۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
اقتصاد آمریکا فقط برای یک درصدی هاست
سناتور معروف آمریکایی:

اقتصاد آمریکا فقط برای یک درصدی هاست

سندرز، سناتور آمریکایی گفت: ما اقتصادی را می خواهیم که برای همه باشد، نه فقط برای یک درصدی ها و کارگران در آمریکا نباید در فقر به سر ببرند.

به گزارش بازار، برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی با انتشار پیامی ویدئویی با انتقاد از رویه نادرست در اقتصاد آمریکا که باعث قوی‌تر و ثروتمندتر شدن یک درصد از جامعه از جیب طبقه کارگر و ضعیف‌تر شدن طبقه متوسط در این کشور می‌شود، خواهان افزایش حداقل دستمزد برای همه کارگران در سراسر آمریکا شد تا بتوانند با چهل تا پنجاه ساعت کار در هفته، زندگی مناسب و آبرومندی را برای خود داشته باشند و برای گذران زندگی به کمک‌های دولتی و عمومی روی نیاورند.

این سناتور آمریکایی در پیامی ویدئویی گفت: وقتی امروز صحبت از اقتصاد آمریکا به میان می‌آوریم، به باور من اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که نیمی از جمعیت مردم به زحمت از واریز حقوقی به واریز حقوق دیگر زندگی را به سر می‌آورند، زیرا دستمزدی که آن‌ها دریافت می‌کنند بسیار کم است.

وی ادامه داد: همانطور که همه شما می‌دانید، حداقل دستمزد در این کشور، دستمزدی بخور و نمیر و هفت دلار و بیست و پنج سنت برای هر ساعت است. کنگره این میزان را از دو هزار و هفت به این سو، بیشتر نکرده است و نتیجه اینکه میلیون‌ها نفر از مردم ما به صورت هفتگی چهل تا پنجاه ساعت کار می‌کنند و هنوز برای پرداخت هزینه‌های خود، تامین غذای فرزندانشان، مراجعه به پزشک در زمانی که لازم دارند به مشکل برمی خورند. برای همین هم هست که ما باید حداقل دستمزد را به دست کم پانزده دلار برای هر ساعت افزایش دهیم.

این عضو مجلس سنای آمریکا افزود: مساله دیگر اینکه واقعا رسواکننده است که شرکت‌های بسیار بزرگی در آمریکا وجود دارند که برخی از آن‌ها ثروتمندترین افراد در کشور هستند؛ برای نمونه، وال مارت بزرگترین استخدام کننده در سراسر آمریکاست که تحت مالکیت خانواده والتون است که ثروتمندترین خانواده در آمریکا به شمار می‌آید و ارزشی معادل دویست میلیارد دلار دارد و در دوران همه گیری نیز این میزان ثروت پنجاه میلیارد دلار هم بیشتر شد.

وی ادامه داد: یکی از اعضای خانواده والتون‌, راب والتون را در نظر بگیرید که خودروهای گرانقیمتی به ارزش ده‌ها میلیون دلار در اختیار دارد. وی به خودروهای مجلل علاقمند است و ده‌ها میلیون دلار صرف این خودروها کرده است و با همه اینها، شروع کار افراد استخدام شده در وال مارت با حقوق بخور و نمیر یازده دلار برای هر ساعت است.

سندرز گفت: فقط هم وال مارت نیست، مک دونالد، برگر کینگ، دلار جنرال، دلار تری را نیز داریم و همه این شرکت‌ها معمولا بسیار سودده هستند و به مدیران عامل خود دستمزد بسیار زیادی می‌دهند که در سال به میلیون‌ها دلار می‌رسد، ولی بنا به عللی، نمی‌توانند به کارکنان خود حقوقی مکفی برای گذران زندگی را بپردازند. آنچه که روی می‌دهد این است که وقتی کارکنان با حقوقی اندک رها می‌شوند، آن‌ها مجبور به روی آوردن به کوپن غذا (یارانه غذا) می‌شوند، به بیمه‌های عمومی روی می‌آورند، در خانه‌های عمومی زندگی می‌کنند, فکر می‌کنید چه کسی هزینه این‌ها را می‌دهد؟ طبقه متوسط، طبقه کاری در این کشور بخشی عمده از پول لازم برای این کار را با مالیاتی که می‌پردازد، تامین می‌کند که صحبت از میلیاردها دلار در سال است و یارانه خانواده والتون را می‌دهند. این اصلا برای کسی منطقی است؟

وی افزود: ما در حال پرداخت یارانه خانواده والتون هستیم، زیرا آن‌ها نمی‌توانند حقوقی مناسب برای کارکنان خود بپردازند و کارکنان آن‌ها مجبور می‌شوند به کمک‌های عمومی و دولتی روی بیاورند. این مایه خشم است. از این رو، باید در کنار هم و به شکلی به این موضوع رسیدگی کنیم. در نهایت ما اقتصادی را می‌خواهیم که برای همه باشد، نه فقط برای یک درصدی‌ها و خانواده والتون؛ این به آن معناست که همه کارگران در سراسر آمریکا که چهل ساعت در هفته کار می‌کنند، نباید در فقر به سر ببرند. بیایید پیش برویم و به این بحران بزرگ رسیدگی کنیم.

کد خبر: ۷۶٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha