۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
برای سالم‌سازی روابط اقتصادی هیات‌های داوری و اعتبارسنجی تشکیل شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست با رئیس اتاق‌ بازرگانی اوکراین:

برای سالم‌سازی روابط اقتصادی هیات‌های داوری و اعتبارسنجی تشکیل شود

روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و اوکراین در نشست ویدئوکنفرانس، ضمن تشریح چالش‌های توسعه روابط دو کشور، راهکارهایی برای بهبود مناسبات ارائه دادند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و اوکراین روز گذشته با یکدیگر به صورت مجازی گفت‌وگو و ضمن تشریح چالش‌های توسعه روابط دو کشور، مهم‌ترین پیشنهادهای خود را برای بهبود آن بیان کردند.

 غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست با تاکید بر تمایل بخش‌های خصوصی دو کشور برای توسعه روابط، تحریم و شیوع ویروس کرونا را دو به عنوان دو عامل مهمی عنوان کرد که مانع توسعه روابط ایران و اوکراین در چند وقت اخیر شده است. با این حال او تاکید کرد عزم مقامات دولتی و بخش‌خصوصی دو کشور برای توسعه روابط جزم است و امیدوار هستیم تا آینده اقتصادی با رونق‌تری پیش روی دو کشور ترسیم شود.

شافعی با اشاره به محدودیت‌های نقل و انتقال مالی، راه‌اندازی و تقویت سیستم تهاتر را پیشنهاد داد که به باور او بواسطه آن بسیاری از مشکلات حل شدنی خواهد بود.

او همچنین با بیان این موضوع که تجار غیرحرفه‌ای با واردشدن به بازار کشورهای هدف، موجب به وجود آمدن اختلافات تجاری و وجود مشکلاتی بین بخش‌های خصوصی واقعی دو کشور می‌شوند، پیشنهاد داد تا با هدف حل این موضوعات تشکیل هیات‌های داوری و اعتبار سنجی در دستور کار قرار گیرد.

او معتقد است تاسیس این هیات‌های داوری نقش مهمی در سالم‌سازی روابط دو کشور و همچنین معرفی تجار حرفه‌ای ایفا خواهند کرد.

شافعی با تاکید بر تنوع محصولات مورد مبادله ایران و عمان، دارو، پتروشیمی، غلات، مواد غذایی، کشتی‌سازی، فولاد و بخصوص کشت فراسرزمینی را مهم‌ترین حوزه‌های همکاری مشترک ایران و عمان عنوان کرد.

رئیس اتاق ایران همچنین مبادله اطلاعات را به عنوان یک گام ضروری در توسعه روابط اقتصادی ایران و عمان دانست و در همین زمینه پیشنهاد داد تا در قالب یک نقشه راه بلندمدت، فرصت‌های همکاری شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی شود.

بعد از آن، گِنادی چیژیکوف، رئیس اتاق بازرگانی اوکراین با اشاره به این نکته که زمانی حجم تبادلات تجاری ایران و اوکراین تا یک میلیارد دلار بود، مهم‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی پیش روی ایران و اوکراین را تشریح کرد. او افزود: اوکراین کشوری پیشرو در زمینه صنایع تبدیلی، کشاورزی و به ویژه تولید انواع روغن مایع، آفتابگردان، سویا و ذرت است و در همین زمینه فرصت‌های همکاری قابل توجهی بین ایران و اوکراین وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی اوکراین همچنین با اشاره به جایگاه اوکراین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه IT را از دیگر مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مشترک عنوان کرد.

چیژیکوف با تاکید بر این موضوع که اتاق بازرگانی اوکراین، نماینده ۲۵ استان است، جذب همکاری‌ اتاق‌های استانی و منطقه‌ای را به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اتاق بازرگانی اوکراین اعلام کرد.

با این حال او تبادلات مالی و مشکلات و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در این حوزه را یکی از مهم‌ترین موانع توسعه روابط ایران و اوکراین عنوان کرد و خواستار برگزاری دیدارهای مجازی مستمر و همچنین تشکیل‌ کمیته‌های تخصصی برای حل این موضوع شد.

ضرورت تاسیس اتاق مشترک بازرگانی اوکراین و ایران
محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران هم با تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای توسعه روابط دو کشور، از جمله تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین خواستار تاسیس اتاق مشترک بازرگانی اوکران و ایران شد تا همکاری‌های دوجانبه با تمرکز بیشتری دنبال شود.

او با تاکید بر اهمیت انجام تجارت ترجیحی بین دو کشور، خواستار امضای موافقتنامه‌های تجارت ترجیحی در اولین فرصت شد که نقش مهمی در افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور ایفا می‌کند.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران همچنین با بیان این نکته که حدود ۵ سال است اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و اوکراین تشکیل جلسه نداده است، خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر این نشست شد.

در این نشست همچنین حمیدرضا قادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین، مهم‌ترین فرصت‌های همکاری پیش روی ایران و اوکراین را تشریح کرد و علاوه بر حوزه‌های نامبرده، معادن و صنایع معدنی و گردشگری را به عنوان مهمترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک عنوان کرد.

او همچنین معتقد است حجم روابط اقتصادی ایران و اوکراین تا یک میلیارد دلار بسیار ناچیز است و اگر  موانع موجود رفع و اتاق‌های بازرگانی دو طرف حمایت‌های لازم راه به عمل بیاورند، این حجم تجارت تا ۵ میلیار دلار نیز محقق خواهد شد.

کد خبر: ۷۶٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha