۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
بخش خصوصی واقعی سنگر اقتصاد را رها نکرد
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

بخش خصوصی واقعی سنگر اقتصاد را رها نکرد

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بخش‌ خصوصی واقعی و دغدغه‌مند ایران، سنگر اقتصاد را رها نساخت و در این روزگار ملال‌آور، با تمام وجود در حال مبارزه برای بقاست.

به گزارش بازار، مسعود خوانساری در پنجمین مراسم اهدای تندیس و نشان کارآفرینی امین‌الضرب، افزود: در همین موقعیت پیچیده و دوران پر رنج تحریم، بخش خصوصی مولد و متعهد ایران ایستاده است و اجازه نداده چرخ کارخانه‌ها از کار بیافتد و جوانان بیشتری بیکار و ناهنجاری‌های افزون‌تری در جامعه ایجاد شود.

وی گفت: درحالی که بسیاری از افرادی که به سبب فسادهای ارزی ثروتی بدست آورده‌اند، سرمایه‌هایشان را به آنسوی مرزها بردند و به خانه و ویلا تبدیل کردند،، اما بخش‌خصوصی دغدغه‌مند ایران، سنگر اقتصاد را رها نساخت.

خوانساری افزود: بیش از یکصدوسی‌وهفت سال از تأسیس اتاق بازرگانی یا همان اتاق تجارت تهران می‌گذرد، جامعه اقتصادی ایران طی این دوره، تجربه‌های بسیاری از فراز و فرودهای تاریخی آموخته است، اما جامعه امروز ایران تا چه اندازه از فعالیت‌های ملی و توسعه‌ای بخش‌خصوصی کشور آگاهی دارد؟

وی گفت: ساخت اولین خط راه‌آهن، واردکردن صنعت برق به کشور، تاسیس اولین خطوط تولید و مونتاژ اتومبیل‌های سبک و سنگین، راه‌اندازی خط تولید لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و خوراکی و تاسیس بیمارستان، مدرسه و مسجد در دورافتاده‌ترین نقاط کشور همگی اقداماتی است که به همت بخش‌خصوصی به سرانجام رسیده‌است.

رئیس اتاق تهران افزود: امروز جوانان کشور، سرگذشت و زندگی بیل گیتس، استیوجابز، ایلان ماسک را به عنوان الگوهای رفتاری اقتصادی می‌دانند، ولی هیچ چیز از زندگی علی‌اکبر رفوگران، محسن خلیلی، اصغرقندچی، خیامی‌ها و دیگران نشنیده‌اند، در واقع هراندازه کارآفرینان آنسوی آب برای مردم به ستاره تبدیل شده‌اند، ستارگان واقعی عالم کسب‌وکار ایران، در ذهن آن‌ها جایگاهی درخور توجه نیافته‌اند.

رئیس اتاق تهران گفت: آنچه در واقعیت رخ داده این است که بخش‌خصوصی ایران اگرچه تاریخی بالنده دارد، ولی به همان نسبت مورد احترام قرار نگرفته است و حتی گاهی به سبب خطاهای دیگران، تکفیر و توبیخ شده.

خوانساری افزود: این وضع در ۲۰ سال معاصر و به دلیل اوج‌گیری درآمدهای نفتی و حیف و میل‌های فراوان، شدتی بیشتر به خود گرفته و درحالی که جامعه بیش از گذشته نیازمند حضور فعالان اقتصادی است، عرصه برآن‌ها تنگ‌تر شده است.

وی ادامه داد: امروز اولویت کشور ایجاد و حفظ اشتغال و کمک به معیشت مردم است، آنهم در زمانه‌ای که تحریم‌ها پا روی گلوی اقتصاد گذاشته و مسیر کسب‌وکار را هر دم سخت‌تر می‌کند.

خوانساری گفت: طی این سال‌ها بارها از فساد، غارت ارزی یا دست‌درازی به بیت‌المال صحبت شده است، با این وجود در میان تمام فهرست‌های بلندبالایی که از مفسدان ارزی منتشر شده، کمتر نامی از کارآفرینان شناسنامه‌دار و متعهد به میان آمده است،، اما جای تاسف دارد که امروز در پس ادبیات پوپولیستی که گاهی در رفتار مسولان کشور حاکم می َشود، ‌تر و خشک باهم می‌سوزند، به همه از ریز و درشت، اتهام می‌بندند و بی‌مهابا همه را در یک صف قرار می‌دهند.

وی افزود: در حالی که فساد، ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط دولتی است، توزیع ارز رانتی، صدور بخش‌نامه‌های متعدد، اصرار به ادامه توزیع یارانه‌های غیرهدفمند، برهم زدن اصل رقابت در اقتصاد، افزایش حجم دولت، واگذاری‌های غیرکارشناسی و بدتر از آن بازپس‌گیری‌های سیاسی اموال واگذار شده و انجام ندادن اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران همگی به بازتوزیع چرخه فساد در کشور کمک کرده است.

خوانساری افزود: حاصل این وضع، ظهور افرادی است که قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، شرکت‌های جعلی، افراد وابسته به این نهاد و آن نهاد و خلاصه کلام سوء استفاده کنندگان در این شرایط نام کارآفرینان را مخدوش می‌کنند و جامعه را به فعالان اقتصادی بدبین می‌سازند.

خوانساری گفت: رسالت امروز ما این است که تصویر کارآفرین را همانگونه که هست در پیشگاه مردم قرار دهیم و اجازه ندهیم در پس رفتارهای سیاسی، فضای اقتصادی کشور غبار آلود شود، همه ما باید یکصدا به سیاست‌گذاران هشدار دهیم که امروز، زمانه سیاست‌ورزی منفعت گرایانه نیست، امروز زمان آن نیست که برای پیروزی یک جناح سیاسی، بی‌اخلاقی کنیم، امروز موعد آن نیست که برای پیروزی در یک مبارزه کوتاه انتخاباتی هرچه می‌توانیم دیگران و نظام را تخریب کنیم، اکنون وقتش نیست که برای منفعت شخصی، مصلحت یک ملت را نادیده بگیریم.

وی افزود: به جرات باید بگویم، نسلی از تجار و کارآفرینانی را که در شرایط کنونی کشور مشغول فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی هستند باید در زمره فعال‌ترین و کوشاترین نسل طبقه تجار تاریخ معاصر ایران به‌شمار آورد.

وی گفت: اگر ۱۰۰ سال قبل قحطی بود، امروز تحریم است، اگر یک قرن قبل وبا به کشور هجوم آورد، امروز کرونا عذاب روزانه مردم شده‌است، اگر در گذشته بی‌ثباتی سیاسی بود، امروز بی‌برنامه‌گی اقتصادی است اگر ۱۰۰ سال قبل دیوانسالاری فاسد بود، امروز بروکراسی زائد و گسترده پیش‌روی فعال اقتصادی است.

خوانساری ادامه داد: وضع دو دهه معاصر اقتصاد ایران، خلاصه‌ای از تمام ناراستی‌های یک صدسال گذشته است، با این حال کارآفرینی در این کشور تعطیل نشده و همچنان جوانان پرشور در جست‌وجوی روزنه‌های امید، دیوارهای ناامیدی را با دست خالی، خراش می‌دهند.

وی افزود: امروز معتقدم شکل‌گیری اعتماد دو سویه میان بخش‌خصوصی و دولت و تبدیل فضای تعارض منافع به تعامل سازنده، می‌تواند به مسیر توسعه ایران شتاب بخشد و اساسا از شرق تا غرب جهان، هیچ اقتصادی بدون توجه به بخش‌خصوصی به پیشرفت معنادار دست پیدا نکرده است.

رئیس اتاق تهران گفت: براساس چنین احساس نیازی، اتاق تهران با نگاه به شرایط کشور، نیازهای عمومی، وضعیت بخش‌خصوصی و با اتکای به توانایی‌های جامعه اقتصادی کشور، تلاش کرده اقداماتی موثر و کارآمد برای کمک به شکل‌گیری گفتمان بخش‌خصوصی محور، به انجام رساند.

وی ادامه داد: بدون تردید بخش‌خصوصی بالنده، متعهد، مولد، ملی و سرافراز کشور می‌تواند در فراز اقتصاد ایران برای دستیابی به توسعه پایدار و متوازن قرار گیرد که این مهم با همت جمعی و احیای اعتماد عمومی به جامعه اقتصادی صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۷۶٬۹۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha