۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
گرانی شیرینی کام کرمانی ها را تلخ کرد؛ افزایش ۳۰ درصدی قیمت ها و جیب های خالی
گزارش بازار؛

گرانی شیرینی کام کرمانی ها را تلخ کرد؛ افزایش ۳۰ درصدی قیمت ها و جیب های خالی

‌کرمان-  قیمت‌ها از بازار شیرینی‌ و شکلات حاکی از آن است که قیمت انواع شیرینی در کرمان نسبت به اسفند سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ بازار خرید مایحتاج شب عید اگرچه مانند همیشه پر رونق نیست و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از خریدهای خود را به تعویق انداخته‌اند اما تعدادی نیز به سنت هر ساله، خرید آجیل و شیرینی را، هرچند به شکل محدود، در برنامه دارند.

قیمت شیرینی در بازار کرمان نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته و شیرینی‌فروشی‌ها رونق چندانی ندارند.

مواد اولیه گران و کمیاب است و قیمت تمام‌شده شیرینی آن‌قدر بالا است که برای تعدادی از خانواده‌ها حالا یک کالای لوکس محسوب می‌شود و تقریبا خرید آن را از سبد کالای خود حذف کرده‌اند.

با این قیمت تخم مرغ و شکر فکر کنم شیرینی‌فروش‌ها هم حق دارند که قیمت‌ها را افزایش دهند

مواد اولیه گران شده است
مریم که به اتفاق خواهرش جلوی ویترین یک شیرینی‌فروشی در خیابان شهید بهشتی کرمان ایستاده، به بازار گفت: قیمت شیرینی‌ها خیلی افزایش یافته و در نتیجه سعی می‌کنم خودم در خانه شیرینی را تهیه کنم.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تعطیل شدن رفت و آمدها، شیرینی نخریدم و در طول نوروز چند بار کیک خانگی درست کردم که با استقبال اهالی خانه هم مواجه شد.

این شهروند کرمانی افزود: البته با این قیمت تخم مرغ و شکر فکر کنم شیرینی‌فروش‌ها هم حق دارند که قیمت‌ها را افزایش دهند.

شیرینی خانگی کیلویی ۱۵۰ هزار تومان!
آقایی که به همراه دختر کوچکش مشغول خرید نان خامه‌ای است، به خبرنگار بازار چنین گفت: زیاد اهل شیرینی نیستیم اما برای نوروز معمولا شیرینی خانگی تهیه می‌کنیم.

او ادامه داد: مشتری یک خانم هستیم که در خانه شیرینی درست می‌کند و امسال قیمت هر کیلو شیرینی را ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرده است.

وی افزود: ظاهرا قیمت شکر، روغن و کره افزایش چشمگیری داشته و به همین دلیل قیمت شیرینی هم بالا رفته است.

با این قیمت‌ها تعداد زیادی توان خرید شیرینی نخواهند داشت و یا باید خیلی کم خرید کنند

تعداد زیادی توان خرید شیرینی را نخواهند داشت
خانم حسینی که کارمند یکی از ادارات کرمان است، در پاسخ به خبرنگار بازار درباره قیمت بالای شیرینی، گفت: شیرینی از مواد غذایی است که بیشتر در میهمانی‌ها و دورهمی‌ها مصرف می‌شود، طی یک سال گذشته که به دلیل کرونا میهمانی نداشتیم، زیاد به شیرینی‌فروشی سر نزده بودم.

او ادامه داد: الان برای سفارش شیرینی نوروز آمدم و از دیدن قیمت‌ها واقعا تعجب کردم.

حسینی بیان کرد: با این قیمت‌ها تعداد زیادی توان خرید شیرینی نخواهند داشت و یا باید خیلی کم خرید کنند.

تعطیلی سال گذشته به صنف قناد خسارت زد
صاحب یک مغازه شیرینی‌فروشی در کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال گذشته به دلیل اینکه چند روز مانده به عید مغازه‌های شیرینی‌فروشی را تعطیل کردند مجبور شدیم مقدار زیادی از شیرینی‌ها را به دلیل اینکه خراب و فاسد شده بودند، دور بریزیم.

وی ادامه داد: بخشی از شیرینی‌ها را نیز در خیریه‌ها و مراکز بهزیستی توزیع کردیم و این موضوع ضربه مالی سنگینی به مغازه‌داران وارد کرد.

این مغازه‌دار افزود: خوشبختانه الان صنف قناد را در گروه شغلی یک قرار دادند و در صورت اعمال محدودیت‌ها دیگر این مغازه‌ها تعطیل نمی‌شوند.

تعدادی از نیروهایم را تعدیل کردم و تولید کارگاه شیرینی‌پزی را هم به نصف رساندم زیرا با این شرایط امکان ادامه کار بسیار مشکل است

تعدیل نیرو و کاهش تولید شیرینی
مغازه‌دار دیگری نیز با بیان این‌که عید گذشته و شب یلدا شیرینی‌فروشی‌ها رونق نداشتند، گفت: امیدواریم بازار عید نوروز و سال جدید پر رونق باشد.

وی اظهار داشت: قیمت شیرینی افزایش داشته و این افزایش در همه اقلام و مواد غذایی دیده می‌شود.

وی با اشاره به هزینه بالای اجاره مغازه و سایر هزینه‌های جانبی گفت: تعدادی از نیروهایم را تعدیل کردم و تولید کارگاه شیرینی‌پزی را هم به نصف رساندم زیرا با این شرایط امکان ادامه کار بسیار مشکل است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهیه شیرینی
یکی دیگر از قنادان کرمانی با بیان اینکه تعدادی از مردم به دلیل مسائل بهداشتی از خرید شیرینی از بیرون اجتناب می‌کنند، گفت: این اطمینان‌خاطر را به شهروندان می‌دهیم که پروتکل‌های بهداشتی در مغازه‌ها و کارگاه‌های پخت شیرینی با دقت رعایت می‌شود.

وی با بیان این‌که بهداشت و اتحادیه مرتبا از کارگاه‌ها و مغازه‌ها بازدید می‌کنند، اظهار داشت: تمامی فروشنده‌ها از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند.

این قناد کرمانی افزود: از سوی دیگر شیرینی در فر با دمای ۴۰۰ درجه حرارت می‌بینید و آلودگی ندارد و بعد از خارج شدن از فر هم با رعایت کامل موارد بهداشتی، بسته‌بندی می‌شوند.

قیمت شیرینی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد گران‌تر شده است، کرمانی‌ها برای نوروز معمولا شیرینی خانگی می‌خرند که قیمت آن از کیلویی ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود

افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیرینی در کرمان
رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان نیز با بیان اینکه قیمت شیرینی در کرمان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد گران‌تر شده است، تصریح کرد: کرمانی‌ها برای نوروز معمولا شیرینی خانگی می‌خرند که قیمت آن از کیلویی ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود.

حسین معیلی با بیان اینکه قیمت شیرینی با توجه به کیفیت آن تعیین می‌شود، افزود: ممکن است شیرینی خانگی که در خانه‌های شخصی تهیه می‌شود قیمت بیشتری  داشته باشد اما در مغازه‌ها قیمت شیرینی خانگی از ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود.

وی ادامه داد: بازرسان اتحادیه به صورت مرتب مغازه‌های شیرینی فروشی را رصد می‌کنند و اگر موردی باشد تذکر می‌دهند.

معیلی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم گفت: به دلیل کرونا، گرانی اجناس و کاهش قدرت خرید مردم، فروش شیرینی بسیار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان با اشاره به کمبود مواد اولیه تهیه‌ شیرینی، اظهار داشت: روغن مخصوص تهیه‌ شیرینی دانمارکی، کرِه‌ای و زبان، کمبود است و در بازار با قیمت هر کیلو ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی اداره صمت یک سهمیه‌ روغن به قنادی‌ها تعلق گرفته اما این روغن برای پخت بسیاری از شیرینی‌ها مناسب نیست و باید مقدار زیادی از روغن مورد نیاز را آزاد خریداری کنیم.

معیلی افزود: یک سهمیه‌ شکر دولتی هم به قنادی‌ها داده شده اما قیمت آن نسبت به قبل افزایش زیادی داشته است.

وی از فعالیت ۲۵۰ واحد قنادی در کرمان خبر داد و اظهار داشت: طی یک سال گذشته حدود ۳۰ پروانه‌ کسب به دلیل تعطیلی واحد صنفی، باطل شده است.

هرچند نوروز امسال به دلیل ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند سال گذشته مهمانی و دورهمی برگزار نمی‌شود و یا برگزاری مراسم‌ها کمتر خواهد بود اما مردم که خرید اقلامی مانند شیرینی را برای نوروز یک رسم و سنت می‌دانند، با این بازار گران، توان خرید نخواهند داشت و بسیاری از اقشار نوروز خود را بدون شیرینی سپری خواهند کرد.

کد خبر: ۷۶٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha