۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
مرغ مسئولان یک‌پا دارد؛ جست‌وجوی پرتقال فروش در بازار مرغ
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مرغ مسئولان یک‌پا دارد؛ جست‌وجوی پرتقال فروش در بازار مرغ

بازار- عرضه مرغ افزون بر سه هفته است که در مشهد اوضاع آشفته و هرج‌ومرج گونه‌ای دارد اما با همه این اوصاف هیچ مسئولی حاضر به قبول مسئولیت در این حوزه نیست و مصاحبه‌های منتشره به‌گونه‌ای است که ظاهراً هیچ مشکلی در این بازار رؤیت نمی‌شود!

بازار؛ گروه استان‌ها: افزون بر سه هفته است که مرغ در شهر مشهد به قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است و در این مدت آن‌قدر خبرهای ضدونقیض از طرف مسئولان در رسانه‌ها منتشرشده که چینش آن‌ها در کنار هم حکایت پیدا کردن همان پرتقال فروش در این بازار را دارد!

به گزارش خبرنگار بازار از همان سه هفته پیش که مرغ قیمت مصوب و تنظیم بازار از فروشگاه‌ها و سفره مردم پر کشید حرف‌وحدیث‌ها درباره کمبود این محصول آغاز شد.

گفتنی است در همان روزهای کمبود در بازار مسئولان بازگشایی رستوران‌ها را بهانه کردند تا افزایش تقاضا را علت کمبود مرغ عنوان کنند اما دو روز بعد عباس تابش رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جلسه با اصناف مشهد عنوان کرد که آمار جوجه ریزی در خراسان رضوی نشان می‌دهد که جوجه ریزی به میزان تأمین نیاز استان نبوده است.

مرغ نیست؛ کشتارگاه نیمه تعطیل است
کمبود مرغ موجب شد تا دبیر انجمن کشتارگاه‌های طیور صنعتی خراسان رضوی از این موضوع اعلام نگرانی کرده و اعلام کند: در حال حاضر ۱۴ کشتارگاه در خراسان رضوی وجود دارد که به دلیل نبود مرغ احتمال تعطیلی  آن‌ها و بیکاری سه هزار نفر که در این مجموعه‌ها اشتغال دارند.

مرغ هست کشتارگاه فعال است
هنوز چند روزی از ابراز نگرانی و دغدغه دبیر انجمن کشتارگاه‌های طیور مبنی بر کمبود و نبود مرغ و هم چنین تعطیلی احتمالی کشتارگاه نگذشته که رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی امروز اعلام کرد: همین شب گذشته در این ۱۴کشتارگاه بالغ‌بر ۲۵۰هزار قطعه مرغ کشتار شده است و  این‌گونه صحبت‌ها را قبول ندارم!

خروج مرغ از خراسان رضوی ممنوع است
گفتنی است درحالی‌که مرغ با نرخ مصوب می‌بایست کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شود اما قریب به‌اتفاق فروشگاه‌های سطح شهر مشهد مرغ  را کیلویی ۳۶ هزار تومان و به‌صورت بسته‌بندی هر کیلو ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

موج اعتراضات مردمی مبنی بر اینکهِ کار بازرسان اداره صمت و به‌ویژه تعزیرات حکومتی چیست و چرا این تخلف‌ها را در سطح شهر نمی‌بینند موجب شد تا مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی طی نشست خبری اعلام کند با درخواست تعزیرات حکومتی و با توجه به گران‌فروشی صورت گرفته در بازار مرغ لذا قطعه‌بندی مرغ گرم و هم‌چنین خروج مرغ از استان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

خروج مرغ آزاد از استان آزاد است
درحالی‌که مدیرکل تعزیرات خراسان رضوی خروج مرغ را ممنوع می‌داند اما محمدرضا اورانی مدیرکل جهاد کشاورزی در مورد خروج مرغ از استان می‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور خروج مرغ با مجوز دامپزشکی امکان‌پذیر است و در حال حاضر روزانه ۱۰هزار مرغ از این طریق از استان خارج می‌شود و با تصمیم استاندار محترم و همچنین فرمانده  نیروی انتظامی خراسان رضوی در خروجی‌های مختلف استان تمهیداتی صورت گرفته است تا از خروج مرغ بدون داشتن مجوز قانونی جلوگیری شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان می‌کند: آمار جوجه ریزی نشان می‌دهد این استان هیچ کمبودی در این بخش ندارد اما فاصله نرخ مرغ در خراسان رضوی با نرخ آن در دیگر استان‌ها باعث شده مرغ بیشتری از این استان خارج شود.

در خصوص قطعه‌بندی مرغ هم گزارش خبرنگار ما از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد که هیچ کمبودی در خصوص مرغ‌های قطعه شده نیست و مرغ قطعه شده باقیمت‌های نجومی در تمامی فروشگاه عرضه می‌شود.

ریشه صف ها کمبود مرغ نیست
درحالی‌که ایجاد صف‌های طویل برای دریافت دو عدد مرغ آن‌هم بدون هیچ انتخاب و یا اعتراضی برای تمامی مردم مشهد مانند روز آشکار است اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی صف‌های ایجادشده برای مرغ را ناشی از کمبود ندانسته و می‌گوید: چون مردم طی هفته‌های گذشته به دلیل گرانی از خرید مرغ اجتناب کردند و از طرفی برای عید نوروز به فکر ذخیره‌سازی هستند لذا از همین رو برای مرغ صف‌کشیده‌اند!

البته رئیس جهاد خراسان رضوی برای ریختن آب پاکی بر روی دست رسانه‌ها و نشانی پرتقال فروش در بازار مرغ گفته است ما مسئول تولید مرغ و رساندن آن به کشتارگاه هستیم و از کشتارگاه به بعد مسئولیتی دراین‌باره نداریم.

ریشه صف‌ها کمبود مرغ است
برخلاف ادعای جهاد کشاورزی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی بابیان اینکه متولی تأمین فرآورده‌های گوشتی، وزارت جهاد کشاورزی و توزیع و عرضه آن بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف است اظهار می‌کند: رصد، پایش و نظارت باید در تمام طول چرخه از تولید تا عرضه به مشتریان ادامه یابد تا مردم احساس کمبود نکنند.

مرتضی مدنی فدکی می‌گوید: هم‌اینک خروج مرغ زنده از این استان ممنوع است مگر اینکه مازاد بر مصرف استان باشد و همچنین قطعه‌بندی مرغ خلاف مصوبه‌ ستاد تنظیم بازار استان است و با متخلفان در این زمینه برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر این موضوع که نظارت و کنترل بازار نباید تنها منحصر به عرضه و فروش کالاها باشد بلکه باید کل فرآیند تحویل تا توزیع را در برگیرد و برای کاهش تخلفات و جرائم به مقوله پیشگیری توجه خاص شود یادآور می شود: انحصار توزیع و به دنبال آن ایجاد صف خرید گوشت مرغ باید توسط مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت رفع شود.

اگرچه مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی معتقد است نظارت‌ها افزایش‌یافته و با گران‌فروشان برخورد قانونی می‌شود اما بسیاری از شهروندان این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا این نظارت‌ها ملموس نیست و هنوز در تمامی فروشگاه‌ها هم مرغ تکه کاری یافت می‌شود، هم مرغ از استان خارج می‌شود و هم قیمت مرغ از کیلویی ۳۸ هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر و میدان استقلال به‌عنوان مرکز فروش مرغ هرگز پائین نیامده است!

تولیدکننده با بازار به تفاهم نرسید
گفتنی است اگرچه مسئولان جهاد کشاورزی، دامپزشکی  و سازمان صمت و تعزیرات برای بازگشت آرامش به بازار تفاهم‌نامه‌ای را با محوریت از مزرعه تا کشتارگاه و از کشتارگاه به مرحله اجرا گذاشتند تا از سوم  اسفندماه سال جاری با همکاری  اتحادیه مرغ گوشتی استان و شرکت‌های تعاونی مرغ گوشتی شهرستان‌ها  و سایر نهادهای مربوط در این موضوع تولید و کشتار مرغ ساماندهی شود و بر همین اساس مقرر شد تا مسئولان صمت نیز مباشران خود در کشتارگاه‌ها را تعیین کنند که در خروجی کشتارگاه، گوشت مرغ تحویل مراکز تعیین‌شده برای توزیع شود اما تا زمان تنظیم این گزارش به نظر می‌رسد این تفاهم‌نامه در عمل بین بازار و تولیدکننده تفاهمی ایجاد نکرده است چون صف‌های طولانی هم چنان برای دریافت یک عدد مرغ ادامه دارد و سخنان ضدونقیض مسئولان حکم همان پیدا کردن پرتقال فروش در بازار مرغ را دارد!

کد خبر: ۷۷٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha