۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
پتانسیل‌های رشد بازار سرمایه در ماه‌های آتی
رییس هیات مدیره سبدگردان آسمان بیان کرد

پتانسیل‌های رشد بازار سرمایه در ماه‌های آتی

اقبال نیا، رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان آسمان با بیان اینکه در شرایط هیجانی فعلی، پیش‌بینی روند بازار دشوار است، گفت: با توجه به افت قابل توجه بسیاری از سهم ‌های بنیادی و EPS محور، نگهداری سهام با دید میان‌مدت بهتر از سرمایه‌گذاری در سپرده بانکی است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، محمد اقبال نیا، اظهار داشت: به نظر می رسد بازار سهام در ماه های آتی دارای پتانسیل قابل توجهی باشد و به این ترتیب به نظر می رسد سهامداران در شرایط فعلی باید بر اصلاح پرتفوی و تمرکز بر سهام بنیادی و ارزنده بازار با افق میان‌مدت دقت بیشتری داشته باشند.

معاون سرمایه گذاری سبدگردان آسمان با بیان اینکه از ۲۰ مردادماه چندین عامل به ترتیب باعث ریزش یا تشدید افت بازار سهام شد، گفت: فروش سهام عدالت در تابلو عادی بازار، افزایش عرضه حقوقیها و شناوری سهام، بحث گشایش اقتصادی و انتظارات از آن، اظهارات متناقض برخی تصمیم گیری اقتصادی، افزایش نرخ سود بانکی و گمانهزنیهای مربوط به آن، قیمتگذاری دستوری فولاد، انتخابات آمریکا و کاهش نرخ دلار، مهمترین عوامل ریزش بازار طی چند ماه گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: عوامل فوق به صورت سلسله مراتبی باعث سلب اعتماد مردم و همچین خروج پول از این بازار شد. فروش سهام توسط حقیقیها  و عدم حمایت جدی حقوقیها  موجب شد تا  کمترین رقم شاخص در سال ۱۳۹۹ در بهمن‌ماه رقم بخورد.

پیش بینی آینده بازار سرمایه
رییس هیات مدیره سبدگردان آسمان در ادامه اشاره داشت: روی کار آمدن دولت بایدن و کاهش اثرات اقتصادی پاندمی کرونا، نرخ جهانی کامودیتیهای مهم و تاثیرگذار از جمله نفت برنت، کاتد مس و بیلت CIS که از ابتدای سال ۲۰۲۰ با افت قابل ملاحظهای همراه بودند، همگی بر بازار سهام تأثیرگذار بودند.

اقبال نیا توضیح داد: بورس ایران از دوعامل قیمت کامودیتیها و نرخ دلار همواره بیشترین تاثیر را میپذیرد؛ در حال حاضر برای شرکتهای صادراتی یا تاثیرپذیر از نرخهای صادراتی، نرخ جهانی کامودیتیها از منظر بنیادی در نقطه بسیار ایده آلی قرار دارد. از طرفی با شفاف شدن موضع برجامی دولت بایدن و همچنین مواضع ایران، انتظار گشایش اقتصادی قابل توجه، حداقل در کوتاه‌مدت دور از ذهن است به همین دلیل نرخهای دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان برای تحلیل شرکتها به نظر خارج از واقعیت کنونی اقتصاد باشد. با افزایش ضریب نفوذ بورس از ابتدای سال ۱۳۹۹، بورس یکی از عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر بر انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری خواهد بود و انتظار میرود با نزدیک شدن به موعد انتخابات تحرکات بورس نیز بیش از پیش شود.

معاون سرمایه گذاری سبدگردان آسمان در پایان جذابیت قیمتی بسیاری از سهام بازار با توجه به افت اخیر و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات آنها را یکی از پتانسیل های رشد بازار سرمایه برشمرد و گفت: تثبیت نرخ دلار، شفاف ‌تر شدن فضای سیاسی برای سرمایه‌گذاران، افزایش نرخ‌های جهانی، انتظار تکرار و حتی افزایش سود پاییز شرکتها، اقبال مجدد سرمایهگذاران به بحث تجدید ارزیابی سهام، تلاش‌های حمایتی و دستوری سازمان بورس برای ثبات بازار سرمایه و انتخابات ریاست جمهوری دیگر پتانسیل های رشد بازار سرمایه است.

کد خبر: ۷۶٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha