۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
آیا «آیور مکتین» ناجی جان مردم می شود؟| دارویی برای ایزوله بدن در مقابل کرونا
عضو تیم تحقیقاتی پارک علم و فناوری قزوین

آیا «آیور مکتین» ناجی جان مردم می شود؟| دارویی برای ایزوله بدن در مقابل کرونا

قزوین- محققین قزوینی در تازه ترین پژوهش های خود به تولید محصولی دست یافتند که میتواند تا ۸۴ درصد به بهبودی بیماران کرونایی و تا ۹۰ درصد به پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری منجر شود.

مریم کشاورز مسعودیان؛ واکسن انلاین: کرونا با همه روزهای سخت و دلهره آورش امروز به نظر می رسد که امروز در حال مغلوب شدن است، جدای از واکسن و اما و اگرهایش در طی یک سال اخیر پژوهشگران و دانشمندان زیادی از سراسر دنیا همگام و هم مسیر شدند تا راهی برای درمان و پیشگیری از شیوع این بیماری همه گیر پیدا کنند.

شاید اطلاع از نحوه انتقال بیماری، ماهیت ویروس و در نهایت راه های پیشگری از ابتلاء نظیر ماسک و ضدعفونی کننده ها نخستین گام ها برای جلوگیری از ابتلاء مردم به این بیماری بود اما در نهایت با همین دانش پژوهشگران به سمت تولید داروهای درمان حرکت کردند.

« آیور مکتین» نیز نتیجه همین تلاش ها برای مقابله با این ویروس مخرب است، دارویی که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۵ میلادی کشف شد و از سال ۱۹۸۱ جهت مصارف پزشکی به کار گیری شد و در مدت زمان کوتاهی در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت که مجموعه ای از بی خطر ترین و موثرترین داروهای نظام سلامت است.

طیف وسیع درمانی این دارو در انواع بیماری های انگلی و خواص ضد ویروسی آن موجب شد تا پس از شیوع بیماری کرونا مورد توجه بسیاری از تیم های پژوهش و تحقیق قرار گیرد، اوایل امسال بود که یک مطالعه استرالیایی نشان اد که « آیورمکتین» می تواند روی بیماران مبتلا به کرونا اثرگذار باشد و شاید همین جرقه کافی بود تا تیم پژوهشی متشکل از جوانان مستعد و علاقمند استان قزوین در پارک علم و فناوری استان که پیش از این نیز به دلیل ماهیت فعالیت های پزشکی خود در شرکت دانش بنیانشان و آشنایی پیشین با این دارو بتوانند یک طرح پژوهشی بزرگ را در خصوص تاثیر این دارو در درمان و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا بررسی کنند.

«آیور مکتین» برای نخستین بار در کشور تولید می شود
مرتضی شخصی نیایی عضو تیم تحقیقاتی پارک علم و فناوری قزوین اظهار داشت: با وجود این که داروی «آیورمکتین» یکی از داروهای قدیمی در دنیاست اما تاکنون در داخل کشور تولید نمی شده است و امروز پژوهشگران تیم ما برای نخستین بار موفق به تولید این دارو در کشور شدند.

وی بیان کرد: به دلیل آشنایی که از قبل در اجرای پروژه های تحقیقاتی پزشکی خود با این دارو داشتیم و دسترسی به مواد اولیه توانستیم با تشکیل یک تیم تخصصی و استفاده از جوانان مستعد در این حوزه در یک بازه زمانی با استفاده از متدی خاص به تولید این دارو دست پیدا کنیم.

نیائی عنوان کرد: پس از همراهی با یکی از شرکت های تولید دارو در داخل کشور و طی مراحل اولیه نمونه نخست دارو تهیه و به تایید مراجع قانونی رسید و در نهایت موفق به دریافت تمامی استانداردها و گواهی نامه های لازم برای تولید این محصول در داخل کشور شدیم.

پژوهشگران پارک علم و فناوری قزوین نخستین تیم تحقیقاتی موفق دنیا در تولید داروی کرونا
این پژوهشگر قزوینی اظهار داشت: اگرچه با شیوع بیماری کرونا تیم های تحقیقاتی و پژوهش محور زیادی در سراسر دنیا روی تاثیر انواع داروها بر درمان کرونا کار کردند اما در چند ماه اخیر تلاش ها برای رسیدن به نتیجه از طریق داروی آیورمکتین افزایش یافت .

نیائی گفت: با وجود این که به صورت همزمان چند تیم تحقیقاتی در سراسر دنیا در حال مطالعه روی این دارو بودند تیم تحقیقاتی ما در پارک علم و فناوری قزوین توانست به عنوان نخستین گروه در کشور و دنیا اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و پس از طی مراحل آر سی تی نهایی را تهیه کند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع از زمان انجام مطالعات، تست های بالینی و رسیدن به نتایج نهایی و دریافت مجوزهای قانونی تیم به صورت تخصصی و فشرده فعالیت کرد و همین مسئله موجب شد تا بتوانیم به عنوان نخستین تیم تحقیقاتی موفق در دنیا مطالعات بر روی آیورمکتین را به اتمام برسانیم.

آیورمکتین تا ۹۰ درصد بدن را نسبت به کرونا ایزوله می کند

این محقق قزوینی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های بزرگ دنیا در شرایط درگیری با بیماری کرونا در کنار درمان این بیماری جلوگیری از انتشار بیشتر آن و درگیر شدن انسان های دیگر بوده است و از این رو مباحثی نظیر واکسن و درمان های متعدد پیشنهاد شده است.

وی گفت: در این پژوهش نیز ما تاکید داشتیم تا نقش این دارو را در پیشگیری از بیماری کرونا بررسی کنیم و از این رو مطالعات ما که امروزه به تایید تمامی نهادهای مرتبط این حوزه چه داخل و چه در خارج از کشور رسیده است نشان داد استفاده از این دارو میتواند تا ۹۰ درصد بدن را نسبت به بیماری کرونا ایزوله کند.

یک قرص آیورمکتین بدن را ۴۵ روز  تا ۹۰ درصد ایزوله می کند
عضو تیم تحقیقاتی ساخت داروی آیورمکتین ادامه داد: بر اساس نتایج به دست آمده و آزمایش های بالینی انجام شده به دلیل بافت مولکولی ویژه این دارو تا ۴۰ الی ۴۸ روز با همان غلظت اولیه در بافت ریه باقی میماند و به این ترتیب در تمام این مدت تا ۹۰ درصد بدن را در مقابل دریافت این ویروس و بیماری ایزوله میکند.

نیائی افزود: همچنین مطالعات بالینی انجام شده نشان داد که استفاده از این دارو میتواند تا ۸۴ درصد منجر به بهبود سریعتر بیماری و درمان و کاهش مرگ و میر شود.

محصول ساخته شده مراحل طی شده و مجوزها گرفته شده و اجتمالا هفته بعد در داروخانه ها موجود خواهد بود ولی باید با نظر پزشکی ممصرف شود.

آیورمکتین ایرانی همه استانداردهای لازم را دریافت کرده است
نیائی بیان کرد: آیورمکتین تولید شده ایرانی همه مجوزها و استانداردهای لازم را دریافت کرده است و در کنار این تحقیقات تیم ما به عنوان مرجع بسیایر از تحقیقات علمی دیگر در خصوص این دارو و تاثیر آن در درمان کرونا در تمام دنیا قرار گرفته است.

وی افزود: تا جائی که امروز در پروتکل های بهداشتی ایالت ویرجینیای آمریکا با استداد به پژوهش ما و ذکر نام تیم تحقیقاتی و بنده از این دارو استفاده شده است و همچنین در پژوهش های معتبر دنیا از ما نام برده شده است.

این پژوهشگر قزوینی افزود: پروفسور اندروهیل از دانشگاه لیورپول در مطالعاتی که در این زمینه داشته است از اسم بنده و تیم ما به عنوان پژوهشگر همکار نام برده و بخش هایی از مطالعات ما را مورد استفاده قرار داده است.

۳۰۰ هزار بسته آیورمکتین وارد کشور می شود
اگرچه تیم جوان محقق قزوینی  موفق به ساخت این دارو شدند و با حمایت یکی از شرکت های بزرگ داروسازی ایران خط تولید این دارو در کشور دایر شده است اما همچنان شاهد واردات عظیم این دارو هستیم تا جائی که بر اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی امسال ۳۰۰ هزار بسته از این دارو وارد ایران شده است.

عضو تیم پژوهشی تولید محصول آیورمکتین گفت: این محصول که عمدتا از کشور فرانسه وارد می شد طی چند سال گذشته با تعرفه های بالایی به فروش می رسید در حالی که با فرآیند تولید ما نهایتا تا ۴۰ هزار تومان قیمت گذاری می شود

نیائی گفت: تا به امروز نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری برای ساخت این دارو صورت گرفته است که تماما از هزینه های شخصی تامین شده و پس از این نیز با حمایت شرکت داروسازی ایرانی این محصول تولید و به بازارهای عرضه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: توقف واردات این محصول تنها خواسته ماست چرا که امروز ما توانمندی تولید این دارو در چند خط تولید و به میزان نیاز کشور را داریم.

صادرات دارویی اقتصاد ایران رادگرگون خواهد کرد
این پزشک جوان قزوینی ادامه داد: صادرات دارویی این ظرفیت را دارد که اقتصاد ایران را دگرگون کند و در حالی که ما به فناوری تولید چنین داروی ارزشمندی دست یافته ایم با صادرات آن میتوانیم اتفاقات بسیار عظیمی را برای کشور رقم بزنیم.

نیائی بیان کرد: در حال حاضرهر کانتینر از این دارو میتواند ۱۵ میلیارد تومان قیمت گذاری شود که در مقایسه با بسیاری از انواع کالاهای صادراتی ما رقم بسیار عظیمی است و جای تفکر دارد که امیدواریم با همراهی مسئولین به زودی صادرات این محصول نیز میسر شود.

کد خبر: ۷۶٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha