۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
دخالت‌های دولتی در اقتصاد؛ بخش خصوصی در بدترین وضعیت خود طی ۴۰ سال اخیر
کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

دخالت‌های دولتی در اقتصاد؛ بخش خصوصی در بدترین وضعیت خود طی ۴۰ سال اخیر

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی و فعال بازار تولید و سرمایه با بیان اینکه بخش خصوصی در بدترین و ضعیف‌ترین شرایط خود در چهار دهه انقلاب اسلامی قرار دارد، گفت: یکی از مهمترین دلایل ضعف بخش خصوصی، دخالت‌های دولتی در اقتصاد است.

سیدرضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بخش خصوصی امروز در ضعیف‌ترین وضعیت خود در ۴۰ سال اخیر قرار گرفته است، تاکید کرد: متأسفانه دولت بلایی بر سر تولیدکننده بخش خصوصی آورده که امروز می‌توان آن را یک ورشکسته به تمام معنی دانست.

وی با بیان اینکه دولت نه تنها حمایتی از تولید به خصوص در سال ۹۹ نکرده بلکه ضربه‌های مهلکی هم زده است، ابراز داشت: بوروکراسی پیچیده اداری به خصوص در بخش‌های محیط زیست، استعلام‌ها و … سبب شده تا بسیار یاز کارخانه‌های بخش خصوصی قید سرمایه گذاری را بزنند.

کارشکنی دولتی
این کارشناس با بیان اینکه در استان سمنان موارد بسیاری از کارشکنی دولتی‌ها وجود دارد، گفت: معادنی وجود دارند که ابتدای سال ۹۹ در شاهرود و دامغان درخواست ثبت و پروانه داده اند و هنوز موفق به دریافت نشده اند این سرمایه گذاران چطور انگیزه ماندن در استان را داشته باشند؟

طباطبایی با بیان اینکه دولت انجا که نباید دخالت کند، حضور فعال دارد آنجا که باید دخالت کند اصلاً نیست، بیان داشت: کاهش مداخلات اقتصادی دولت یکی از مهمترین اقداماتی است که تا آن‌را شاهد نباشیم، اقتصاد بخش خصوصی رونق نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از نقاطی که دولت باید ورود کند اما نمی‌کند، موضوع کمک به صادرات است، گفت: واحدهای صادراتی امروز با مشکلات عدیده ای روبرو هستند تا جایی که حتی با تعدیل نیرو روبرو شده اند و لذا باید دانست که شرایط واحدهای متوسط و کوچک چطور است.

نفع دولتی ها
این کارشناس با بیان اینکه دولت هرکجا که به نفع خودش بوده ورود کرده است، گفت: قیمت گذاری دستوری یکی از مسائلی است که فقط به دولت کمک کرد تا پول بیشتری به خزانه خودش بیاورد وگرنه هیچ کمکی به تولیدکننده نکرد.

طباطبایی با بیان اینکه سیستم اقتصادی که دولت در آن مداخله داشته باشد، کارآمد نیست، گفت: یک دلیل منطقی برای این ادعا این است که سیاست‌های دولتی مدام در حال تغییر هستند زیرا شرایط فرق می‌کنند در نتیجه نمی‌توان یک نظام اقتصادی را بر مبنای سیاست‌هایی که مدام در حال تغییر است، وضع کرد.

کد خبر: ۷۶٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha