۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
ثبات بازار ارز نیاز به تغییر سیاست‌ها دارد
نماینده مجلس شورای اسلامی:

ثبات بازار ارز نیاز به تغییر سیاست‌ها دارد

مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه برای ثبات در بازار ارز راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که باید سیاست‌گذاران از آن به خوبی استفاده کنند گفت: باید در سیاست‌های اتخاذ شده یک بازنگری اساسی صورت گیرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، غلامرضا مرحبا، نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که کم هزینه‌ترین راهکارها برای دستیابی به دو هدف کلیدی تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی چیست؟، اظهار کرد: نمی‌توان گفت کم هزینه‌ترین راهکار بلکه باید به دنبال بهترین راهکار باشیم تا ارزش پول ملی تقویت و همچنین تعادل در بازار ارز ایجاد شود.

وی ادامه داد: تعدادی مولفه‌ اقتصادی از تجارت خارجی تا تجارت داخلی وجود دارد که باید سیاست‌های این امور توسط بانک مرکزی که به عنوان متولی سیاست‌های پولی کشور است در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این عوامل نمی‌تواند ارزش پول ملی را تقویت کنند، اما می‌تواند با ثبات‌تر از گذشته نگه دارد، گفت: راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که باید سیاست‌گذاران از آن به خوبی استفاده کنند. یعنی باید در سیاست‌های اتخاذ شده یک بازنگری اساسی صورت گیرد.

مرحبا تاکید کرد: علل بعدی که باعث شده پول ملی از ارزش بیفتد وجود پول‌های بی پشتوانه است که باید از چاپ بیش از حد آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برخی از سیاست‌های انبساطی باعث می‌شوند که ثبات در بازار ارز ایجاد نشود، بیان کرد: متولی ایجاد ثبات در بازار ارز بانک مرکزی است که باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که بتوان تا حدی بازار ارز کنترل شود و در نهایت نتیجه آن قدرت گرفتن ارزش پول ملی می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به استقلال نداشتن بانک مرکزی، گفت: سیاست‌های پولی برعهده بانک مرکزی است و سیاست‌های مالی برعهده وزارت اقتصاد و امور دارایی، به هر حال بانک مرکزی از جمله نهادهایی است که باید استقلال در درون خود داشته باشد.

مرحبا بیان کرد: اکنون استقلال بانک مرکزی تاحدودی خیلی بهتر از گذشته شده است، ولی در حال حاضر به هر حال بانک مرکزی به عنوان یک نهاد پولی باید استقلال رای و نظر کارشناسی داشته باشد به نحوی که دولت هر زمان و هر چه خواست اتفاق نیفتد.

کد خبر: ۷۶٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha