۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
۷۲ هزار هکتار پروژه آبیاری تحت فشار در اسفند ماه به بهره‌برداری می‌رسد
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

۷۲ هزار هکتار پروژه آبیاری تحت فشار در اسفند ماه به بهره‌برداری می‌رسد

اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از افتتاح ۷۲ هزار هکتار پروژه آبیاری تحت فشار و بهره برداری از فاز دوم پروژه ۴۶ هزار هکتاری آبرسانی به دشت سیستان در سطح ۱۴ هزار هکتار در اسفندماه جاری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری در نشست خبری امروز اظهار کرد: در اسفند ماه ۷۲ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در قالب ۳۹۱۳ پروژه با تخصیص اعتباری معادل ۱۱۷۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: بر اساس مصوبه دولت باید اعتبار ۸۵ درصد از پروژه‌ها در حوزه آبیاری نوین توسط دولت تامین می‌شد که با توجه به محدودیت منابع، تنها توانستیم حداکثر ۷۰ درصد آن را تامین کنیم و مابقی آورده مردم بوده است.

اکبری با اشاره به افتتاح فاز دوم پروژه آبرسانی دشت سیستان خاطرنشان کرد: مجموع این پروژه ۴۶ هزار هکتار بوده که ۳۲ هزار هکتار آن در خرداد ماه سال جاری افتتاح شد و فاز دوم پروژه که ۱۴ هزار هکتار بود، اکنون آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: مطالعات فاز دوم پروژه خوزستان و ایلام شروع شده و برای آن ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گرفته است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی سطح پروژه فاز دوم خوزستان را ۲۵۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان به ۲۳۳ هزار هکتار آب تخصیص داده شده و ۲۲ هزار هکتار نیز منتظر تصمیم وزارت نیرو است.

وی، از ابلاغ رسمی راه‌اندازی دفتر خاک توسط وزیر جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: شورای راهبردی خاک تشکیل می‌شود که اعضای آن معاونت آب و خاک، سازمان جنگل‌ها، امور اراضی، سازمان تحقیقات و همچنین سمن‌ها هستند.

اکبری با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی کشاورزی استان گلستان با مشکل زهکشی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: در مجموع ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان نیاز به زهکشی دارد که از ۵۰ سال قبل ضرورت آن شناسایی و مطالعات مربوطه انجام شده است اما به تازگی در دولت دوازدهم با توجه ویژه رئیس جمهوری به این موضوع، کار اجرایی آن آغاز شده است.

وی تأکید کرد: ما به رئیس جمهور قول داده‌ایم که از ۲۸۰ هزار هکتار اراضی مشکل‌دار استان گلستان ۱۲۸ هزار هکتار آن را تا پایان دولت زهکشی کنیم که در یک ماه گذشته ۷۸ هزار هکتار از آن اجرایی شده است.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از ۱۲۸ هزار هکتار، ۵۰ هزار هکتار دیگر باقی مانده که اجرای آن مشروط بر تخصیص ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز پروژه است.

اکبری افزود: اگر زهکشی در اراضی کشاورزی گلستان انجام شود، ۲۲۵ میلیون متر مکعب آب استحصال خواهد شد که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آن قابلیت بازچرخانی دارد.

اکبری تصریح کرد: با زهکشی آب در اراضی گلستان ۱.۵ تا ۲.۸ تن به تولید محصولات در هر هکتار افزوده خواهد شد.

وی افزود: همچنین میزان درآمد خالص کشاورزان در کشت دیم ۵۸ درصد و در کشت آبی ۵۹ درصد افزایش می یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اذعان کرد: احیای تالاب گمیشان بر جلوگیری از گرد و غبار بسیار موثر است و این امراز دیگر نتایج مثبت زهکشی اراضی کشاورزی استان گلستان است.

وی در رابطه با اعتبار تخصیص یافته به بخش آب و خاک در بودجه سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: اعتبار بخش آب و خاک در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که در صورت تخصیص تمام آن، می‌توان بسیاری از پروژه‌ها را به نتیجه رساند و بهره‌وری آب و خاک را افزایش داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان بارندگی نسبت به سال گذشته، در سال زراعی جاری ۳۸ درصد کاهش داشته که این به معنی خشکسالی قطعی است.

وی با بیان اینکه اخیرا قانون جامع آب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، تصریح کرد: ما درباره کل این قانون نظراتی داریم و ایراداتی را بر آن وارد می‌دانیم که آن را به صورت مکتوب به وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم.

اکبری از مهمترین ایرادات وارده به این قانون را عدم توجه به مردم در حکمرانی آب عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم خیلی از مسائل این قانون باید به نفع مردم تمام شود و دولت نباید با آب حاکمیتی برخورد کند.

وی ادامه داد: در قانون جامع آب باید هم سیاستگذاران و هم بهره‌برداران را با هم در نظر گرفت و فراموش نکرد که بدون مردم نمی‌شود این قانون را اجرا کرد.

اکبری با اشاره به این که فائو در حوزه کشورهای آسیایی و شمال آفریقا ۱۰ میلیون دلار برای مدیریت پایدار خاک اختصاص داده است، گفت که از این میزان ۳۹۰ هزار دلار را در اختیار ایران قرار گرفته است.

کد خبر: ۷۶٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha