۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
«مپنا» ۱۰۰۰ دستگاه از «واگن پارس» خریداری می کند| نمی توانیم جلوی واردات واگن را بگیریم!
مدیر عامل « مپنا» در گفتگو با «بازار»:

«مپنا» ۱۰۰۰ دستگاه از «واگن پارس» خریداری می کند| نمی توانیم جلوی واردات واگن را بگیریم!

علی آیادی، مدیر عامل مپنا با تاکید بر اینکه «مپنا» ۱۰۰۰ دستگاه از «واگن پارس» خریداری خواهد کرد و بزودی نیز هیات مدیره این شرکت انتخاب خواهد شد گفت: ما به عنوان شرکتی که به تازگی واگن پارس را تحویل گرفته ایم نمی توانیم بگوییم که با این اقدام می توانیم جلوی واردات واگن را در آینده خواهیم گرفت.

بازار؛ گروه راه و مسکن: انتقال کامل مالکیت سهام شرکت واگن پارس از سازمان گسترش و توسعه صنایع به شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) در اواسط آذر ماه امسال این نوید را به شرکت واگن پارس اعطا کرد که این شرکت صاحب مالکی شده است سالها در عرصه های مختلف ساخت نیروگاه و نفت و گاز تجربیات خوبی کسب کرده است.

اگر چه تفاهمنامه این انتقال دی ‌ماه سال گذشته به امضا رسیده بود، اما این موضوع به علت اختلافات بین مالک قبلی و سازمان گسترش و بروکراسی اداری به سرانجام نرسیده بود. اما آذر ماه امسال شرکت مپنا رسماً شرکت واگن پارس را تحویل گرفت.

به نظز می رسد واگن پارس به عنوان قدیمی‌ترین و مجهزترین واحد تولیدی صنعت ریلی کشور با این انتقال افتخارات بسیار بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برای صنعت کشور و استان مرکزی داشته باشد. مسولان ارشد مپنا و نمایندگان مجلس در جوزه انتخابیه مرکزی و اراک امیدوار هستند که با این انتقال در شرکت واگن پارس شاهد رونق گسترده و افزایش حجم تولید باشیم و دغدغه‌هایی که کارگران این شرکت داشتند برطرف شود.

واگن پارس اراک بزرگترین سازنده تجهیزات ریلی خاورمیانه است که سال گذشته توانست با تولید بیش از ۵۰۰ واگن باری و مسافری رکورد تولید خود را در سال‌های اخیر بشکند و قرار بود امسال هم با تولید ۶۰۰ واگن ۲۵ درصد فراتر از رکورد شکنی پارسال گام بردارد.

در خصوص تحویل و آحرین اقدامات صورت گرفته از سوی مالک جدید « واگن پارس» با عباس علی آبادی گفتگوی کوتاهی داشتیم.

مپنا از سال ۹۰ تاکنون ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه احداث کرده است و ۱۲ هزار مگاوات هم در دست احداث دارد پس ما این میزان نیروگاه را ساخته و سنکرون کرده ایم

* چالشی که هم اکنون در صنعت حمل و نقل ریلی وجود دارد واردات لوکوموتیو است آیا می توان به این موضوع اشاره کرد که در سال های آینده «مپنا» می تواند با تحویل «واگن پارس» این مشکل را مرتفع کند؟
مپنا از سال ۹۰ تاکنون ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه احداث کرده است. ۱۲ هزار مگاوات هم در دست احداث دارد. ما این میزان نیروگاه را ساخته و سنکرون کرده ایم. حال مپنا چقدر ارز دریافت کرده است؟ اگر ارزی که مپنا دریافت کرده است به ۵ میلیارد دلار رسید؟ آیا اطلاع دارید ارزش این ۲۷ هزار مگاوات نیروگاه چقدر است؟ اگر هر یک هزار مگاوات نیروگاه تقریبا معادل ۵۰۰ میلیون یورو باشد متوجه عظمت اقدامات مپنا خواهید شد. وقتی اعلام می کنیم ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث داریم یعنی ۷.۵ میلیارد یورو باید پول دریافت می کردیم. اگر مپنا ۵ میلیارد یورو دریافت می کرد بسیاری از مشکلات مرتفع می شد و این ارزش کار مپنا را نشان می دهد. 

* مپنا در خصوص ورود به حوزه حمل و نقل ریلی اعلام شد که «واگن پارس» به مپنا واگذار شد می توانیم بگوییم که در چند سال آینده ایران از لحاظ واردات واگن خودکفا خواهد شد؟
ما که نمی توانیم جلوی واردات واگن را بگیریم. ما می توانیم بهترین محصول را عرضه کنیم. 

* ما الان در حال حاضر واردات واگن داریم؟
بله. واگن سازی پارس یکی از بهترین واگن سازیهای دنیا است اما چون نقدینگی نیست فاینانس می شود و از خارج واگن وارد می شود. 

* آیا طلب هم دارید از بابت واگذاری واگن پارس؟

اطلاعات دقیقی از واگن پارس هنوز نداریم که بتوان به آن اعتماد کرد. بزودی در اراک هم مدیر عامل منصوب خواهد شد و مشکلات مرتفع خواهد شد.

تلاش ما این است که تمام مشکلات واگن پارس مرتفع شود. امروز واگن پارس یکی از پرافتخارترین کارخانجات کشور است. با حداکثر تولید هم در حال تولید واگن است. نقشه ما برای توسعه واگن پارس این است که باید تولید شود. مپنا بنا  دارد که ۱۰۰۰ دستگاه واگن از واگن پارس خریداری کند و این را هم به صورت لیست در اختیار بخش خصوصی که تمایل به خرید واگن دارند قرار خواهیم داد. این کارخانه واگن سازی در حال حاضر فعال خواهد شد و موظف خواهند بود که به صورت فشرده ۱۰۰۰ دستگاه واگن در فاز اول تولید کنند. موافقت های لازم با بانک ها برای تامین این اقدام و با استفاده از پتانسیل های مپنا صورت گرفته است. کارخانه نیازمند کار است پس وقتی ما برای این کارخانه بازار جدید ایجاد کرده ایم می تواند با افتخار بهترین محصول را ارائه کند و امیدواریم این محصول را در بازار داخلی و خارجی عرضه کنیم. 

به هر حال باید تاکید کنم که واگن پارس را به « مپنا » دادند و به ما اعلام کردند که مپنا به ما کمک کند تا این کارخانه راه اندازی شود. ما با هدف کمک آمده ایم و قصد انحصار نیز نداریم

* این موضوع که گفته می شود با این انتقال انحصار تولید واگن مثل نیروگاه سازی نیز به مپنا رسید را قبول ندارید؟
به هر حال باید تاکید کنم که واگن پارس را به « مپنا » دادند و به ما اعلام کردند که مپنا به ما کمک کند تا این کارخانه راه اندازی شود. ما با هدف کمک آمده ایم و قصد انحصار نیز نداریم. بر اساس یک ارزیابی قیمت این انتقال مالکیت صورت گرفته است و هدف ما این است که این کارخانه را زنده کنیم. اگر بتوانیم چرخ تولید را در این کارخانه راه بیاندازیم به هدف خود رسیده ایم. یعنی این ۱۰۰۰ دستگاه تولید شود و به بازار داخلی و خارجی به فروش برسانیم به هدف خود رسیده ایم و کارخانه زنده خواهد شد. 

در خصوص انحصار هم باید اذعان شود که در تمام دنیا مگر چه تعداد نیروگاه ساز و واگن ساز و لوکوموتیو ساز داریم؟ در خود آلمان فقط یک توربین ساز داریم یا در آمریکا فقط یک GE را داریم. لذا بهتر است که این این انحصارات توسط مکانیزم های قانونی مدیریت شود. پس باید مدیریت به گونه ای باشد که انحصار مدیریت شود. 

کد خبر: ۷۶٬۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha