۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۳
مازندرانی‌ها بورس باز نیستند| ابهام در سرنوشت کارت اعتباری عدالت
بازار گزارش می‌دهد؛

مازندرانی‌ها بورس باز نیستند| ابهام در سرنوشت کارت اعتباری عدالت

ساری- دریافت کد بورسی توسط یک سوم سهامداران حاکی از آن است که مازندرانی ها علاقه چندانی به بازار پرنوسان تالار شیشه ای ندارند و برگزاری مجمع سرمایه گذاری سهام عدالت نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از دو میلیون و۳۰۰ سهامدار عدالت در مازندران وجود دارد که تاکنون یک سوم نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کرده اند ومابقی عطای تالار شیشه ای را به لقایش بخشیدند.

نوسانات موجود در بورس از یک سو، ضرردهی تازه واردها وناآشنایی با این بازار سبب شده فقط یک سوم سهامداران عدالت مازندران نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنند و مابقی علاقه چندانی به این بازار گاو وخرسی نداشته باشند.

عدم رغبت سهامداران به دریافت کدبورسی درحالی است که همچنان متولیان امر، دریافت کد بورسی و سود سهام عدالت را به یکدیگر گره می نند و ابهامات زیادی دراین باره مطرح می کنند.

در عین حال برخی از جاماندگان سهام عدالت در استان مازندران از اینکه مشمول این طرح نشدند، انتقاد کردند و خواستار بازنگری و تجدید نظر در آن شد.

۱.۵ میلیون مازندرانی روش غیرمستقیم را انتخاب کردند
عسکر توکلی رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه یک میلیون و۴۹۰ هزار نفر سهامدارروش غیرمستقیم سهام عدالت هستند، افزود: مابقی سهامداران مدیریت مستقیم را برای آزادسازی سهام عدالت انتخاب کردند.

وی درباره پرداخت سود سهام عدالت یادآور شد: طبق قانون تجارت شرکت های سرمایه پذیر باید ظرف هشت ماه پس از برگزاری مجامع نسبت به پرداخت سود سهام عدالت اقدام کنند ولی تاکنون سودی واریز نشده است.

توکلی یادآور شد: طبق آمار میزان سود واریزی توسط شرکت های سرمایه پذیر نسبت به قبل بسیار کمتر شده و دلیل آن اختلافات موجود درباره سجام، برپایی مجامع و سایر درگیری ها که ارتباطی به سهامداران ندارد.

وی با اظهار اینکه مسائل مختلف سبب سوء استفاده شرکت های سرمایه پذیر شده است، یادآور شد: طبق قانون سود سهام عدالت باید به حساب شرکت های سرمایه گذاری استانی واریز شود اما سازمان خصوصی سازی می گوید باید سود به حساب شرکت سرمایه گذاری مرکزی واریز شود.

طبق قانون سود سهام عدالت باید به حساب شرکت های سرمایه گذاری استانی واریز شود اما سازمان خصوصی سازی می گوید باید سود به حساب شرکت سرمایه گذاری مرکزی واریز شود

رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور با عنوان اینکه تا پایان سال باید سود سهام واریز شود، از تاخیر سود سهام توسط شرکت های سرمایه پذیر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه پرداخت سود به دریافت کد سجام ارتباط داده می شود درحالی اساسی ارتباطی ندارد.

توکلی با عنوان اینکه نباید مردم را روانه کافی نت ها و پیشخوان دولت برای دریافت سجام کرد، گفت: پس از غیرقانونی دانستن این طرح، بهانه هایی مانند پرداخت وام وکارت اعتباری مطرح شد که هیچ یک از دو بانک عامل زیربار اجرای این طرح نرفتند.

وی گفت: دریافت وام و کارت اعتباری نیز منوط به سجام شد و مردم برای ثبت نام ودریافت کد سجام باید حداقل ۵۰ هزار تومان هزینه کنند که هزینه هایی را روی دست خانوارها خواهد گذاشت.

رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور یادآور شد: سازمان بورس به جای آنکه پیگیر پرداخت سود سهام عدالت باشد، اصل را فدای فرعیاتی نظیر سجام وکد بورسی وغیره کرده است.

وی عنوان کرد کاش به گونه ای برنامه ریزی می شد که حداقل سود سهام تا شب عید به سهامداران پرداخت شده است.

نماد سرمایه گذاری مازندران بورسی می شود
در استان مازندران بیش از دو میلیون ۳۶۷ هزار سهامدار عدالت وجود دارد و از این تعداد ۳۷ درصد روش مستقیم ومابقی روش غیرمستقیم را گزینش کردند. سید اسماعیل هاشمی مدیرکل امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه برای دریافت کد بورسی و سامانه سجام از طریق تلفن همراه وبدون پرداخت هزینه می توان اقدام کرد، افزود: تاکنون ۷۰۰ هزار سهامدار نسبت به دریات این کد اقدام کردند.

وی شمار سهامدارانی که روش غیرمستقیم را گزینش کردند، یک میلیون و۴۹۰ هزار نفر بیان کرد و از سهامداران خواست برای دریافت کد بورسی اقدام کنند.

وی با عنوان اینکه مدیریت سهام افرادی که به شیوه غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت را انجام دادند، برعهده شرکت سرمایه گذاری استانی است، افزود: مسئولیت و مدیریت مابقی افراد با خودشان است.

هاشمی گفت: به زودی نماد شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان در بورس عرضه می شود و همه افراد و دارندگان شیوه غیرمستقیم باید با مراجعه سجام، احراز هویت شوند.

پرداخت نشدن سود سهام عدالت، نامشخص بودن سرنوشنت جاماندن و سهام عدالت متوفیان، شرایط مبهم پرداخت وام و سرگردانی برای دریافت کد بورسی وسجام سبب شده تا سهامداران مازندرانی علاقه ای به بازار بورس نداشته باشند.

بورس اعتماد سازی کند
بررسی بازار تالار شیشته ای مازندران نیز حکایت از رکود در بازار بورس وسرمایه دارد و به تاکید فعالان اقتصادی باید اعتماد به بازار بورس وسرمایه برگردد. عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید براینکه متولیان در بازار سرمایه باید اعتماد سازی کنند، گفت: از دست رفتن سرمایه های خرد در این بازار و دستکاری در ان امری پسندیده نیست.

وی با بیان اینکه مردم وسهامداران از بازار بورس آزرده خاطر هستند، یادآور شد: سرمایه گذاری در این بازار پرریسک و پرنوسان است و باید تدابیر ویژه حمایتی صورت گیرد.

وی دخالت دولت را در بازار بورس غیرمنطقی دانست و گفت: نوسانات موجود در بازار ارز وبورس سبب بی رغبتی سرمایه گذاران و تولیدکنندگان شده است.

اقبال درصد بالایی از سهامداران مازندران برای فروش سهام حکایت از دلسردی آنان از این بازار آشفته دارد و این درحالی است که همچنان سرنوشت سود سهام عدالت و سهام جاماندگان مشخص نیست.

کد خبر: ۷۶٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha