۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
بورس با قیمت گذاری دستوری از مسیر منحرف شد؛ دست دولت در جیب مردم
کارشناس اقتصادی:

بورس با قیمت گذاری دستوری از مسیر منحرف شد؛ دست دولت در جیب مردم

سمنان- ترحمی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بورس هم در واقع با دخالت‌های دولتی و قیمت گذاری دستوری و … از مسیر منحرف شد، گفت: مردم اعتمادشان را به دولت از دست داده‌اند.

محمدرضا ترحمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه دولت وقتی با کسری بودجه روبرو می‌شود دست در جیب مردم می‌کند، ابراز کرد: این کار به روش‌های مختلف انجام می‌شود که نمونه آن گران کردن اقلام و دلار و … است که روز گذشته معاون رئیس جمهور نیز به این امر اذعان کرد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری رانتیر است یعنی نفت دارد و در آن مالیات و دیگر هزینه‌های مردمی معنایی ندارد اما دولت هم نفت می‌فروشد هم مالیات می‌گیرد و هم دست در جیب مردم می‌کند، افزود: این موضوع باعث شده تا مردم اعتمادشان را به دولت از دست بدهند.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه نمونه بارز این عدم اعتماد مقوله بورس بود، گفت: بورس هم در واقع با دخالت‌های دولتی و قیمت گذاری دستوری و … از مسیر منحرف شد که در حقیقت آن هم مصداق دست در جیب مردم کردن است.

ترحمی افزود: بورس رشد کرد زیرا دولت نیاز به پول داشت در نتیجه باید مالیات از تولید را دریافت می‌کرد پس چه راهی بهتر از اینکه مردم را جذب بورس و بازار سرمایه کرد تا رونق را فقط در اسم به کارخانه‌ها برگرداند، سپس اعتبار مالی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را افزایش داد تا دولت بتواند از آنها مالیات بگیرد! یک تیر و دو نشان برای دولت هم نقدینگی از دست مردم جمع شد و هم توانست افزایش درآمد داشته باشد. 

وی با بیان اینکه روز گذشته اذعان به افزایش عمدی قیمت دلار ضربه‌ای بزرگ به دولت بود که نشان دهنده بی اعتمادی مردم به دولتمردان شد، گفت: انتظار این است که در ماه‌های منتهی به انتخابات دوباره گشایشی در بورس ایجاد شود اما آیا مردم دوباره تن به این بازار پر ریسک سرمایه می‌دهند یا خیر، گذر زمان آن را مشخص می‌کند.

این کارشناس با بیان اینکه دولت همانطور که در قیمت گذاری فولاد و قیمت گذاری دستوری و بازار بورس و ... دخیل بود در دلار هم دخالت داشت، ابراز کرد: بسیاری از صاحب نظران بر این عقیده هستند که دولت از طریق صرفای های دولتی قیمت دلار را افزایش می داد و روز گذشته دولت این امر را تلویحاً تائید نیز کرد.

کد خبر: ۷۶٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha