۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کاهش ذخایر آبی سد «اکباتان» همدان/ رعایت الگوی مصرف ضروری است
معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب همدان خبر داد:

کاهش ذخایر آبی سد «اکباتان» همدان/ رعایت الگوی مصرف ضروری است

همدان - نیکداد، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی ذخایر سد «اکباتان» همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

حمید رضا نیکداد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: درحال حاضر ذخایر آبی سد اکباتان حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب است که این رقم نشان می دهد تنها  ۴۰ درصد از ظرفیت سد پرآب شده در حالی که حجم آب ذخیره شده در مدت مشابه سال  گذشته چیزی درحدود ۱۸.۵ میلیون متر مکعب بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه ۸۰ درصد از نیاز آبی شهر همدان از سد اکباتان تامین می شود امیدواریم با افزایش نزولات جوی در روزهای پیش رو کمبود ذخایر آبی تا حدودی جبران شود.

وی با بیان اینکه چنانچه نتوانیم این میزان از نیاز آب شرب مصرفی شهر را تامین کنیم، وضعیت نامناسب خواهد بود گفت: مدیریت این شرایط نیازمند همتی همگانی است.

شستشوی مرتب دستها و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم موجب افزایش سرانه مصرف آب در میان مردم کشور و از جمله استان همدان شد

نیکداد در ادامه با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا به یکباره شاهد افزایش مصرف آب در سطح شهرها و روستاها بودیم، گفت: شستشوی مرتب دستها و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم موجب افزایش سرانه مصرف آب در میان مردم کشور و از جمله استان همدان شد.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف آب از یک سو و کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان سال جاری از سوی دیگر، ذخایر آبی را کاهش داد، عنوان کرد: فقر منابع آبی زیرزمینی و سطحی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که در راستای کاهش مخاطرات و مدیریت بحران، جلسات مشترکی با شرکت آب منطقه ای استان برگزار شده است.

حمیدرضا نیکداد در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به آیین های نوروزی و رسم خانه تکانی عنوان کرد: اگرچه این آیین یکی از آیین های نیکوی سنتی ایرانی است اما باتوجه به شوک مصرفی آب در این ایام از سال، تقاضا داریم  هم استانی ها این مراسم را در بازه زمانی ابتدا تا انتهای اسفند انجام دهند و اقدامات لازم را محدود به روزهای پایانی سال نکنند.

وضعیت منابع آبی استان همدان خوب نیست
وی با بیان اینکه مردم بدانند وضعیت منابع آبی استان همدان خوب نیست، تاکید کرد: اگرچه به عنایت خداوند در روزهای پایانی فصل زمستان و فصل بهار امیدواریم اما مشترکین باید درحفظ منابع آبی موجود کوشا باشند.

وی افزود: مردم سعی کنند اگر در مواردی نیاز به شستشو وجود ندارد دست از شستشوی بیهوده بکشند و اگر لازم بود از آبی غیر از آب شرب به منظور شستشوی معابرو حیاط منازل استفاده کنند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین با بیان اینکه تلاش ما بر مدیریت ایام پایانی سال و ایام نوروز است؛ گفت: به منظور هرچه بهترشدن شرایط، نیازمند کمک شهروندان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به وضعیت آب شرب مشترکین روستایی عنوان کرد: با توجه به اینکه حجم بارش های سال گذشته، منابع آبی خوبی در اختیار روستاییان قرار داد خوشبختانه مشترکین روستایی نسبت به مدت مشابه سال های قبل وضعیت مناسب تری داشتند.

نیکداد ضمن اشاره به یکپارچه شدن دو مجموعه آبفای شهری و روستایی اظهار داشت: این اقدام خدمت رسانی به مشترکین روستایی را تسهیل کرد ضمن اینکه دربحث تامین، توزیع و ذخیره آب اتفاقات خوبی افتاد و بر همین اساس تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شد کاهش یافت.

امیدواریم تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند به حداقل برسند مگر در مناطقی که امکان آبرسانی به طور کلی وجود ندارد

وی افزود: امیدواریم تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند به حداقل برسند مگر در مناطقی که امکان آبرسانی به طور کلی وجود ندارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه آب گفت: درسال جاری بیش از ۱۱۰ پروژه به صورت همزمان در ابعاد مختلف در حال اجرا بود که از جمله آنها می توان به پروژه های بخش تولید و ذخیره آب، خطوط انتقال، شبکه های توزیع آب، مدیریت فشار، پیمانهای نگهداری شهری و روستایی و پروژه های دفتر فنی اشاره کرد.

وی افزود: درسال جاری در همه شهرها و روستاهای استان همدان به تناسب، پروژه هایی وجود داشت که البته برخی از این پروژه ها هنوز درفاز مطالعه است.

وی عنوان کرد: خدمت رسانی به مشترکین شهری و روستایی را همواره از تکالیف خود می دانیم و در این رابطه تمام کارکنان شرکت آب و فاضلاب در سراسر استان خدمتگزار مردم هستند.

کد خبر: ۷۶٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha