۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹
گیربکس جدیدی که باید امتحان پس دهد
رانا پلاس زیر ذره بین بازار

گیربکس جدیدی که باید امتحان پس دهد

کارشناسان معتقد هستند که رانا یک طراحی کلاسیک دارد و به زیبایی پژو ۲۰۶ نیست و اگر گیربکس نیمه اتوماتیک آن در زمان تعویض با تاخیر مواجه باشد می‌تواند موجب نارضایتی مشتریان شود.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته گروه صنعتی ایران خودرو از خودرو رانا پلاس مجهز به گیربکس شش سرعته دستی رونمایی کرد. این خودروساز در نظر دارد، در محصولات جدید خود ازگیربکس دستی شش سرعته، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک استفاده خواهد کرد. نکته قابل توجه در اینجاست که استفاده از گیربکس نیمه اتوماتیک برای خودرو رانا چه عملکردی خواهد داشت. از سوی تعبیه سقف مونوروف برای رانا می‌تواند موجب افزایش رضایت مشتریان از خودرو شود یا خیر، در این گزارش طراحی خودرو و تعبیه گیربکس نیمه اتوماتیک را برای رانا پلاس با کارشناسان مورد بررسی قرار دادیم:

طراحی مونوروف راناپلاس
حسین سیلمانی طراح خودرو با اشاره به اینکه، تغییرات انجام شده روی رانا پلاس یک فیس لیفت بسیار جزئی است، گفت: فیس لیفت انجام شده را باید از دو نظر طراحی و فروش مورد بررسی قرار داد. زیر از بحث فروش نیز باید دید که استراتژی خودروساز چیست.

معمولا مشتریانی که هدف خرید پژو ۲۰۶ را داشته و توان مالی چندان قدرتمندی نیز ندارند، به سمت خرید و استفاده از رانا حرکت می‌کنند

حسین سلیمانی در مورد اینکه پژو ۲۰۶ زیباتر از رانا است، افزود: طراحی رانا به شدت کلاسیک و محافظ کارانه است. معمولا مشتریانی که هدف خرید پژو ۲۰۶ را داشته و توان مالی چندان قدرتمندی نیز ندارند، به سمت خرید و استفاده از رانا حرکت می‌کنند. مشتریان پژو ۲۰۶ مانند خانواده ۴۰۵ محافظ کار نیستند و متاسفانه به اشتباه رانا را در طراحی و فضای مشابه پژو پارس و ۴۰۵ قرار دادند.

این طراح خودرو با اشاره به اینکه سپرهای رانا باید دستخوش تغییر قرار گیرد، بیان کرد: از ابتدا طراحی رانا سپرهای این خودرو نیازمند تغییر بودند و چراغ‌ها نیز در این فیس لیفت جدید به درستی طراحی شدند. در رانا پلاس باید اقدام به تعویض سپرها می‌کردند، هرچند که این تغییر هزینه فراوانی برای خودروساز دارد.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که طراحی مونرف برای این خودرو کار درستی بوده، گفت: به طراح یک لیست از آپشن‌ها و فیچرها داده می‌شود که برگرفته از صدای مشتری و نظرسنجی حاصل شده از بازار است. پس از طراحی نیاز هست که خودرو در یک بازه حرارتی و ایمنی مورد تحلیل قرار بگیرد. معتقدم که باید تمام خودروهای ایران خودرو به مونروف مجهز شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه رانا هر نقطه ضعفی که دارد در این فیس لیفت باقی مانده است، افزود: از آنجایی که طراحی این خودرو به شدت کلاسیک هست، کوچکترین تغییری در سپر ایجاد نشده است. طراحی این خودرو مانند خودروهای روسی هست که فقط فانکشن دارای اهمیت بوده و زیبایی چندان مهم نبود.

این طراح خودرو به عنوان صندوق رانا را به عنوان یکی از نقاط ضعف این محصول بیان کرد و گفت: از نظر مدرن سازی و منطق هندسه سطح درب صندوق عقب آن مشکل دارد. حسنی که این فیس لیفت دارد، بها دادن به جزئیات طراحی خودرو است. مونروف تعبیه شده در این محصول نیز جزئیات را لوکس و سبب ایجاد ظاهر جدید برای خودرو شده است.

گیربکس نیمه اتوماتیک تازه وارد بازار
سهندرحیمی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه گیربکس‌های شش سرعته دستی، تاثیر بسزایی در عملکرد خودرو دارد، گفت: در محاسبات طراحی گیربکس هدف ایجاد حالت بهینه برای نسبت دنده است. هرچه دنده‌هابیشتر باشد، یکنواختی حرکت بهبود و مصرف سوخت کاهش خواهد یافت.

در گیربکس‌های شش سرعته این مساله صادق هست که با افزایش قطعات متحرک، ریسک خرابی و استهلاک بیشتر است. هرچند که گیربکس‌های دستی اگر کیفیت ایده‌آل داشته باشد، تکنولوژی پیچده‌ای ندارد

سهند رحیمی با اظهار داشتن این موضوع که هرچه اجزای محرک بیشتر شود، استهلاک نیز افزایش خواهد یافت، افزود: در گیربکس‌های شش سرعته این مساله صادق هست که با افزایش قطعات متحرک، ریسک خرابی و استهلاک بیشتر است. هرچند که گیربکس‌های دستی اگر کیفیت ایده‌آل داشته باشد، تکنولوژی پیچده‌ای ندارد.

وی با قیاس عملکرد گیربکس‌های نمیه اتوماتیک با دستی، گفت: عملکرد گیربکس نیمه اتوماتیک مانند نصب کلاچ برقی برای خودروهای متداول فعلی است که صرفا وظیفه تعویض دنده به عهده راننده است.

رحیمی در پاسخ به این سوال که خرابی گیربکس‌های نیمه اتوماتیک بیشتر هست یا گیربکس‌های دستی، گفت: خرابی در هر سیستمی بستگی به محصول دارد که آزمون و خطا خود را پس داده باشد. گیربکس‌های اتوماتیک حساسیت خاص خود را دارند، اما گیربکس‌های نیمه اتوماتیک این گونه نیستند. اگر به گیربکس‌های نمیه اتوماتیک فشار وارد شود، منجربه خراب شدن و کاهش عمرمفید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ساختار گیربکس‌های نیمه اتوماتیک مشابه گیربکس‌های دستی است، افزود: این گیربکس حساسیت ویژه به سیستم برقی خودرو دارد و اگر پلت فرم الکتریکی مشکل پیدا کند، به سرعت قطعات و اجزا الکتریکی دچار مشکل خواهد شد. از این گیربکس بهتر هست برای ناوگان حمل و نقل عمومی مانند تاکسیرانی استفاده شود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که پلت فرم الکتریکی رانا حساسیت ویژه دارد، بیان کرد: همانطور که اشاره کردم گیربکس‌های نیمه اتوماتیک حساسیت ویژه به سیستم الکتریکی دارد، بنابراین حساسیت این گیربکس مربوط به قطعات الکتریکی آن است. مشتریان بهتر هست در بازار محصولی را خریداری کنند که امتحان خود را پس داده باشد. رانا مجهز به سیستم مالتی پلکس بوده که متاسفانه ضعف فراوانی دارد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کاهش هزینه تولید خودروها با گیربکس‌های نیمه، گفت: این گیربکس برای کشورهای مانند کشور ما که هزینه برای مشتریان بسیار مهم هست، صرفه اقتصادی قابل توجهی دارد.

به غیر از کشور چین، در توسعه گیربکس می‌توان از کشورهای اسپانیا و هند برای ارتقا تکنولوژی استفاده کرد

رحیمی در پایان در خصوص ضعف تعویض دنده در گیربکس‌های دنده‌ای ایران خودرو که دارای مشکلاتی هست، افزود: مکانیزم تعویض دنده، شیوه کلاچ گیری، تسریع در تعویض و نداشتن کوبش در زمان تعویض دنده از مهم‌ترین عواملی هست که باید در تولید گیربکس به آن توجه شود. اگر موارد مذکور را به خوبی عمل نکند سبب تقه در گیربکس و نارضایتی مشتریان خواهد شد. به غیر از کشور چین، در توسعه گیربکس می‌توان از کشورهای اسپانیا و هند برای ارتقا تکنولوژی استفاده کرد.

کد خبر: ۷۶٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • زادمهر IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      2 0
      باز هم رفتيد توي خط پيش‌بيني آينده و كارشناس‌هايي كه معلوم نيست اصلا وجود خارجي دارن يا نه و اگر دارن، نظرشون چقدر مستند هست؟ يه خرده راجع به ويژگي‌هاي محصول بنويسيد عوض اين كه همه‌ش ايراد بگيريد
    • ناشناس IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
      1 0
      چیکار میشه کرد آغا این کارشناسا اینقدر واردن به کارشون