۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
همکاری فنی فائو با ایران با اعتبار ۳۹۰ هزار دلاری
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

همکاری فنی فائو با ایران با اعتبار ۳۹۰ هزار دلاری

اکبری، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: فائو ۳۹۰ هزار دلار برای مدیریت پایدار خاک در کشور در قالب پروژه تی سی پی (همکاری‌های فنی) اختصاص داده است.

به گزارش بازار، علیمراد اکبری در نشست خبری صبح امروز افزود: سازمان ملل متحد چندین برنامه و پروژه با ایران اجرا می‌کند که پروژه‌های؛ سیلا، و، تی سی پی از آ ن جمله است و اخیراً فائو ۳۹۰ هزار دلار برای مدیریت پایدار خاک در کشور در قالب پروژه تی سی پی (همکاری‌های فنی) اختصاص داده است.

بدهی ۸۰۰ میلیارد تومان وزارت جهاد کشاورزی به پیمانکاران آب
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه ۸۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران و مردم بدهکار است که به مرور تسویه می‌شود.

وی گفت: هفتگی حدود ۲ تا ۳ میلیون یورو اعتبار پرداخت می‌شود که مجموع این بدهی‌ها تا پایان سال یا حداکثر فروردین و اردیبهشت سال آینده پرداخت می‌شود.

اکبری این بدهی‌ها را از محل اجرای پروژه‌های آب عنوان کرد و گفت: امسال ۸۰ هزار هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار ۱۱۵۰ میلیارد تومان راه اندازی شد و ۱۲۰ هزار هکتار هم در حال اجرا است.

به گفته این مسؤول علی رغم این که دولت باید ۸۵ درصد این پروژه‌ها را متقبل می‌شد و ۱۵ درصد دولت پرداخت می‌کرد، اما در عمل به علت محدودیت‌های اعتباری ۳۵ درصد هزینه‌ها از سوی مردم پرداخت شد.

بودجه ۳۰۰۰ میلیارد تومان بخش آب در قانون بودجه
اکبری تصریح کرد: در قانون بودجه ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش آب در سال آینده پیش بینی شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت آب در افزایش تولیدات کشاورزی و ارتقاء ضریب امنیت غذایی باید اعتبارات بیشتری تخصیص یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین از افتتاح ۷۲ هزار هکتار پروژه آبیاری با اعتباری با ۱۱۷۰ میلیارد تومان در اسفندماه خبر داد و گفت: ۳۹۱۳ فقره پروژه اجرایی شده که ۳۰ تا ۳۵ درصد پول آن توسط مردم پرداخت شده است.

اکبری همچنین از آماده بهره برداری بودن فاز ۲ پروژه سیستان خبر داد و گفت: ۱۴ هزار هکتار از این پروژه آماده افتتاح است و ۳۲ هزار هکتار قبلا به بهره برداری رسیده بود.

وی همچنین از آغاز مطالعات فاز ۲ پروژه آب خوزستان و ایلام هم خبر داد و گفت: وزارت نیرو برای ۲۳۳ هزار هکتار تخصیص آب داده و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی آن نیاز است.

به گفته این مسؤول راه اندازی فاز یک این پروژه ۳.۵ میلیون تن به تولیدات کشاورزی کشور اضافه کرده است.
اکبری همچنین از راه اندازی رسمی دفتر امور خاک خبر داد و گفت: شورای راهبردی خاک هم با حضور معاونت آب و خاک، سازمان جنگل ها، سازمان امور اراضی و سازمان تحقیقات تشکیل شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به قانون جامع آب هم اشاره کرد که به تازگی در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی افزود: حکمرانی در حوزه آب باید دست مردم باشد و دولت مشارکت مردم را باید بیشتر کند. در این زمینه جلساتی هم با سازمان‌های مردم نهاد داشته ایم و انتظار داریم که دولت به مردم در اجرای این پروژه‌ها قدرت عمل بیشتری بدهد.

اکبری درباره پروژه زهکشی گلستان هم گفت: ۷۸ هزار هکتار از زمین‌های استان گلستان زهکشی شده و ۵۰ هزار هکتار هم در صورتی که ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار داده شود، نهایی خواهد شد.

به گفته این مسؤول ۷۰ درصد از ۶۴۰ هزار هکتار زمین گلستان نیاز به زهکشی دارد، اما قرار شده ۲۸۰ هزار هکتار زهکشی شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگر این زهکشی‌ها پایان یابد ۲۲۵ میلیون مترمکعب آب تولید می‌شود که ۱۰۰ میلیون مترمکعب آن با کیفیت خود قابلیت بازچرخانی در کشاورزی و بقیه در بخش صنعت را خواهد داشت.

وی از راه اندازی ۱۰۲ هزار هکتار از پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور خبر داد و گفت: با کشت بهاره به شرط تأمین اعتبار ۲۵ هزار هکتار دیگر نیز راه اندازی خواهد شد.

اکبری تأکید کرد: اجرای پروژه‌های آبیاری باعث شده که راندمان آب از ۳۰ به ۴۵ درصد و بهره وری هم از ۹۲۰ به ۱۴۵۰ گرم در مترمکعب افزایش یابد.

کد خبر: ۷۶٬۷۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha