۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
صف فروش ها جمع شد| احتمال سبز شدن بورس در معاملات دوشنبه
تحلیل روزانه بورس؛

صف فروش ها جمع شد| احتمال سبز شدن بورس در معاملات دوشنبه

کارشناس بازار سرمایه معتقد است با توجه به جمع شدن صف فروش در معاملات امروز ممکن است فردا بازار روی سبز خود را ببیند.

فاطمه میرزایی؛بازار: در معاملات روز جاری بازار سرمایه، شاخص کل از همان ابتدا، وارد وضعیت قرمز و سقوط شد. به نظر می‌رسد فشار فروش در بورس توسط سهامداران خرد به دلیل رسیدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ زیاد شده است و این دسته از سهامداران قصد دارند تا در انتهای سال با تبدیل سرمایه خود به نقدینگی، از بازار خارج شوند. به هر حال، این شاخص تا انتهای معالات، ۸ هزار و ۶۰۴ واحد سقوط کرد و به یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۴۰۵ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز هم‌پا با شاخص کل بورس با سر به زمین خورد. البته، سهام کوچک بازار از جمله نماد «اپال» مورد استقبال قرار گرفتند، ولی باز هم شاخص هم‌وزن نتوانست رشد کند و همین مسئله باعث شد میزان سقوط امروز این شاخص کمتر از روزهای گذشته باشد. در زمان بسته شدن معاملات، شاخص هم‌زن هزار و ۲۸ واحد افت کرد و روی رقم ۴۳۲ هزار و ۳۷۲ واحد قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم در روز جاری با عرضه زیاد سهم‌های این گروه، ۹ هزار و ۸۹۹ واحد کاهش یافت و رقم ۸۷۳ هزار و ۴۲ واحد را نشان داد.

معاملات امروز به گونه‌ای رقم خوردند که نماد شرکت‌های «پتروشیمی بوعلی سینا»، «سرمایه‌گذاری سیمان تأمین»، «تأمین سرمایه امین»، «بانک اقتصاد نوین»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «سیمان صوفیان» و «داده گستر عصر نوین» بیشترین تراکنش را داشتند. در این میان، نمادهای «فولاد»، «شستا»، «فارس»، «کگل»، «فملی» و «کچاد» بیشترین تأثیر منفی و نماد «اپال» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

امروز هم مانند روز پیش، سهام شرکت‌های فولادی با عرضه زیادی همراه بودند و نمادهای اصلی یعنی «فخاس»، «فخوز» و «فولاد» بیشترین افت را به خود اختصاص دادند، اما نماد «فولاد» در انتهای معاملات به صف خرید تبدیل شد. نمادهای معدنی «کگل» و «کچاد» نیز امروز با صف فروش سنگین بسته شدند و در بازار فرابورس نمادهای «ذوب» و «ارفع» ضرر ۲ درصدی دادند.

با اینکه برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که بورس بعد از تمام شدن فروش اوراق دولت راه بازگشت را پیش می‌گیرد، پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات بورس اظهار کرد: بازار سرمایه در بازه زمانی مناسبی قرار گرفته است و معمولا بورس در اسفند ماه جذاب نیست، زیرا آخر سال است و بسیاری از مردم می‌خواهند بخشی از سرمایه خود را نقد کنند و سهامداران دیگر نیز ریسک بازار سهام این روزها را قبول نمی‌کنند.

وی در ادامه گفت: از طرفی کارگزاری‌ها در حال پس گرفتن اعتبارات خود هستند که این نیز باعث می‌شود عرضه در بازار بیشتر شود. وقتی دامنه نوسان منفی از ۵ درصد به ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند، سیگنالی منفی برای خریداران است و به آن‌ها هشدار می‌دهد که روند بورس نزولی است و ما می‌خواهیم با کاهش دامنه نوسان سرعت این روند نزولی را کاهش دهیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این روزها پالس‌های سیاسی خوبی دریافت نمی‌شود، افزود: دامنه نوسان منفی ۲ فقط سرعت نزول بازار سهام را کاهش داده است. نشانه بازگشتی در بازار سهام وجود ندارد و وقتی صف‌های فروش بازار با اینکه سنگین نیست جمع نمی‌شود نشانه جو منفی و بدبینی نسبت به بازار سهام است و به نظر می‌رسد روند بورس زمانی بازمی‌گردد که سیگنال سیاسی مهمی به بازار سهام مخابره شود و جو بازار سهام را تغییر دهد.

نوروزی درباره شرایط کنونی بازار تصریح کرد: بازار سهام در شرایط حساسی قرار دارد و تا زمانی که پول به این بازار تزریق نشود، وضعیت تغییر خاصی نخواهد کرد، اما برخی از کارشناسان نیز عقیده دارند بازار سهام برای بازگشت به محرکی سیاسی و خبری مهم نیاز دارد. همچنین ریزش شاخص کل از محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد باعث می‌شود بازار سهام روند فرسایشی بیشتری داشته باشد و نقدشوندگی بازار سهام را کاهش داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به جمع شدن صف فروش برخی از نمادها، ممکن است فردا بازار مثبت آغاز شود، اما بنا باز هم با توجه به نزدیک شدن به پایان سال ممکن است در ادامه معاملات، بازار با افت شاخص و افت قیمت سهام شاخص‌ساز همراه باشد.

کد خبر: ۷۶٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      بعید می دونم بازار سرمایه رشد کنه ، این بازار نفرین شده است
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 0
      دیگه چه قدر افت بابا خسته شدیم ۸۰در صد از سرمیمون پودر شد رفت هوا.خدا انشالله اعنتتون کنه