۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
نگاهی به سهم فروش خودروهای الکتریکی اروپا در سال ۲۰۲۰
فرمان بازار خودروهای الکتریکی‌ها به کدام سمت هدایت می شود

نگاهی به سهم فروش خودروهای الکتریکی اروپا در سال ۲۰۲۰

علیزاده نیا دبیر انجمن علمی خودروهای الکتریکی ایران در خصوص افزایش فروش خودروهای برقی در اروپا، گفت: اجرای استاندارد مصرف سوخت در اروپا سبب افزایش تمایل خودرو سازان به تولید محصولات الکتریکی شده است.

بازار؛ گروه خودرو: رکود اقتصادی بی سابقه در صنعت و بازار خودرو، تولیدکنندگان را بیش از گذشته با چالش جدی همراه ساخته است. کمبود نقدینگی، کاهش مواد اولیه، افت فروش و عدم تمایل به خرید خودروها، برنامه‌های توسعه صنعت خودرو جهانی را با تغییر گسترده مواجه کرد. یکی از این تغییرات، کاهش سرعت پیشرفت خودروهای الکتریکی در جهان بود.

با اصلاح استاندارد مصرف سوخت اروپا، خودروسازان مجبور شدند که در سال ۲۰۲۱ فروش محصولات پلاگین هیبریدی و الکتریکی را در اروپا توسعه دهند. برا این اساس فروش خودروهای الکتریکی در کل بازار اروپا به ۱۵ درصد رسیده است. بازار خودروهای الکتریکی در دنیا به سه منطقه مهم چین، اروپا و آمریکا تقسیم می‌شود. از آنجایی که استاندارد صنعت خودرو در ایران تمایل فراوانی به سمت استانداردسازی اروپایی دارد، در این گزارش بازار خودروهای الکتریکی در اروپا را مورد بررسی قرار دادیم.

اصلاح یک تعریف
در دنیا استفاده از انرژی الکتریکی برای خودروها در محصولات به شیوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش نخست، خودروهای هیبریدی هستند که باتری آن‌ها فقط توسط نیروی الکتریکی تولید شده از پیشرانه شارژ می‌شود. دسته دوم، خودروهای پلاگین هیبریدی هستند که علاوه بر نیروی الکتریکی تولید شده از پیشرانه امکان اتصال به شبکه برق جهت شارژ باتری را دارند. دسته سوم همان خودروهای تمام الکتریکی هستند که فقط توسط برق شهر شارژ و امکان حرکت را ایجاد می‌کنند. بنابراین تعریف خودروهای پلاگین هیبریدی و الکتریکی در یک دسته قرار دارند. 

کدام برندها؟
خودروسازانی که ریسک حضور در تولید محصولات الکتریکی و هیبریدی را به جان خریدند، به ترتیب عبارت ‌اند از: تویوتا، هیوندای، رنو، فولکس واگن، تسلا، کیا، فورد، ولوو، پژو و میتسوبیشی هستند. پرچمدار خودروهای هیبریدی با تیپ‌های مختلف در بازار جهانی با سهم ۳۵ درصدی متعلق به تویوتا است. براین اساس می‌توان دریافت که راهبرد اصلی خودروسازان ژاپنی تولید محصولات هیبریدی است. پس از تویوتا فورد، مرسدس بنز، ب‌ام و، میتسوبیشی، فولکس واگن، هیوندای، کیا، پژو، فیات و سوزوکی بازار پلاگین هیبریدی و الکتریکی اروپا را در دست دارند.

خودروهای پلاگین هیبرید موجود در بازار اروپا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ در بازار اروپا حدود ۷۵۵ هزار و ۲۸۲ دستگاه بود است. این درحالی است که از سال ۲۰۱۹ تا کنون این مقدار حدود ۳۴۶ هزار و ۱۱۲ دستگاه، از سوی مشتریان تقاضا برای خرید داشته است

هیبریدی‌ها پیشگام در فروش
خودروهای پلاگین هیبرید موجود در بازار اروپا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ در بازار اروپا حدود ۷۵۵ هزار و ۲۸۲ دستگاه بود است. این درحالی است که از سال ۲۰۱۹ تا کنون این مقدار حدود ۳۴۶ هزار و ۱۱۲ دستگاه، از سوی مشتریان تقاضا برای خرید داشته است. رشد ۱۵ درصدی فروش خودروهای الکتریکی در بازار اروپا بیانگر مساله پذیرش مشتریان و حمایت دولت‌ها جهت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و افزایش انرژی‌های پاک و تجدید پذیر در این قاره را می‌رساند. از ۱۵ درصد کل آمار فروش، حدود ۵.۱۱ درصد سهم خودروهای پلاگین هیبرید در بازار اروپا بوده است.

خودروهای الکتریکی
آمار حاکی از آن است که فروش خودروهای الکتریکی در بازار اروپا از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ حدود ۹۰۴ هزار و ۲۶۲ دستگاه بوده است. با اصلاح استاندارد آلایندگی، این مقدار از سال ۲۰۱۹ تا کنون به درخواست و ثبت نام مشتریان حدود ۳۳۸ هزار و ۹۱۸ دستگاه رسیده است. پر فروش ترین خودرو الکتریکی در اروپا، رنو زوتی با سهم ۱۶.۳ درصد، پس از آن تسلا با سهم ۱۲.۱ درصد، هیوندای با سهم ۶.۶ درصد، فولکس واگن ۶ درصد، پژو ۵.۲ درصد، فورد ۴.۹ درصد، میستوبیشی و ولوو به ترتیب در رتبه‌های آخر قرار می‌گیرند.

کدام کشورها بیشترین خریدار هستند؟
در اروپا پنج کشور پیتشتاز در فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید وجود دارند که عبارت‌اند از: آلمان، فرانسه، سوئد، نروژ و ایتالیا هستند. این کشورها با حمایت ویژه دولت به مشتریان و خودروسازان توسعه خودروهای الکتریکی افزایش یافته است. حداقل قیمت خودرو الکتریکی برای خرید در اروپا ۳۰ هزار دلار و میانگین ۳۵ هزار دلار است. در ۱۰ برند خودروسازی که محصولات الکتریکی به بازار اروپا عرضه کردند، رنج پیمایش ۱۸۰ تا ۳۰۰ کیلومتری برای آن در نظر گرفته شده است.

چالش در تامین و تولید
با شیوع کرونا، اقتصاد صنعت خودرو و زنجیره تامین با چالش جدی همراه شد. هرچند که بسیاری از خودروسازان مجدد برنامه ریزی تولید را انجام دادند، اما وقفه در تامین مواداولیه، باتری و تراشه‌ها، برنامه تولید خودروهای الکتریکی را با کاهش مواجه کرده است. رقابت در این دهه برای صنعت خودرو بیش از گذشته اهمیت یافته است.

برنامه یک دهه آینده خودروسازان
اروپا با تشدید مقررات سختگیری قوانین استاندارد، به دنبال کاهش آلایندگی و وابستگی به سوخت‌های فسیلی است. خودروسازان اروپایی برنامه دارند در ظرف نه سال آینده ۲۰ درصد از کل سهم بازار اروپا را به خود اختصاص دهد. این حجم از خودروهای الکتریکی بیانگر کاهش شدید علاقه خودروسازان برای ادامه تولید محصولات مجهز به پیشرانه‌های احتراق داخلی است. افزایش جریمه خودروسازان، هزینه‌های نگهداری بالا و نرخ بالای سوخت‌های فسیلی از عوامل متعددی است که بازار اروپا را بیش از گذشته تشنه این خودروها کرده است.

در ایران، شما نمیتوانید خودرویی با مصرف بیش از یک حد معین تولید کنید، اما در اروپا، خودروسازان می توانند، به ازای هر خودرویی با مصرف بالا، خودرویی با مصرف کم تولید کنند به شکلی که میانگین مصرف آنها، کمتر از مقدار معین استاندارد باشد

صنعت خودرو ایران بیاموزد
سیامک علیزاده نیا دبیر انجمن علمی خودروهای الکتریکی ایران در پاسخ به این سوال که  درس آموختنی گسترش خودروی برقی اروپایی برای ایران چیست، گفت: استاندارد مصرف سوخت اروپایی به نحوی تدوین شده است که خودروسازان را به سمت خودروهای برقی، حرکت می دهد. در ایران، شما نمی‌توانید خودرویی با مصرف بیش از یک حد معین تولید کنید، اما در اروپا، خودروسازان می توانند، به ازای هر خودرویی با مصرف بالا، خودرویی با مصرف کم تولید کنند به شکلی که میانگین مصرف آنها، کمتر از مقدار معین استاندارد باشد. این امر موجب شده است تا خودروسازان، با استفاده از این انعطاف، در عین آنکه خودروهای قدیمی تر خود را تولید می‌کنند، نسبت به تولید خودروهای بسیار کم مصرف یا برقی نیز اقدام کنند. مطالعات نشان می‌دهد که امکان راه افتادن بازار خودروهای برقی، بدون این انعطاف، حتی در اروپا امکان‌پذیر نبوده است. پس پاسخ روشن است، درس آموخته ما از هماهنگی رشد بازار خودروی برقی اروپا با اجرای مرحله سوم مصرف سوخت اروپا، آن است که فقط در صورت «اجرای استاندارد به شکل میانگین مصرف برای تولید کارخانه» می توان امید به تمایل خودروسازان به تولید خودرو برقی داشت.

کد خبر: ۷۶٬۶۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha