۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
نقش آفرینی بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه| نمایشگاه کالاهای ایرانی خرداد ماه در «حلب» برگزار می شود
«بازار» از کنفرانس ‌فرصت‌ها و راهکارهای تجارت با سوریه گزارش می دهد

نقش آفرینی بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه| نمایشگاه کالاهای ایرانی خرداد ماه در «حلب» برگزار می شود

سوریه پس از سالها درگیری در حال حرکت به سمت ثبات و بازسازی است و بخش خصوصی ایران با توجه به ظرفیت های فنی، مهندسی و اقتصادی در بازسازی زیرساخت های مورد نیاز این کشور می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

بازار؛ گروه ایران: به دلیل آسیب هایی که در یک دهه اخیر به زیرساخت‌های سوریه وارد شده این کشور در حال حاضر نیازمند کالاهای مصرفی به‌ ویژه محصولات کشاورزی، موادغذایی، مصالح و لوازم ساختمانی، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو و ماشین آلات کشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی است، زیرا عملا تولید کالاهای مورد نیاز مردم در این کشور عملا متوقف شده است.

در بلند مدت این کشور در منطقه خاورمیانه نیازمند مواد اولیه و ماشین آلات و دانش فنی در حوزه‌های زیرساختی، کشاورزی، صنعت و تولید خواهد بود از این رو " اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه" با همکاری "مؤسسه تسهیلگران تجارت فکر فردا" با هدف آشنایی شرکت‌های تولیدی و بازرگانی ایران با بازار سوریه، «کنفرانس ‌فرصت‌ها و راهکارهای تجارت با سوریه» (حضوری و آنلاین) برگزار کرد تا بخش خصوصی دو کشور بتوانند با ایجاد ارتباطات رسمی از طرفیت های موجود یکدیگر برای توسعه مناسبات تجاری بین ایران و سوریه به خوبی استفاده کند.

این کنفرانس ۱۱ اسفندماه سال جاری در اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران برگزار شد که ۲۰ درصد شرکت کنندگان به صورت حضوری و ۸۰ درصد دیگر به صورت مجازی از مباحث مطرح این کنفرانس بهره مند شدند.

همزمان با برگزاری این کنفرانس در اتاق بازرگانی ایران در تهران، «فهد درویش» رئیس اتاق بازرگانی ایران سوریه، «استاد صاحب فیاض» رئیس سازمان حمایت از تولید داخل سوریه و بسیاری از تجار و بازرگانان بخش خصوصی این کشور در مرکز تجارت جهانی در دمشق به صورت مجازی در این کنفرانس شرکت کردند.

خوشبختانه با توجه به اراده مقامات عالی ایران سوریه مقدمه برای توسعه تجاری در سال ۱۴۰۰ برای بخش خصوصی دو کشور فراهم شده و با توجه به امضای موافقت نامه آزاد تجاری بین ایران و سوریه باید دو طرف از این ظرفیت های قانونی به خوبی استفاده کنند

«حمید زادبوم» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این کنفرانس گفت: خوشبختانه با توجه به اراده مقامات عالی ایران سوریه مقدمه برای توسعه تجاری در سال ۱۴۰۰ برای بخش خصوصی دو کشور فراهم شده و با توجه به امضای موافقت نامه آزاد تجاری بین ایران و سوریه باید دو طرف از این ظرفیت های قانونی به خوبی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: با راه اندازی کنسولگری ایران در شهر حلب شرایط مناسبی برای فعالان عرصه تجارت خارجی دو کشور برای تبادلات صنعتی و اقتصادی ایجاد شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: طبق این موافقت نامه ۸۸ قلم کالا از تجارت بین دو کشور مستثنی شده و تعرفه گمرکی نیز ۴ درصد تعیین شده که امیدواریم تعداد ۸۸ قلم کالا کاهش و تعرفه واردات و صادرات کالا بین دو کشور به صفر برسد.

وی با بیان اینکه کرونا تجارت جهانی را در یک سال اخیر بسیار تحت تاثیر قرار داد گفت: با این حال در ۱۱ ماهه نخست امسال صادرات ایران ۱۹ درصد کاهش یافت در حالی که صادرات خیلی از کشورها به علت شیوع کرونا بسیار بیشتر از این کاهش یافته است.

زادبوم افزود: محدویت های کرونایی باعث شده که در این مدت واردات کشور ۱۵ درصد کاهش یابد و این نشان می دهد که کرونا در تمام زمینه های تجاری و اقتصادی در جهان بسیار تاثیر گذار بوده است.

وی، رفع موانع غیر تعرفه ای، برقراری ترانزیت کالا از ایران به عراق و سوریه، توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، معرفی ظرفیت های تجاری ایران به بخش خصوصی سوریه را از مهمترین نقاط قوت توسعه همکاری‌های همه جانبه بین دو کشور اعلام کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: این سازمان با تمام ظرفیت ها آمادگی دارد در زمینه توسعه روابط تجاری بین دو کشور اقدامات لازم را به عمل آورد تا بخش خصوصی از این شرایط بتوانند بهره اقتصادی خوبی ببرند و برای توسعه مناسبات بین دو کشور باید مسئله تهاتر کالا نیز همزمان با برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در حلب در بهار ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گیرد.

طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار است برای ایجاد ارتباط مستقیم بین بخش خصوصی ایران و سوریه ۲ تا ۶ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ کنفرانس توسعه همکاریهای تجاری بین دو کشور دوست و برادر با حضور وزرای صنعت، حمل و نقل، کشاورزی و روسای بانک های مرکزی و با حضور بیش از ۵۰ تاجر و بازرگان از هر کشور در تهران برگزار شود.

پیشتر «کیوان کاشفی» رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه گفت: هدف‌گذاری ما این است که سقف معاملات تجاری با سوریه را تا سال آینده به یک میلیارد دلار برسانیم.

وی گفت: سوریه یکی از بازارهای اصلی و مقاصد صادراتی کشور ما خصوصاً در آینده است و با این کشور در زمینه‌های مختلف علایق مشترکی داریم که می‌تواند به افزایش مناسبات اقتصادی کمک کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه اظهارداشت: اقتصاد سوریه قابلیت بسیار بزرگی برای همکاری دوجانبه و چند جانبه دارد؛ اقتصادی این کشور از همان ابتدا اقتصادی تولید محور بوده است.

به گفته کاشفی، کشور سوریه زمانی یکی از کشورهای بزرگ تولید کننده بود، اما به دلیل شرایط جنگ از این وضعیت فاصله گرفت و حالا دوران بازسازی این کشور فرصت خوبی برای ارائه انواع خدمات ساخت ‌و ساز را برای ما فراهم کرده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه بیان کرد: تمایل سوریه به معاملات اقتصادی با ایران نیز بسیار زیاد است و ما نیز باید از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم. کالاهای صنعتی، تجهیزات کارخانه‌ای، مصالح ساختمانی و به ویژه محصولات کشاورزی نیز بازار خوبی در کشور سوریه خواهد داشت و باید روی صادرات این کالاها تمرکز کنیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران افزود: اقتصاد سوریه قابلیت های بزرگی دارد و ما نباید این فرصت‌ها را نادیده بگیریم. مدتی است که دفتری برای مرکز تجارت ایرانیان در سوریه خریداری کرده‌ایم و بنا داریم آنجا محلی برای استقرار شرکت‌های ایرانی باشد که قرار است دو طبقه از این مرکز به بخش نمایشگاهی اختصاص داده شود؛ البته هدف در اینجا ارائه محصولات ایران در بازارهای سوریه نیست، بلکه این تنها یک گام از اهداف تعیین ‌شده برای همکاری بخش خصوصی در بازار سوریه است.

در شرایطی که زمینه بسیار خوبی برای همکاری اقتصادی ایران و سوریه وجود دارد، اما به گفته «فرزاد پیلتن» مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، حجم تجارت هفت ماهه سال جاری ایران و سوریه به ۸۳ میلیون دلار رسیده است.

«تیمور بشیرگنبدی» مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی در این کنفرانس تاکید کرد: در شرایطی که زمینه حضور بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه فراهم شده در چهاردهمین اجلاس همکاریهای مشترک اقتصادی دو کشور که در بهمن ماه سال ۹۷ در تهران برگزار شد ۱۱ سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید و این فرصت خوبی برای توسعه همکارهای همه جانبه بین دو کشور است.

وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی ایران و سوریه می توانند در زمینه های صنعتی، فنی، کشاورزی، دامپروری، نفت، گاز، پتروشیمی، دارو، صنایع ساختمانی، لوازم خانگی، خودرو و تامین ماشین آلات صنعتی با یکدیگر همکاری کنند و عصر امروز نیز هیاتی متشکل از شرکت های دانش بنیان به ریاست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای راه اندازی مرکز مشترک فناوریهای ایران و سوریه به دمشق سفر می کنند.

دولت تمام قد از هرگونه روابط تجاری بین دو کشور حمایت می کند
مدیرکل دفتر توسعه امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت تمام قد از هرگونه روابط تجاری بین دو کشور حمایت می کند و بخش خصوصی ایران در بازسازی زیر ساخت های این کشور می تواند نقش بی بدیلی داشته باشد.

به دلیل آن که در طول نزدیک به ۱۰ سال اخیر به دلیل جنگ زیرساخت‌ های کشور سوریه به طور گسترده تخریب شده، این کشور از سال گذشته اعلام کرده که تنها به متحدین خود اجازه مشارکت در پروژه‌ های پر سود بازسازی را خواهد داد و بخش خصوصی ایران به خوبی می تواند از این فرصت در سوریه استفاده کند.

 در این راستا «استیون صیونی» تحلیلگر سیاسی آمریکایی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه چین به تنهایی نمی تواند اقتصاد سوریه را اصلاح و درست کند، گفت: همکاری چین، روسیه، ایران در کنار یکدیگر می تواند موانع اصلی بازسازی سوریه یعنی تحریم های امریکا و اتحادیه اروپا را از بین ببرد.

این روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی آمریکایی - سوری و سردبیر سایت «میدل ایست دیسکورس» در خصوص جایگاه چین در بازسازی سوریه به خبرنگار بازار گفت: درست است که رئیس جمهور اسد از مدتها پیش این مذاکرات را مطرح کرده و پیشنهاداتی را مبنی بر اجازه دادن به چین ارائه کرده است، اما چین به تنهایی نمی تواند اقتصاد سوریه را اصلاح و درست کند.

وی افزود: بازسازی کشور سوریه نیاز به چین، روسیه، ایران و سایر کشورها دارد تا برای کمک به سوریه با یکدیگر همکاری کنند، اما مانع اصلی در بهبود شرایط کشور تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا است که باید آنها را برطرف کرد، زیرا مردم سوریه از کمبود نیازهای اساسی رنج می برند.

سردبیر «میدل ایست دیسکورس» همچنین در خصوص این سوال که ایران و روسیه در طول جنگ سوریه نقش بسزایی داشته و برخی معتقدند در روند بازسازی ایفای نقش متناسبی ندارند و این چین است که به این عرصه ورود پیدا کرده گفت: سوریه هرگز جنگ داخلی نداشته است. بحران سوریه از سال ۲۰۱۱ آغاز شد که شامل حمله آمریکا و اتحادیه اروپا به مردم بی دفاع این کشور است.

استیون صیونی گفت: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، چندین بار اعلام کرده است که بازسازی سوریه به متحدان سوریه مانند ایران، روسیه و چین می رسد و از طریق این کشورها باید انجام شود.

وی با بیان اینکه همانطور که روسیه و ایران به سوریه در طول جنگ کمک کردند، در بازسازی سوریه مشارکت خواهند داشت، افزود: این مسئله بدان معنا است که همانطور که روسیه و ایران به سوریه در طول جنگ کمک کردند، در بازسازی سوریه مشارکت خواهند داشت. چین، همچنین نقش مهمی در کمک به سوریه در سازمان ملل از نظر اقتصادی، سیاسی و لجستیکی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با ایران باید بگویم که ایران همواره آماده است تا در بازسازی سوریه نقش اصلی را ایفا کند. شرکت های ایرانی در چندین پروژه مهم در صنعت انرژی سوریه از جمله یک پروژه نیروگاه گازسوز در حلب مشارکت کرده اند که بزرگترین شرکت ساخت و ساز انرژی ایران، گروه مپنا، در ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۰ مگاوات در لاذقیه مشغول به کار است.

این تحلیلگر آمریکایی اضافه کرد که توانایی مهندسان صنایع ایرانی در ساخت آنچه مورد نیاز است، می تواند یک عامل بسیار اساسی در شرایط تحریم های غرب در نظر گرفته شده و توانمندیهای خود را نمایان کنند.

رئیس سوری اتاق بازرگانی ایران و سوریه در این کنفرانس مجازی از شهر دمشق  گفت: امیدواریم این کنفرانس بتواند به نتایج مثبتی برسد و مناسبات دو کشور ایران و سوریه از تحریم‌های ظالمانه آمریکا رهایی پیدا کند.

«فهد درویش»  اظهار داشت: بسیار خرسندم که بخش خصوصی دو کشور در این راستا همکاری‌های خود را با قدرت آغاز خواهند کرد و امیدواریم که کالاهای دو کشور با استانداردسازی مناسب مورد قبول ملت های دو طرف باشد.

خوشبختانه هیچ محدودیتی برای صادرات و واردات کالا بین دو کشور وجود ندارد
رئیس اتاق بازرگانی سوریه و ایران تاکید کرد: خوشبختانه هیچ محدودیتی برای صادرات و واردات کالا بین دو کشور وجود ندارد و باید تلاش کنیم تعرفه های گمرکی کالاهای دو کشور نیز به صفر کاهش پیدا بکند.

درویش تاسیس بانک مشترک برای مبادلات تجاری و برقراری خط اعتباری بین ایران و سوریه را ضروری دانست و گفت: اتاق بازرگانی سوریه و ایران آمادگی دارد در زمینه برقراری این خط اعتباری با اتاق بازرگانی ایران همکاری های لازم را به عمل آورد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش تعداد بیکاران و کاهش میزان اشتغالزایی در کشور، حضور بخش خصوصی ایران در بازسازی زیر ساخت های سوریه می تواند درآمدهای ارزی بیشتری را نصیب کشور کند و تجار و بازرگانان و صنعتگران ایرانی باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند، ضمن اینکه در پایان این کنفرانس فعالان بخش خصوصی ایران و سوریه برای آغاز همکاریهای خود در این زمینه مطالب خود را با روسای اتاق بازرگانی دو کشور مطرح کردند. 

کد خبر: ۷۶٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha