۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
طمع چین در انباشت سنگ آهن

طمع چین در انباشت سنگ آهن

درحالی که اکثر فعالان و تحلیلگران بازارهای جهانی اعتقاد بر این داشتند که تعطیلات سال نوی چینی سبب کاهش شیب تند افزایش تقاضای فولاد، مصرف سنگ آهن و به دنبال آن قیمت این ماده اولیه روند نزولی را خواهد داشت اما کاملا خلاف این موضوع در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۶ فوریه ثابت شد.

به گزراش بازار به نقل از آهن پرایس، در تعطیلات سال نوی چینی که از ۱۱ فوریه شروع شده بود و تا ۱۷ فوریه ادامه داشت، در این دوره همچنان بر اساس آمارهای نشان داده شده انباشت مواد اولیه فولاد به خصوص سنگ آهن در انبارها ادامه داشت و همچنین میزان ذخیره سنگ آهن در چین در این دوره نسبت به سال گذشته حدود ۴ درصد رشد کرد که این روند بعد از تعطیلات سال نوی این کشور هم همچنان ادامه پیدا کرد و و همین موضوع سبب شد که در هفته قبل با وجود افت کمی از قیمت سنگ آهن در روز سه ‌شنبه به دلیل آلودگی هوا در شهر تانگشان، نرخ سنگ آهن وارداتی در بازار چین بازهم روندی افزایشی داشته باشد.

شاخص سنگ آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی بندر کینگدائو در مجموع با ۲٫۶ درصد افزایش هفتگی در پایان این هفته میلادی به ۱۷۶٫۶۵ دلار در هر تن برسد. درحالی که اکثر فعالان و تحلیلگران بازارهای جهانی اعتقاد بر این داشتند که تعطیلات سال نوی چینی سبب کاهش شیب تند افزایش تقاضای فولاد، مصرف سنگ آهن و به دنبال آن قیمت این ماده اولیه روند نزولی را خواهد داشت اما کاملا خلاف این موضوع در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۶ فوریه ثابت شد.

حجم موجودی فولاد در چین در این بازه زمانی نزدیک ۳۳ میلیون تن یعنی ۵/۱۶ درصد بیشتر نسبت به این بازه زمانی در سال گذشته است که بخشی از آن به خاطر رشد تقاضای کارخانه‌های لوازم خانگی و خودروسازان چینی بود و بخشی هم از پیش ‌بینی‌ها در رابطه با احتمال افزایش مصرف پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در چین در اواسط ماه مارس ناشی می ‌شد. در شاخص پلتس که یکی از معتبرترین شاخص قیمت سنگ آهن در جهان است با توجه به بررسی های صورت گرفته از این شاخص در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۶ فوریه سقف رشد نرخ سنگ آهن از ۱۷۶ دلار در هر تن عبور کرد و این موضوع نشان دهنده آن است که قیمت سنگ آهن در بازار داخلی چین مجددا در حال بازگشت به روند غیرمتعارفی است که ابتدای سال ۲۰۲۱ وارد آن شده بود.

در ادامه میتوانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تاثیر آزاد سازی منابع ارزی بر قیمت آهن

و همچنین بر اساس تفسیر برخی از تحلیلگران احتمالا در ماه مارس قیمت هر تن سنگ آهن به خاطر افزایش تقاضای مصرفی در جهان مرز ۱۸۰ دلار در هر تن را هم رد خواهد کرد، اما در مقابل برخی فعالان بازار سقف نوسان را همین حدود ۱۷۵ دلار در هر تن می‌دانند و افزایش قیمت این روزهای سنگ آهن را حبابی توصیف می ‌کنند. و دیگر گروه از این تحلیگران بازارهای جهانی فولاد و سنگ آهن تاکید دارند که با ورود بیشتر قراضه آهن به فرآیند تولید فولاد در چین، بخشی از حجم تقاضای این کشور به طور طبیعی نسبت به سنگ آهن افت خواهد کرد و اجرای سیاست‌های سبز دولت این کشور برای حفظ محیط زیست باعث خواهد شد تا همین محدوده نرخ برای سنگ آهن در بالاترین مبادلات حفظ شود.

اما نتیجه این تحلیل ها در کنفرانسی که حزب حاکم چین در اواسط ماه مارس برای تبیین سیاست‌های یک ساله و پنج ‌ساله خود در بخش‌های مختلف برگزار می ‌کند مشخص می شود؛ چرا که نتایج این همایش سالانه می‌ تواند تاثیری مهم بر میزان حجم تقاضای مصرفی در واحدهای فولادسازی و صنایع وابسته به فولاد و چگونگی اجرای سیاست‌ های زیست‌ محیطی این کشور در سال آینده بگذارد.

کد خبر: ۷۶٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha