۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
لزوم سازگاری با کم‌آبی در استان بوشهر/ گلخانه‌ها توسعه یابند
سایه کم آبی بر کشاورزی؛

لزوم سازگاری با کم‌آبی در استان بوشهر/ گلخانه‌ها توسعه یابند

بوشهر- استان بوشهر از منابع آبی کمی برخوردار است و باید با این وضعیت سازگار شود و در عرصه کشاورزی راهی جز توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر در منطقه گرم و خشک کشور قرار گرفته است و از منابع آبی بسیار کمی برخوردار است و بخش عمده آب شرب این استان از طریق استان‌های هم‌جوار تأمین می‌شود.

در عرصه کشاورزی نیز کمبودهای آبی مشهود است و فعلا تنها سد بزرگ فعال استان سد رئیسعلی دلواری است و بخش عمده کشاورزی استان از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود.

با وجود کمبود آبی که در استان بوشهر وجود دارد، بسیاری از اهالی استان در عرصه کشاورزی نیز فعال هستند و این استان به عنوان قطب تولید برخی از محصولات از جمله گوجه فرنگی نیز شناخته می‌شود.

طی سال‌های اخیر و به دنبال توسعه کشت‌های روباز گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات صیفی و سبزی و جالیزی که بخش عمده آنها از آب‌های زیرزمینی آبیاری می‌شوند، سطح ایستابی دشت‌های استان به شدت کاهش یافته است.

بسیاری از دشت‌های استان بوشهر طی سال‌های اخیر ممنوعه شده‌اند و برخی نیز در شرایط بحرانی قرار دارند که لازم است میزان برداشت از سفره‌های زیرزمینی در استان بوشهر کاهش یابد.

لزوم تقویت کشت گلخانه‌ای
کشت گلخانه‌ای یکی از راهکارهای مهم برای افزایش تولید در شرایط کم‌آبی است که با وجود کاهش چشمگیر مصرف آب، افزایش کمیت و کیفیت تولید محصول را نیز در پی خواهد داشت.

 از آنجایی که امکان استفاده از آبیاری تحت فشار (قطره ای) در کشت‌های گلخانه ای وجود دارد، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب می ‌شود

 از آنجایی که امکان استفاده از آبیاری تحت فشار (قطره ای) در کشت‌های گلخانه ای وجود دارد، صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب می ‌شود.

همچنین از سایر مزایای این سیستم، کوددهی از طریق آب آبیاری و یا سموم حشره‌کش همراه آب آبیاری جهت کنترل آلودگی های خاک را می توان نام برد.

از دیگر مزایای آبیاری قطره ای می‌توان به کنترل بهتر میزان رطوبت گلخانه اشاره کرد. کنترل بهتر رطوبت گلخانه، باعث می‌شود تا بیماری‌های قارچی که در رطوبت بالا فعال می‌شوند، کنترل شود.

افزایش ۳.۳ برابری سطح گلخانه‌های استان
محمدتقی منوچهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه کشت گلخانه‌ای را به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های حوزه کشاورزی در استان بوشهر مد نظر داریم و حمایت لازم از فعالان این بخش صورت می‌گیرد.

وی از افزایش چشمگیر سطح گلخانه‌های استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: تا سال ۹۵ حدود ۱۲۵ هکتار گلخانه فعال در استان داشتیم و امروز بیش از ۴۲۰ هکتار گلخانه فعال در استان فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه انقلابی در حوزه گلخانه‌ها و تولید محصولات گلخانه‌ای در استان صورت گرفته است ادامه داد: بخش عمده محصولات تولید گلخانه‌های استان بوشهر به خارج از کشور صادر می‌شوند و ارزش افزوده خوبی دارند.

وی بیان کرد: بسیاری از گلخانه‌داران استان بوشهر با خریداران وارد قرارداد می‌شوند و قبل از تولید قرارداد خود را می‌بندند که کمک زیادی به توسعه کشاورزی می‌کند.

کشاورزان حمایت شوند
یکی از فعالان حوزه کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال‌ها است که در حوزه کشت باز فعالیت داریم ولی با توجه به کمبود منابع آبی تلاش داریم که به سمت کشت گلخانه‌ای برویم.

کاغذبازی‌ها و عدم حمایت‌ها باعث شده تا نسبت به ساخت گلخانه و توسعه کشت در این محیط دلسرد شویم

مسعود زارعی با اشاره به اینکه حمایت مناسبی از کشاورزان برای توسعه کشت گلخانه‌ای نمی‌شود، افزود: مسئولان ادعای حمایت از کشاورزان دارند ولی حدود یک سال باید تلاش کنیم تا مجوزهای لازم را برای ایجاد گلخانه بگیریم.

وی تصریح کرد: برای دریافت وام هم با مشکل روبرو هستیم و بانک‌ها در کنار کاغذبازی‌های خود، وثیقه‌های سنگینی را از ما می‌خواهند و در کارشناسی ملک نیز خیلی قیمت پائینی را لحاظ می‌کنند.

این کشاورز با بیان اینکه سود ۱۲.۵ درصدی تسهیلات گلخانه اصلا منصفانه نیست، ادامه داد: این مسائل باعث شده است تا نسبت به ساخت گلخانه و توسعه کشت در این محیط دلسرد شویم.

کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر حمایت می‌شود
استاندار بوشهر به خبرنگار بازار گفت: طی سال‌های اخیر تحولات خوبی در حوزه گلخانه‌ها در سطح استان صورت گرفته است و شاهد افزایش چشمگیر و چندبرابری سطح گلخانه‌ها در استان هستیم.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: از همه دستگاه‌ها خواسته‌ایم که در توسعه کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر همکاری و مساعدت لازم را با فعالان این حوزه داشته باشند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها نیز باید با فعالان حوزه کشاورزی خصوصا گلخانه‌ها همکاری کنند و تسهیلات لازم با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

علی‌رغم ادعای مسئولان، نارضایتی گلخانه‌داران بیانگر بی‌توجهی به خواسته‌های آنها است و خواستار حمایت‌های واقعی از ساخت گلخانه هستند.

بیشترین نارضایتی‌ها از بانک کشاورزی است که در ارائه تسهیلات توسط این بانک چالش‌های زیادی وجود دارد و انتظار می‌رود رویه‌های این بانک‌ها اصلاح شود.

کد خبر: ۷۶٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha