۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
سرنوشت بازار نفت در دست «پلاس»ها
تحلیل « بازار» از نشست کرونایی اوپک پلاس در دو روز آینده

سرنوشت بازار نفت در دست «پلاس»ها

ولادیمیر پوتین در دیدار روز یکشنبه خود با رهبران نفت و گاز روسیه ضمن اعلام آمادگی روسیه برای تمامی سناریوها اظهار کرد که پس از سقوط قیمت نفت به طرز چشمگیری در پایین ترین سطح یک سال اخیر، قیمت های فعلی کنونی برای اقتصاد روسیه قابل قبول است.

 تهمینه غمخوار؛ بازار-  با توجه به قیمت نفت در آخرین روز از معاملات هفته گذشته با ۱۴ درصد افت و کاهش ۸ دلاری و از طرفی تلاش های عربستان برای کاهش بیشتر تولید توسط اوپک پلاس، کشورهای غیر عضو اوپک به رهبری روسیه به مخالفت های خود با طرح کاهش تولید ادامه دادند.

در همین راستا رئیس جمهور روسیه روز یکشنبه اظهار داشت که قیمت های فعلی نفت قابل قبول است و روسیه دارای ابزارهایی در جهت مقابله به هرگونه اثر منفی گسترش ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی می باشد. اما همزمان با فشار کاهش عمیقتر عرضه، چراغ سبزی به اعضای اوپک نشان داد.

همچنین پوتین با بیان اینکه گروه اوپک پلاس را عامل موثری برای حفظ ثبات بازار می داند، افزود: «روسیه پس از سقوط جهانی قیمت نفت در مورد نگرانی های ویروس کرونا باید برای سناریوهای مختلف در بازارهای نفت آماده شود».

این مسائل در حالی مطرح است که به گفته منابع  مسکو در برابر محدودیت های بیشتر مقاومت و اعلام کرده که کاهش تولید از سوی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس )، الزاماً تقاضا را زنده نمی کند.

درر حالی که بسیاری از نشست های مهم  بین المللی  به دلیل ترس از مبتلا شدن به بیماری کرونا تعلیق شده است ، اما قرار است اوپک پلاس این هفته در وین نشستی برگزار کنند تا در مورد سیاست تولید و انقضاء قرارداد موجود در پایان ماه مارس تصمیم گیری نمایند.

در این نشست عربستان  برای خشنودی  شرکت های  استخراج کننده نفت شل آمریکایی باید مهم‌ترین شریک غیراوپکی خود را در مواجهه با اثرات ویروس کرونا بر بازار نفت متقاعد کرده و هزینه ای را در رابطه با شکست مخالفان تولید بیشتر بپردازد.

با این وجود، روسیه هنوز موضع خود را در مورد پیشنهادات کاهشی روشن نکرده و از نظر پوتین این قیمت فعلی برای بودجه و اقتصاد کشورش با این سطح فعلی قیمت نفت قابل قبول است.

پوتین با اشاره به اینکه هفته گذشته هفته نفتی ها نبود، قابل قبول بودن قیمت‌های فعلی نفت را تایید کرد

در واقع روسیه با کاهش بیشتر در سایه افزایش تولید شیل و ورود حدود ۱۲ میلیون از ذخایر استراتژیک امریکا به بازار مخالف است.  

قیمت نفت خام برنت در روز جمعه با ترس اینکه شیوع این ویروس موجب از بین رفتن تقاضای نفت شود، به ۵۰.۰۵ دلار سقوط کرد که پایین ترین نرخ از اواخر سال ۲۰۱۸ بوده است.

پوتین که قرار است طی روزهای آتی با تولیدکنندگان بزرگ نفتی دیدار کند، اظهار کرد که با وجود اینکه روسیه بیش از ۵۶۰ میلیارد دلار ذخایر نفتی دارد، در بودجه خود به طور متوسط ‌قیمت نفت خام برنت ۴۲.۴۰ دلار برای بشکه در نظر گرفته است. از نظر او ذخایر انباشته شده روسیه، از جمله صندوق ثروت ملی، برای اطمینان از یک وضعیت پایدار و تحقق کلیه بودجه و بدهی های اجتماعی، حتی وخامت احتمالی اوضاع اقتصادی جهانی در پی شیوع این ویروس کافیست.

پیش بینی مشکلات کرونایی در نشست دو روزه این هفته / کاهش فروش نفت عربستان به چین ویروس زده

با توجه به عدم موافقت روسیه با تشکیل جلسه ای اضطراری پیش از برگزاری نشست پنجم و ششم ماه جاری با اعضای اوپک و غیر اوپک،  عربستان برای ایجاد تعادل و توازن در بازار فروش خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه به چین کم کرد.

همچنین اعضای اوپک پلاس باید به توافقی برای کاهش بیشتر تولید به منظور بهبود سطح قیمت ها برسند.

از طرفی این مسئله که روسیه از ذخایر نفتی بزرگی برخوردار است و می تواند در کاهش اثرات کرونا بر بازار موثر باشد، با همکاری‌های شرکای خارجی میسر می شود.

پوتین در دیدار با رهبران نفتی همچنین بر دشواری پیش بینی حرکت در قیمت نفت تأکید و مجددا اذعان کرد که روسیه باید برای رویارویی با سناریوهای مختلف کاملا آماده باشد.

او همچنین افزود که کشورش درآمد بودجه اضافی را به دست آورده و این امکان را برای شرکت های بالادستی فراهم کرده تا با اطمینان  در پروژه های توسعه امیدوارانه سرمایه گذاری کنند.

پوتین ضمن اینکه از مشارکت کنندگان در جلسه خواست تا نظرات خود را درباره اقدامات احتمالی بیشتر در بازار جهانی نفت اعلام کنند، خاطر نشان کرد که اوضاع کاملا تحت کنترل دولت است و اقدامات روسیه برای مهار بیماری نوظهور کوید-۱۹ موثر خواهد بود.

با وجود اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم آثار کرونا تا سه ماهه دوم سال جاری می باشد، اما قیمت نفت برای مدت طولانی در این سطح باقی نمی‌ماند، زیرا با مهار شیوع این ویروس سرمایه مورد نیاز برای توسعه این صنعت مهم ایجاد خواهد شد.

چرا پوتین موافق این قیمت ها است؟

گفتنی است: اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آخرین گزارش خود از حفاری در این کشور اعلام کرد تولید نفت در ۶ منطقه از ۷ حوزه بزرگ شیل ۲۱ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت اسلچلامبرگر گفت انتظار دارد با ادامه کاهش قیمت نفت، رشد تولید نفت شیل آمریکا در سال جاری میلادی تا ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و در سال آینده به ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

وی همچنین اظهار داشت حتی اگر به فناوری‌های جدیدی در استخراج نفت و گاز با هزینه‌های پایین‌تر دست یابند، تولید نفت شیل آمریکا هرگز رشد قبلی خود را نخواهد داشت و ثابت می‌ماند.

به این ترتیب میتوان دریافت که اظهار نظر پوتین درباره مناسب بودن  قیمت های پایین موجود  از یک سو  بدر کردن رقیبانی است که نفت استخراجی انها با قیمت های فعلی توجیه اقتصادی ندارد و از سوی دیگر  نقش افرینی و قدرت نمایی بیشتر در این بازار است . 

کد خبر: ۷٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha