۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه امسال به ۶۵ میلیارد دلار رسید
بنابر اعلام گمرک؛

تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه امسال به ۶۵ میلیارد دلار رسید

ارزش تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماه گذشته ۶۵ میلیارد دلار اعلام شده که ۳۱ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار آن سهم صادرات و ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار از آن سهم واردات بوده است.

به گزارش بازار، بنابر اعلام گمرک ایران، حجم تجارت خارجی ایران از ابتدای سال ۹۹ تا انتهای بهمن، ۶۵ میلیارد دلار بوده است که از این بین سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

کارنامه تجارت خارجی ایران در بهمن ماه، ۶ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار بود که سهم صادرات، ۳ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار و سهم واردات ۳ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار بوده است. در این بین بر اساس اظهارات روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در بهمن ماه، شاهد افزایش ۱۸۴ میلیون دلاری در صادرات و کاهش ۵۰ میلیون دلاری در واردات نسبت به دی ماه بوده‌ایم.

در دی ماه ۶ میلیارد و ۷۳۲ میلیون دلار حجم تجارت خارجی کشور بوده که سهم صادرات ۲ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار و سهم واردات ۳ میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلار اعلام شده است.

لطیفی همچنین به اولین مقاصد صادراتی ایران در بهمن ماه نیز اشاره کرد. بر اساس گفته‌های او چین با یک میلیون و ۷۱۴ هزار تن به ارزش ۸۴۵ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن به ارزش ۴۴۱ میلیون دلار، افغانستان با ۵۷۶ هزارتن به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار و ترکیه با ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار و جمعاً باپنج میلیون و ۱۸۵ هزار تن کالا و ارزش دو میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۰ درصد کل وزن و ۷۰ درصد ارزش کالاهای صادراتی کشورمان در بهمن ماه را به خود اختصاص دادند.

کشورهای طرف معامله با ایران برای واردات کالا نیز به ترتیب امارات با ۳۷۲ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۱ میلیون دلار، چین با ۳۰۸ هزار تن به ارزش ۹۰۸ میلیون دلار، ترکیه با ۳۶۰ هزار تن به ارزش ۴۲۶ میلیون دلار، آلمان با ۱۸۶ هزار تن به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار و هند با ۲۲۰ هزار تن به ارزش ۲۰۲ میلیون دلار بودند که در مجموع با یک میلیون و ۴۴۶ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار، ۵۶ درصد وزن و ۷۶ درصد ارزش واردات بهمن ماه را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر: ۷۶٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha