلیون دوز از واکسن خریداری شده است و به محض ورود به کشور و تایید قانون گذاران بهداشتی اسلواکی، تزریق آن شروع می شود. این کشور متقاضی خرید شمار بیشتری واکسن از روسیه است ولی با توجه به حجم تولید در این کشور و نرخ بالای تقاضا، خرید از دیگر کشورهای تولید کننده واکسن اسپوتنیک را در دستور کار قرار داد.

سرعت پایین واکسیناسیون در اروپا عامل اصلی این سیاست بود
سوالی که رسانه های اروپایی مطرح کردند این است که چرا مجارستان و اسلواکی به خرید واکسن های روسی و چینی روی اورده اند؟ چرا این کشورها مطابق به استاندارهای تصویبی اتحادیه اروپا برای واکسیناسیون اقدام نکرده اند؟

فایننشال تایمز در این مورد نوشت: «یک دلیل مهم برای این تصمیم گیری نحوه خرید و توزیع واکسن در اتحادیه اروپا است. کشورهای عضو این اتحادیه تصمیم گرفتند با هم واکسن خریداری کنند و بعد از تحویل واکسن به مقر اتحادیه اروپا بر مبنای میزان جمعیت کشورها توزیع شود. در نتیجه این سیاست بود که پروسه توزیع واکسن در اتحادیه اروپا با سرعت بسیار پایینی انجام شد و حال نرخ واکسیناسیون در این منطقه پایین تر از امریکا و بریتانیا است.»

طبق این گزارش در ماه های اخیر انتقادهای زیادی در مورد سرعت پایین واکسیناسیون در اروپا مطرح شده است. انتقادهایی که بخش های زیادی از آنها کاملا معقول و قابل درک است و دلیل ان بروکراسی و کندی عملکرد آژانس دارویی اروپا در ارزیابی، بررسی و تایید واکسن ها است. همین مساله سبب شد تا کشورهای اروپای شرقی که ارتباط نزدیک تری با کشورهای روسیه و چین دارند به خرید واکسن های انها روی بیاورند و دیگر منتظر آژانس دارویی اروپا نمانند.

سی ان بی سی در انتهای گزارش خود از نارضایتی اتحادیه اروپا از تصمیم کشورهای اروپای شرقی برای خرید واکسن خارج از توافقی که با این اتحادیه داشتند، نوشته است. طبق این گزارش اتحادیه اروپا در نظر داشت طرح واحد و یکپارچه خرید و توزیع واکسن در کشورهای قاره سبز را اجرا کند ولی تصمیم شماری از کشورها برای خرید واکسن خارج از این توافق  این یکپارچگی را بر هم زده است.

کد خبر: ۷۷٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha