۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
بازار نفت به تصمیم اوپک‌پلاس چشم دوخته است

بازار نفت به تصمیم اوپک‌پلاس چشم دوخته است

نبود توازن در عرضه جهانی نفت سبب شده است نگاه‌ها به اوپک و بازنگری احتمالی این سازمان در تولید نفت معطوف شود.

به گزارش بازار به نقل از شانا، بلومبرگ نوشت: بخش بزرگی از صنعت نفت جهان از اتاق‌های بازرگانی ژنو گرفته تا بانک‌های وال استریت بر این نکته توافق دارند که بازارها نیاز به نفت بیشتری دارند. با این حال، سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) نفت کافی برای آنها فراهم خواهد کرد یا خیر؟

براساس گزارش بانک آمریکایی مورگان استنلی، مازاد عرضه‌ای که با همه‌گیری ویروس کرونا به‌وجود آمد، به‌سرعت در حال تمام شدن است و ذخیره‌سازی‌های نفت با بیشترین شتاب در دو دهه اخیر در حال کاهش است. قیمت نفت به‌سرعت در حال رسیدن به سطح پیش از بحران کروناست و تولید نفت آمریکا به‌دلیل طوفان‌های زمستانی آسیب‌ دیده است. صحبت از بازگشت قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه است.

در شرایطی که نیاز به عرضه بیشتر نفت مشهود است، معامله‌گران انتظار دارند ائتلاف اوپک پلاس در نشست چهارم مارس (۱۴ اسفندماه) با افزایش تولید موافقت و بخشی از کاهش تولیدی را که از سال گذشته میلادی اجرایی شده، متوقف کند.

با این حال هنوز مشخص نیست تصمیم این ائتلاف چه خواهد بود و عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان با توجه به ادامه تهدید کرونا برای تقاضای نفت، از تولیدکنندگان این ائتلاف خواسته است همچنان محتاط باشند.

در صورتی که افزایش تولید اوپک پلاس پاسخگوی نیازهای بازار نباشد، سبب افزایش بیشتر قیمت نفت می‌شود و این گروه باید با پیامدهای ناخوشایند آن دست و پنجه نرم کند.

بیل فارن پرایس، تحلیلگر مؤسسه اطلاعات انرژی شرکت انوروس و ناظر باسابقه این ائتلاف گفت: این خطر این وجود دارد که آنها بیش از حد بازار را محدود کنند.

وی اظهار کرد: اکنون موجودی بازار فوق‌العاده محدود است و اگر تمرکز اوپک فقط بر بالا نگه داشتن قیمت‌ها باشد، سرانجام مشتریانش مجبور به تأمین نیاز خود از رقیبان آنها خواهند شد.

کد خبر: ۷۶٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha