۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
ابلاغ تعیین تکلیف معادن برای تولید داخل و صادرات
سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت خبر داد

ابلاغ تعیین تکلیف معادن برای تولید داخل و صادرات

سعد محمدی، سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از ابلاغ بسته برنامه‌ریزی واحدهای معدنی کشور برای تولید داخل، صادرات و تنظیم بازار در افق سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش بازار، اردشیر سعد محمدی در نشست خبری با خبرنگاران که ظهر امروز در وزارت صمت برگزار شد افزود: برای سال آینده، واحدهای معدنی از نظر تامین گندله، کنسانتره و تقسیم بندی شمش برنامه ریزی شده‌اند و این برنامه‌ریزی به واحدهای معدنی ابلاغ شده است.

وی گفت: در این برنامه تکلیف تمام واحدهای معدنی برای تولید داخل، صادرات و تنظیم بازار مشخص شده است که واحدها براساس آن می‌تواند برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و در صورتی که واحدها با مسائل و معضلاتی همراه بودند با وزارت صمت درمیان خواهند گذاشت و تلاش می‌کنیم برنامه را تصحیح کنیم.

سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: تمام محدوده‌های معادن تعطیل و بلوکه شده استان‌ها نیز شناسایی شده و آمار آن به تفکیک مشخص است.

وی گفت: با توجه به لزوم فعالسازی و شروع فعالیت این معادن، در مرحله نخست، بجز پهنه‌هایی که مشکل زیست محیطی دارند سایر محدوده‌های معادن بلوکه شده را در استان‌ها از طریق برگزاری مزایده عمومی به علاقه‌مندان واگذار می‌کنیم.

به گفته وی این محدوده‌ها از طریق مزایده واگذار می‌شود و قرار بود قبل از سال آینده انجام شود، اما با توجه به وجود ۶۴ منطقه معدنی و درگیر بودن نمایندگان مجلس با تصویب لایحه بودجه سال آینده، این طرح در نیمه دوم فرودین سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

سعدمحمدی افزود: درخصوص معادن طبقه یک و دو که در گذشته بلوکه شده بودند نیز در جلسه هفته گذشته شورای عالی معادن مصوب شد که این معادن نیز آزاد شوند.

سرپرست معاونت معدنی و صنایع معدنی وزارت صمت درخصوص نیاز معادن به ماشین آلات جدید گفت: تعدادی ماشین آلات معدنی وارد شده و در گمرگ است که از قبل ثبت سفارش شده است که امیدواریم ماشین آلاتی که ساخت داخل ندارد و منشا ارزشان را مشخص کرده‌اند مجوز ورود دریافت کنند.

سعدمحمدی درخصوص افق تولید محصولات معدنی در سال‌های آینده نیز گفت: باید تولیدات معدنی را افزایش دهیم و در برنامه پنج ساله بعدی تولید فولاد باید افزایش یابد و نیازمند افزایش تولیدات معدنی هستیم که این امر نیز نیازمند تجهیزات است.

وی درخصوص واردات تجهیزاتی که در داخل ساخته می‌شود افزود: به ماشین آلات خارجی که نمونه تولید داخلی دارند مجوز ورود داده نمی‌شود.

سعدمحمدی گفت: خوشبختانه در موضوع تولید، امسال نسبت به سال گذشته رشد داریم و ۶ هزار و ۲۵۹ پروانه معدنی فعال در سراسر کشور وجود دارد که ۳۰۹ پروانه آن در طول سال جاری صادر شده است.

وی افزود: برنامه‌هایی برای تغییر عملکرد بخش معدن نیاز داریم که وجود این برنامه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی در وزارت صمت است.
سعدمحمدی گفت: نیازمند آموزش مداوم و مستمر برای مجموعه‌های تخصصی هستیم و سخت افزارهای مورد نیاز معدن در کنار نرم‌افزار و آموزش می‌تواند عملکرد مثبت خود را نشان دهد.

سرپرست معاونت معدن وزارت صمت با اشاره به اینکه نیمی از تولیدات معدنی ما در بخش مصالح ساختمانی است افزود: افزایش تولید در فلزات باید به صورت جدی دنبال شود که خوشبختانه در بخش مس این اتفاق در حال رخ دادن است.

سعدمحمدی افزود: در رابطه با عرضه و تقاضا امروز در بازار مشکل داریم و باید تولید به گونه‌ای باشد که هم نیاز داخل را تامین کند و هم حفظ بازارهای صادراتی برای ارزآوری و حفظ کیفیت در دستور کار باشد.

سعد محمدی همچنین درباره وضعیت بازار فولاد و ممنوعیت صادرات آن نیز گفت: از ۳۰ میلیون تن تولید فولاد کشور، ۲۰ میلیون تن آن بصورت شمش است که تبدیل به محصولات دیگر نظیر میلگرد می‌شود و مابقی بصورت ورقه و اسلب است.

وی افزود: در بخش شمش مصرف داخلی ۱۲ میلیون تن است و ۸ میلیون تن مازاد تولید داریم، اما آیا درست است که بگوییم صادرات این بخش ممنوع شود؟

سعدمحمدی گفت: نسخه‌ای که برای محصولات طویل بسته می‌شود با ورق متفاوت است.

سرپرست معاونت معدن وزارت صمت افزود: نیازمند بازار صادراتی برای شمش هستیم البته در برخی موارد خلا قانونی داریم که باید در مجلس حل شود و اگر نیاز بیشتری به ورق کمتر از ۵ میلیمتر داریم باید با وضع قانون بازار را تنظیم کنیم.

وی افزود: تامین تولید داخل اولویت ماست، اما تمامی موارد نیازمند کارشناسی دقیق است.
سعدمحمدی گفت: باید تصمیمات ما به نحوی باشد که تولیدکننده در آرامش باشد و بتوانیم شرایط بازار را مدیریت کنیم.

کد خبر: ۷۶٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha